تاریخ انتشار: 1395/11/20 00:50
کد خبر: 230642

آنچه پرسپولیسی ها را دست‌ نیافتنی می‌کند

آنچه پرسپولیسی ها را دست‌ نیافتنی می‌کند

خوردن فقط 5 گل طی 20 بازی کار سترگی که توسط پرسپولیس انجام شده، دستاوردی رویایی است که در سال‌های معاصر توسط کمتر تیمی در سایر لیگ‌های جهان انجام شده است.
چه در لیگ‌های کشورهای کوچک که در آن «کم گل خوردن» به ظاهر کاری آسان‌تر است و چه در لیگ‌های کشورهای بزرگ که در آن تیم‌های نامدار تا بن دندان مسلح و سرشار از نیروهای ملی‌پوش از کشورهای مختلف‌اند. در سال‌های اخیر مشاهده نشده بود که تیمی پس از گذشت 20 هفته از لیگی 30 هفته‌ای فقط 5 بار دروازه‌اش فرو ریخته باشد. این رقم معدل فقط «یک گل خورده در هر 4 مسابقه» را به دست می‌دهد که چنان رویایی است که به نظر می‌رسد فقط یک شوخی باشد اما با انجام کاری اساسی، «واقعی و محقق» شده است.

ابزارهای انسانی
ابزارهای انسانی برانکو ایوانکوویچ برای رسیدن به این مهم در درجه اول حسین ماهینی، سیدجلال حسینی، محمد انصاری، محسن ربیع‌خواه و رامین رضاییان بوده‌اند و در برخی روزها از صادق محرمی و پلی‌یانسکی مدافع اوکراینی هم برای این مهم سود جسته شده و یا فرشاد احمدزاده را یک خط عقب کشیده‌اند تا مدافع چپ کاذب باشد و حتی وحید امیری هم دقایقی در خط دفاعی انجام وظیفه کرده است ولی مهم‌تر از نام و اوصاف افراد منتخب و اینکه کدام بازیکنان در این خط به بازی گرفته شده‌اند، نوع تفکر و طرز نگرش حاکم بر این قضیه بوده که استواری مورد بحث را در کارهای دفاعی قرمزهای تهرانی شکل داده و این قضیه طبعا از مغز و اندیشه سرمربی کروات پرسپولیس نشات گرفته و از میان طرح‌های تاکتیکی‌ مورد نظر وی استخراج شده است.


وقتی انصاری مدافع چپ شد
وقتی در ابتدای فصل برانکو تصمیم گرفت از محمد انصاری به عنوان زوج سیدجلال حسینی در مرکز خط دفاعی استفاده کند، تقریبا همگان به فلسفه این کار و احتمال توفیق با دیده تردید نگریستند و حتی در دیدارهای «پیش فصل» و اردوی خارج از کشور پرسپولیس نیز تضمینی به دست نیامد که این گزینش صحیح بوده باشد. هفت ماه بعد حقایق این امر پیش‌روی ما است و برانکو با تکیه بر تغییر پست فوق و بر ملاحظات دیگر دفاعی را تشکیل داده که در اردوهای اخیر کارلوس کی‌روش نه فقط انصاری این مدافع چپ تبدیل شده به دفاع وسط بلکه حسینی و ماهینی و رضاییان نیز حاضر بوده‌اند و اگر ماجرای چاق شدن ناگهانی آنها را نادیده بگیریم و حرف‌های اخیر کی‌روش را در این باره فقط ادامه سر به سر گذاشتن‌های او با برانکو تلقی کنیم، در اردوهای بعدی تیم ملی نیز حاضر خواهند بود.

وقتی برانکو فهمید
بخت پرسپولیس امسال زمانی باز شد که ایوانکوویچ فهمید با دفاع فاقد انسجام فصل پیش و دروازه‌بانی که ساده‌ترین گل‌ها را هم می‌خورد، به جایی نمی‌رسد و باید آن دو خط را دگرگون کند و این کار را به شهادت آمار و نتایج و البته زیبایی بازی پرسپولیس که پریروز مقابل تراکتورسازی هم رویت شد، به نحواحسن انجام داده است. این فکر و آرایش و تدبیری است که سرخ‌ها را حتی در آستانه شهرآورد همیشه سخت تهران، هر چه دست‌نیافتنی‌تر جلوه می‌دهد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2rrrwb

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ترکیب احتمالیِ جنجالی و طوفانی برانکو برای مقابله با صبا مشخص شد