تاریخ انتشار: 1402/08/06 09:38
کد خبر: 1259959

منهای ورزش | گیاه دارویی معجزه آسا برای درمان کم خونی، هضم و گوارش

اسفناج، گیاهی علفی، یکساله، فاقد کرک، با ریشه‌ای عمیق و ستبر است
منهای ورزش | گیاه دارویی معجزه آسا برای درمان کم خونی، هضم و گوارش

این گیاه در درمان کم خونی، تحریک ترشحات معده و صفرا و در افراد مبتلا به کمبود ویتامین A, B, C, D تجویز می‌شود. بعلاوه در بیماری‌های مقاوم پوستی، اسکوربوت، تقویت اعصاب، در رفع سرفه‌های خشک، آسم، گرفتگی صدا، یبوست، روماتیسم، نقرس و کمی ترشح شیر نیز مصرف می‌شود  .

آثار فارماکولوژیک مشاهده شده: اثرات آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی از ترکیبات این گیاه گزارش شده است . مصرف طولانی مدت موجب پیشگیری از استرس اکسیداسیون و پیری سلول‌های مغز موش صحرایی می‌شود .

احتیاط و منع مصرف: بعلت دارا بودن ترکیبات اگزالات اسفناج را نباید به بیماران مبتلا به ورم مفاصل، سنگ‌های صفراوی و کلیوی تجویز نمود .

ترکیبات شیمیایی: پروتئین، چربی، ساکارید، رنگدانه، مواد معدنی، ویتامین .

نحوه و میزان مصرف: معمولاً بصورت پخته شده مصرف می‌شود؛ و هیچ گونه عوارضی از آن گزارش نشده فقط به دلیل اگزلات بالا باز جذب کلسیم را کاهش می‌دهد

اسفناج؛ سبزی همه فن‌حریف

این سبزی فواید بی‌شماری دارد.  بخشی از خواص آن، مربوط به تأثیرش روی پوست و مو، سلامت استخوان‌ها و درمان بیماری‌هاست. شما این سبزی را هرطورکه میل کنید، به‌صورت پخته یا خام، در غذا یا فقط به‌عنوان سالاد از خواص آن بهره‌مند خواهید شد.

به‌علاوه، از آنجایی که اسفناج هنگام پخت، کوچک می‌شود، می‌توانید به‌راحتی مقدار زیادی از آن را در هر وعده غذایی خود بخورید، بدون این که زیاد به نظر برسد.

فواید و خواص اسفناج

فواید اسفناج بی‌پایان است. این رنگ سبز دارای ده‌ها ویتامین و مواد معدنی است و یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی است. در این قسمت مهم‌ترین فواید این سبزی پرخاصیت و مقوی را معرفی می‌کنیم تا از آن بیشتر استفاده کنید.

۱. لاغری با چاشنی اسفناج

این سبزی مفید، با حدود ۷ کالری در هر فنجان، یک گزینه مناسب برای افرادی‌ست که قصد لاغری دارند. شما با اضافه‌کردنِ چند فنجان از این سبزی به رژیم غذایی خود لطمه‌ای نمی‌زنید. البته کم‌کالری بودنِ آن جزء خواص اسفناج و تنها دلیلی نیست که آن را به یک کمک‌کننده لاغری تبدیل کرده است.

تحقیقی که در ژورنال دانشکده علوم تغذیه آمریکا منتشرشده نشان می‌دهد که این سبزی غنی‌ از فیبر است و شما تا مدت طولانی پس از مصرفش احساس سیری خواهید داشت و هوس و میل شما به غذا تا حد زیادی کاهش می‌یابد. شما می‌توانید از اسفناج پخته به‌عنوان میان‌وعده و یا حتی در وعده‌های کامل غذایی خود استفاده کنید.

در واقع این سبزی، یک غذای دیابتی نامیده می‌شود. در مورد خواص اسفناج همین را بگوییم که فقط یک فنجان از آن، ۴۰ درصد از منیزیم مورد نیاز روزانه شما برای تنظیم قندخون را تأمین می‌کند.

به گفته محققان دانشگاه ایالت اورگان، سبزیجات برگ‌دار، حاوی آنتی‌اکسیدان آلفا لیپوئیک اسید است که باعث کاهش سطح گلوکز و افزایش حساسیت به انسولین می‌شوند. شاخص گلایسمی پایین آن، از افزایش غیرمنتظره قند خون جلوگیری می‌کند.

۲. محصولی طبیعی برای زیبایی پوست و مو

از خواص دیگر اسفناج این سبزی برگ‌دار، این است که حاوی مقادیر زیاد ویتامین A و C بوده که هر دو در سلامت و زیبایی پوست و موی شما نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

ویتامین A یک آب‌رسان و چرب‌کننده طبیعیِ پوست و مو است که باعث می‌شود موهایی درخشان و براق داشته باشید. همچنین ویتامین A پوست شما را در برابر چین‌وچروک و پیریِ زودرس محافظت می‌کند.

۳. معجزه‌ای برای فشارخون

شما می‌توانید با استفاده از داروهای طبیعی مثل اسفناج که تهیه آن کار ساده‌ای است، فشار خون بالا را کنترل کنید. مصرف این سبزی به دلیل داشتن پتاسیم، اسیدفولیک و منیزیم فراوان همیشه به افراد با فشارخون بالا، توصیه می‌شود.

از آن‌جا که کمبود پتاسیم در بدن، یکی از عوامل ابتلا به فشارخون است، این سبزی با پتاسیم فراوانش به کمک‌تان می‌آید تا فشارخون شما خیلی بالا نرود.

۴. مفید برای استحکام استخوان

این سبزیِ پرخاصیت، سرشار از کلسیم است. طبق تحقیقات بنیاد ملی تحقیقات پوکی استخوان آمریکا، اسفناج منبع با ارزشی از ویتامین K و کلسیم است که برای افزایش تراکم و مقاومت استخوان‌ها ضروری است.

همچنین کلسیم و منیزیم فراوان این سبزی برای رشد، استحکام و پیشگیری از شکستگی استخوان‌ها بسیار مؤثر عمل می‌کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/kqaqkx

آخرین اخبار