تاریخ انتشار: 1395/09/19 15:35
تحلیلی بر بازی نفت ابادان و سایپا؛
کد خبر: 244089

در مسابقه نفت آبادان و سایپای کرج چه اتفاقاتی رخ داد؟

پنجشنبه 18 آذرماه 95، از سری رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران و در ورزشگاه تختی آبادان، رقابتی حساس ما بین 2 تیم صنعت نفت آبادان و سایپای کرج برگزار شد.
در مسابقه نفت آبادان و سایپای کرج چه اتفاقاتی رخ داد؟

تیم سایپا که بخاطر نتایج نچندان مطلوب هفته های اخیر، خصوصا باخت خانگی 2 بر 0 در ورزشگاه شهید دستجردی کرج مقابل استقلال خوزستان در هفته دوازدهم که استعفای حسین فرکی را بدنبال داشت، با توپ پر و به هدف پیروزی پای به برزیل ایران گذاشت تا ضمن جبران ناکامی های هفته های سپری شده، در سیزدهمین بازی فصل، دومین پیروزی خویش را در بازی ای غیرخانگی و آنهم مقابل برزیلی ها دشت کند و آمار فاجعه بار 66% گل در هر بازی را کمی ارتقا بخشد.

 18-Copy

در سوی دیگر نفت آبادان که از 12 بازی اخیر خود با 4 برد،  4 تساوی و 4 باخت، رتبه هشتم جدول را در اختیار داشت، بخاطر برد بیرون از خانه هفته قبل مقابل سیاه جامگان، با روحیه ای مضاعف پای به این رقابت نفس گیر گذارد، مسابقه ای مهم در اواخر نیم فصل اول آنهم جلوی دیدگان تماشاگران یکدست زردپوش و عاشق آبادانی.

igazvn4aC9oE

بازی که آغاز شد دمای مطلوب 20 درجه سانتی گراد آبادان، این فرصت را به بازیکنان 2 تیم میداد که با دوندگی بالا و انگیزه فراوان، دستورات تاکتیکی مربیان را اجرا کنند. نفت آبادان که با بازی چشم نواز ، در حال پاسکاری هایی برزیلی و حرکت دادن توپ در کل فضای بازی جهت دسترسی به دروازه سایپا بود، در یک غافلگیری در دقیقه 10، با آن پنالتی مشکوک و ناگهانی و متعاقبا ضربه تمام کننده زینالی دور از دستان حسن هوری، با گلی زود هنگام دروازه خویش را باز شده دید.

آبادانی ها که 80 دقیقه دیگر وقت داشتند تا از این شکست تلخ، مقابل دیدگان 5000 تماشاگر پرشور رهایی یابند، روحیه خویش را نباختند، ولی هر چه تلاش کردند و به آب و آتش زدند راهی به دروازه سایپا نیافتند و گویا همه چیز دست به دست هم داده بود تا فرکی دست پر از زمین بازی خارج شود. اما این پایان کار نبود و هنوز فرصت زیادی تا پایان بازی باقی بود تا نفت آبادان که 5 یا 6 بازیکن کلیدی اش را بواسطه محرومیت و مصدومیت در اختیار نداشت، این نتیجه را جبران کند .

نفت آبادان که در طی نیمه اول بخوبی توپ را از دفاع خویش به خط هافبک و نهایتا به یک سوم دفاعی حریف می رساند و حملات خوبی را طراحی می کرد، به علت نداشتن تمام کننده ای تمام عیار و هم چنین بدلیل بی دقتی و عجله بیش از حد بازیکنان، توپ ها را در یک سوم تهاجمی خویش هدر می داد و بعضا لو دادن توپ ها، تبدیل به ضد حملاتی مهلک توسط بازیکنان سرعتی و با تجربه سایپا می شد.

در این بازی ابراهیم صادقی تمام ناشدنی و غلامرضا رضایی سرعتی، عملکردی فوق العاده داشتند. لحظات بازی که سپری می شد نفت در تلاش برای تکرار بردهای خویش مقابل استقلال تهران، سیاه جامگان مشهد، سپاهان اصفهان و ماشین سازی تبریز، مصمم تر می جنگید اما ابزار کافی برای حتی یک تساوی را در اختیار نداشت، ولی هنوز امیدوارانه با مالکیت توپ و طراحی حملات خصوصا از سمت راست بازی قصد نزدیکی به دروازه سایپا را داشت .

64c2228e-6668-48e8-9690-b3abaaf0f951

از آن سو سایپا که در 12 بازی گذشته تنها 8 گل به ثمر رسانده بود، حال که گل نهم این فصل، آنها را در آستانه کسب 3 امتیاز و خروج از بحران قرار داده بود، کمی محتاط تر بازی کرد و بازیکنان این تیم کمی جمع تر شدند . تنها بازیکن خط حمله این تیم به خط میانی پیوست و خط هافبک این تیم یک خط عقب تر آمد  و این بدترین اتفاق ممکن برای نفتی ها بود.

این کاهش فضا سبب بازی ای درگیرانه و فیزیکی ما بین 2 تیم شد. پاسهای سالم رد و بدل شده 2 تیم به شدت کاهش یافت و پاس های اشتباه و قطع توپ های فراوان از جانب 2 تیم، تا انتهای بازی به وفور مشاهده می شد.

نفتی های آبادان که همچنان با 2 مهاجم به حملات خویش ادامه می دادند و در آستانه شکست دردناک دیگری در آبادان طی 2 حضور اخیرشان در ورزشگاه خانگی خویش قرار داشتند، موقع صاحب توپ شدن سایپا از یک سوم میانی خصوصا نیمه خودی با دوندگی فراوان و بازی تخریبی تلاش بسیاری در جهت تصاحب توپ می کردند و اکثر بار این زحمات را در طی این بازی 4 بازیکن تیم های ملی امید و جوانان این تیم: مسلم مجدمی، حسین ساکی، سید میلاد موسوی و علی عبدالله زاده به دوش کشیدند. نفتی ها که بازیسازی را از خط دفاعی شروع می کردند و سرعت انتقال بالایی در بازی ، از فاز دفاع به حمله  نداشتند، تا قبل دقیقه 30 به اشتباه و بیشتر از سمت چپ دفاعی سایپا و آنهم از طریق سانترهای نصفه و نیمه بسختی به دروازه این تیم نزدیک می شدند تا اینکه نادر دست نشان چاره ای اندیشید .

5130649_898

پس از دقیقه 30  و ناکامی نفتی ها در نفوذ از سمت چپ دفاعی حریف، این بار با تسلط بر بازی و افزایش فشار به سایپا، به درستی ازسمت راست دفاعی حریف که نقطه ضعف این تیم بود، با نفوذ به عمق دفاع این تیم شانس خویش را جهت دستیابی به فضای پشت محوطه جریمه امتحان کردند که حاصل آن،  گرفتن 3 خطای پشت محوطه جریمه سایپا و 1 کرنر تا پایان نیمه اول بود. از اینجا به بعد بود که سایپا که خطر نفت را با تمام وجودش احساس نمود، تاکتیک خویش را بر مبنای ضد حملات قرار داد .

سرعت بازی همچنان بالا بود و دوندگی و چرخش توپ سریعی شاهد بودیم اما سرعت انتقال بالایی از هیچکدام از 2 تیم مشاهده نشد و فقط سایپا در این خصوص، آنهم در موقع ضدحملات علیه تیم جلو کشیده نفت، کمی موفق عمل کرد. بهترین موقعیت گل نفت آبادان در نیمه اول، از روی پاس عمقی حکیم نصاری توسط محمد شادکام ریزنقش، مهاجم 5 گله این تیم در وقت های اضافه نیمه اول در محوطه شش قدم منجر به گل ششم وی و گل تساوی بخش نفت نشد و با بدشانسی از کنار تیرک عمودی دروازه به بیرون رفت .

با محرز شدن ضعف سایپا در سمت راست دفاعی خویش، دست نشان در نیمه دوم  برونو اولیویرا ی  تکنیکی را در سمت چپ خط میانی نفت راهی میدان کرد  و کمی کفه ترازو را به نفع این تیم سنگین تر از قبل کرد . تا دقیقه 57 بازی دو موقعیت گلزنی از روی ضدحملات  برای سایپا ایجاد شد که بدون تردید عملکرد بی نقص حسن هوری در گل نشدن این توپ ها حرف اول و آخر را میزد .

IMAGE635343009645825893

در دقیقه 70 بازی، حسین ساکی که بازیکنی تعویضی بود، می توانست موقعیت گلی را که با یک سرتوپ  بموقع در سمت راست دفاع حریف درون محوطه جریمه ایجاد کرد، با پاس رو به عقب یا کمی دقت بیشتر، به بازیکنان سمت راست خویش بدهد، اما ندیدن بقیه بازیکنان و اصرار بیش از حد به گلزنی خویش مانع دستیابی نفت به گل شد تا دومین شانس مسلم گلزنی نفت نیز هدر برود .

دقیقه 74 نوبت شادکام بود تا دروازه طلسم شده سایپا را فرو بریزد اما سایپا نمیخواست حتی یک امتیاز به نفتی ها بدهد و با چنگ و دندان مانع این کار می شد .

هم چنان چهره فرکی نشانگر رضایت ایشان از بازی تیمش و نتیجه داشت .لذا تا دقیقه 77 دست به ترکیب نزد و تعویضی نکرد. پس از اینکه فرکی با تعویض خود سعی در حفظ نتیجه داشت و دستش برای نادر رو شد ، دست نشان نیز در دقیقه 80، رشید مدافع سیه چرده نیجریه ای را از بازی خارج نمود  و میلاد داری زاده شوتزن را وارد بازی کرد، اما سانترها و شوت دقایق پایانی وی نیز نتوانست قفل فولادین دروازه سایپا را بشکند .

مهمترین صحنه بازی نگرفتن پنالتی مسلم دقیقه 84 برای نفت آبادان بود .آنهم پنالتی ای که به وضوح مشخص بود که چگونه توپ به دست های باز شده مدافع سایپا در جلوی چشمان داور و در زاویه دید کمک داور برخورد کرد . اما اینکه چرا داور باتجربه ای همچون محسن ترکی پنالتی محرز نفتی ها را نگرفت جای بسی تعجب دارد و همگان دیدند که چگونه نفت قربانی اشتباهات داوری شد .

سایپا در دقیقه 88 می توانست از روی ضدحمله از سمت راست دفاعی نفت به گل دوم برسد که تلاشش بی نتیجه ماند .

در این بازی نقش حسن هوری درون دروازه نفت آبادان بسیار پررنگ بود ، به گونه ای که با چند خروج مناسب و دفع بموقع توپ، ضدحملات سایپا را عقیم نمود . آخرین بخت گلزنی نفت آبادان نیز در دقیقه 90  هدر رفت  در وقت های اضافه بازی نیز در یکی دو ضدحمله و در اثر تیزهوشی بازیکنان سایپا و در پی خستگی آبادانی ها، دروازه نفت در آستانه فروپاشی قرارگرفت اما باز هم حسن هوری بود که ناجی دروازه نفتی ها شد .

HnSHxODzFNvn

نفت آبادان اگر می خواهد همچنان برزیل ایران باقی بماند، می بایست هر طورشده در تعطیلات نیم فصل 6 یا 7 بازیکن جدید را در پست های مختلف جذب کند. زیرا در این بازی، مسلم مجدمی، حسین ساکی، علی عبدالله زاده و سید میلاد موسوی جوان هم نتوانستند علیرغم تلاش فراوان، خلا 6 بازیکن مصدوم و محروم نفت را پرکنند و تلاش های بی شائبه محمدزبیر نیک نفس ، حسین بغلانی ،حکیم نصاری و لژیونرهای این تیم نیز نتوانست نقش محوری ابراهیم صادقی ، فرارهای غلامرضا رضایی و بازی زیبای زینالی و سجاد مشکل پور را خنثی کند .

 

نویسنده: محسن بابادی/ آنالیزور، کارشناس و مربی فوتبال کشور

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3qjzyp

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


پرسپولیس-سایپا/ پروفسور و شاگرد مچ اندازی می کنند