تاریخ انتشار: 1401/09/11 01:49
کد خبر: 13353

علی لطیفی: ابراهیم چرخی بهتر از کی‌روش نتیجه می گرفت!

۹ سال مربیگری بدون دستاورد فاجعه نیست؟!
علی لطیفی: ابراهیم چرخی بهتر از کی‌روش نتیجه می گرفت!

تیم ملی ایران پس از باخت مقابل تیم ملی آمریکا از جام‌ جهانی کنار رفت تا کارلوس کی‌روش باز هم  از یک تورنمنت دیگر دست خالی برگردد و رویای ایرانی ها بر باد برود.

شاید خیلی ها فکر می کردند با آوردن کی‌روش به جای اسکوچیچ به رویاهایمان برسیم، ولی اینچنین نشد و به جز حذف از جام جهانی به تیم ملی آمریکا هم باختیم.

در این راستا گفت و گویی با علی لطیفی بازیکن سابق تیم ملی و کارشناس فوتبال گفت و گویی انجام دادیم که اعتقاد دارد از ساده ترین گروه تاریخ جام جهانی حذف شدیم.

فرتاک ورزشی: همانطور که پیش بینی کرده بودید، کی‌روش نتوانست کار خاصی کند و این‌ دوره هم کنار رفتیم؟

من بارها گفته ام و باز هم می گویم کی‌روش در این ۹ سالی که سرمربی تیم ملی بوده هیچ دستاوردی برای فوتبال ایران نداشته‌ و فقط این پول بیت المال است که به پای او ریخته شده و از بین رفته است. 

فرتاک ورزشی: ترکیب تیم ملی خوب بود؟

ترکیب تیم ملی به جز دروازه‌بان تغییری نکرده بود و به نظرم در مورد علیرضا بیرانوند  تصمیم درستی گرفته شد چون معمولا اکثر مربیان در هر تورنمنتی از دروازه‌بان اصلی استفاده می کنند که با اینکه حسینی در بازی قبلی عالی کار کرده بود، جایش را به بیرانوند داد. این کار درست هرچند امیدوارم استقلالی ها ناراحت نشوند، چون باید واقعیت را گفت. درمورد بازی هم بارها گفته ام کی‌روش کلا یک تاکتیک بیشتر ندارد، آن هم دفاع کردن است و در فوتبال تهاجمی بازیکنان ایرانی فقط رو به عقب کار کردن را یاد گرفته که هیچ وقت هم جواب نداده و هر وقت ما نتیجه خواستیم، آخرش به حذف ختم شد. 

فرتاک ورزشی: تصمیم گیرنده های فوتبال وقتی قرعه‌کشی جام جهانی را دیدند خوشحال شدند و چون قرعه مناسبی بود تصمیم گرفتند، کی‌روش را بیاورند تا به مرحله بعدی صعود کنند؟

دقیقا اینطور بود و من البته مسابقات جام جهانی را دیدم گفتم ما در آسان ترین گروه قرار گرفتیم و خدا کی‌روش را دو دستی بغل کرده است. این ضعیف ترین گروه تاریخ تاریخ جام جهانی بود که ایران در آن قرار گرفت و در خوشبینانه ترین حالت سه امتیاز از تیمی گرفت که دیدید چیزی برای گفتن نداشت. تیم ملی ولز با خوش شانسی و البته درخشش دروازه‌بان اصلی اش مقابل اوکراین به جام جهانی صعود کرد و جلو ایران هم دیدید که تا اخراج شد ما به گل رسیدیم. ضمن اینکه ولز در سه بازی تنها یک گل به ثمر رساند که آن هم از روی نقطه پنالتی بود. 

فرتاک ورزشی: اگر اسکوچیچ بود هم این نتیجه را می گرفت؟

شاید بهتر از این نتیجه می گرفت. ببینید کی‌روش ۹‌سال سرمربی تیم ملی ایران بوده و سه دوره در جام جهانی و دو دوره هم جام ملت‌های آسیا حضور داشته که هیچ دستاوردی نداشته‌ است. من این را بدون شوخی‌ و طنز می گویم که اگر ابراهیم چرخی  ( ابرام چرخی) در این مدت هدایت تیم ملی را برعهده داشت حداقل یک دوره از گروهش صعود می کرد و در جام‌ ملت‌های آسیا هم مقام می آورد. حال ما با یک مربی معمولی هم به جام‌ جهانی صعود کردیم و با یک مربی معمولی هم از جام ملت ها حذف شدیم. پس چه فرقی بین کی‌روش و دیگر مربیانی دارد که ۱۰ درصد مبلغ قرارداد کی‌روش را نگرفتند و همین کار او را کردند؟! باور کنید همین پولی که کی‌روش در این چند سال اخیر، بخصوص این دوره گرفته اگر نصف آن را به من می دادند یک مربی شناخته تر و با کارنامه تر از کی‌روش را می آوردم. مربی که حداقل فوتبال ما را تهاجمی کند نه اتوبوسی دفاع‌ کردن را اضافه کند.

فرتاک ورزشی: مصاحبه بعد بازی کی‌روش را خواندید؟

بله! خیلی عجیب بود! البته‌ عجیب هم‌ نبود چون او قشنگ یاد گرفته چه موقع چه حرفی را بزند که مسوولان غیره فوتبالی را به سمت خودش جلب کند. او با حرفی که زد و گفت به فکر جام ملت‌های آسیا است این یعنی هنوز هم ماندگار است و خیلی راحت به مردم نیز دهن کجی کرد. او می داند مردم دیگر کی‌روش را نمی خواهند و قبولش ندارند که باید به سمت مسوولان برود و هر چه آنها گفت چشم بگوید. در گذشته‌ هر چه کی‌روش می گفت، مسوولان چشم می گفتند، ولی الان برعکس شده و کی‌روش برای ماندن "بله قربانگو" شده و اطاعت امر می کند! 

فرتاک ورزشی: حرفی کلینزمن درباره‌ فوتبال ایران و کی‌روش زد بازی با آمریکا شاهد بودیم، چون داور ۹ دقیقه وقت اضافه اعلام کرد ولی بازیکنان با وجود VAR حدود دو دقیقه و نیم به داور اعتراض کردند!

درمورد خود شخص کی‌روش واقعیت را گفت، ولی در مورد مردم عزیز ایران حرف درستی نزد. فراموش نکنید، اعتراض بازیکنان به داور را هم خود کی‌روش باب کرده و مقصر اصلی خودش بوده چون جای دیگری باشد این کارها جواب نمی دهد. تیم هایی مثل کلمبیا و مصر دیدید که چطور در عرض کمتر از یک سال جوابش کردند.

آنها حرفه ای بودند، ولی ما ساده هستیم که وقتی کی‌روش حرف می زند فکر می کنیم  خیلی می داند در حالی که سیاه بازی را خوب بلد است! 

فرتاک ورزشی: عدم استفاده از چشمی در بازی با آمریکا اشتباه نبود؟

به نظرم اشتباه بود چون روحیه ای که چشمی بعد بازی با ولز گرفت بسیار عالی بود و می توانست به جای کریمی وارد زمین شود.

گفت و گو؛ مسعودی


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2ajml2

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


همدانی: کی‌روش می‌تواند جوانگرایی در تیم ملی را آغاز کند/ بازی کردن بیرانوند سؤال‌برانگیز بود

چهره ویژه نیمکت ایران باید حرف بزند
مارکار رفت تا جام جهانی بعدی؟