تاریخ انتشار: 1402/03/24 20:00
کد خبر: 4452

مراحل بهبودی پیامد های تجاوز جنسی

روش‌های درمان افسردگی بعد از تجاوز و چکونگی کنار آمدن با آن را بخوانید.
 مراحل بهبودی پیامد های تجاوز جنسی

زن و مرد، پیر و جوان، ثروتمند و فقیر هیچ یک عاملی برای در امان بودن از تجاوز جنسی نیست و جنسیت، سن، نژاد و وضعیت اقتصادی اجتماعی هیچ تاثیری بر روی کاهش آن ندارند. تنوع احساسات پس از تجاوز، طبیعی و معمول است. پس از بروز آن نیز قربانیان تجاوز جنسی ممکن است احساس انزوا و تنهایی کنند.

این افراد ممکن است گمان کنند که دیگر قادر به بیان احساسات خود به هیچ کسی نخواهند بود و هیچ درمانی برای آنها وجود ندارد. اما در واقع، واکنش به تجاوز جنسی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بسیاری از افراد در واقع به تنهایی یا با کمک خانواده، دوستان یا ایمان خود بهبود می‌یابند.

طبق تحقیقات صورت گرفته در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ، از هر ۳ زن ۱ نفر و از هر ۴ مرد ۱ نفر خشونت جنسی را تجربه می‌کند که شامل تماس بدنی در برخی از مراحل زندگی آنها است.

با این حال بسیاری از این افراد هرگز به دنبال درمان نیستند. بعضی از آنها احساس می‌کنند که حمله آنها خیلی جزئی بوده و یا در زمان بسیار دوری اتفاق افتاده است. برخی دیگر از افراد ممکن است از بیان این شرایط به شدت احساس شرم و خجالت کنند و بعضی از افراد تصور می‌کنند که نیازی به کمک ندارند و یا حتی در صورت نیاز می‌توانند کمک های لازمه را دریافت نمایند.

تجاوز جنسی چیست؟

تجاوز جنسی هرگونه رفتار ناخواسته از نوع جنسی است که باعث می‌شود فرد احساس ناراحتی، ترس یا تهدید کند. این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که شخص تحت اجبار، فریب یا ترس، وادار به انجام رفتار جنسی شود بدون آنکه نسبت به انجام آن رضایت داشته باشد.

اگر شما یا شخصی که می‌شناسید تحت آزار جنسی قرار گرفته‌اید، بهتر است از سازمان‌های مربوطه یا افراد با صلاحیت درخواست کمک کنید.

تجاوز جنسی شامل لمس کردن یا بوسیدن ناخواسته یا نامناسب بدن شخص، برقراری رابطه جنسی با کسی بدون رضایت وی و تجاوز جنسی است. این وضعیت همچنین می‌تواند شامل قرار گرفتن شخص دیگر در معرض رفتارهای جنسی بدون رضایت او باشد، مانند نشان دادن حالت خود‌ارضایی در مقابل دیگران یا مجبور کردن شخص به تماشای پورنوگرافی .

درمان افسردگی بعد از تجاوز

درمان تجاوز جنسی ممکن است شامل روش مواجهه باشد. این روش می‌تواند شامل قرار گرفتن در معرض خاطرات آن حادثه و قرار گرفتن در معرض یادآوری‌های ایمن از آن رویداد باشد. هر دو بخش این گزینه‌های درمانی به بازمانده این امکان را می‌دهند که یادآوری‌های این رویداد را در مکانی امن دوباره تجربه کند.

آنها همچنین به قربانیان این امکان را می‌دهند تا به واکنش‌ها و اعتقادات خود درباره تجاوز جنسی با رویکرد دیگری نگاه کنند. این روش‌ها همچنین به بازماندگان اجازه می‌دهد احساسات شدید خود، مانند شرم، ترس، عصبانیت، گناه یا انزجار را که برای قربانیان تجاوز جنسی معمول است را، برطرف نمایند.

هدف دیگر درمان‌های مواجهه‌ای این است که بازماندگان یاد بگیرند که چگونه بدون نشان دادن واکنش بیش از حد یا اجتناب از واکنش در برابر تجاوز، با واکنش‌های احساسی خود کنار بیایند.

گزینه درمان شناختی رفتاری

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شایع‌ترین تشخیص مرتبط با تجاوز جنسی است. خبر خوب این که تعدادی از روش‌های درمانی برای PTSD یافت شده است. محققان دریافتند داروها و هم چندین روش روان درمانی (گفتاردرمانی) برای این مشکل وجود دارد که به خوبی قادر به درمان PTSD هستند که البته بیشتر تمرکز بر روی درمان‌های شناختی رفتاری (CBT) است.

در بسیاری از درمان‌های شناخته شده، CBT به عنوان یک روش موثر برای بهبود علائم PTSD یافت شده است. این روش درمانی معمولاً متمرکز و کوتاه مدت بوده و شامل یادگیری مهارت‌های جدید است که می‌تواند شامل تمرین مهارت‌های جدید بین جلسات نیز باشد. این روش شناختی رفتاری اغلب مبتنی بر آموزش مراجعین و خانواده‌هایشان در مورد چگونگی ابتلا به PTSD در افراد و نحوه درمان موثر کمک کننده برای بهبود آنها است.

حساسیت زدایی حرکات چشمی و پردازش مجدد (EMDR)

EMDR یک درمان تعاملی است که برای مقابله با آسیب و کاهش پریشانی استفاده می‌شود. این روش ممکن است شامل ضربه زدن یا حرکت دادن چشم از یک طرف به طرف دیگر در هنگام صحبت در مورد یک رویداد ناراحت کننده باشد.

درمان حمایتی برای درمان افسردگی بعد از تجاوز

درمانگران می‌توانند به قربانیان در درک احساسات خودشان کمک کنند. از طرفی آنها این رویکرد را با شناسایی مهارت‌های مورد استفاده برای مدیریت علائم بهبود می‌بخشند. در این میان اگر یک مشکل خاص روانشناختی مانند اضطراب یا افسردگی وجود داشته باشد، ممکن است دارو درمانی گزینه‌ای برای کاهش علائم باشد.

چگونگی کنار آمدن با تجاوز

درمان همچنین ممکن است شامل کار کردن مستقیم بر روی افکار یا عقاید تجاوز جنسی باشد که این روش نیز مفید واقع شده است. اعتقادات نسبت به تجاوز جنسی ممکن است به گونه‌ای شکل گرفته باشد که نادرست بوده یا مفید نباشند. یکی از روش‌های کنار آمدن با تجاوز این است که مهارت‌هایی آموخته شود تا باورهای مفید رشد پیدا کرده، به بوته آزمایش گذاشته شوند و در صورت عدم موفقیت آنها، تغییر یابند. بنابراین ایده مورد نظر این است که با تغییر باورها می‌توانید احساسات و رفتارها را نیز تغییر دهید.

این درمان همچنین می‌تواند شامل یادگیری مهارت‌های تنفسی برای کاهش اضطراب ، استفاده از روش‌های جدید به منظور کنترل یا کاهش عصبانیت، به کار بردن مهارت‌های مقابله‌ای در برابر واکنش‌های آسیب روانی در آینده و راه‌های برقراری ارتباط موثرتر با افراد باشد.

تحقیقات نشان داده است که هر دو روش درمانی مبتنی بر رویارویی و رفتاری شناختی، دو گزینه بی‌خطر و موثر هستند و به نظر می‌رسد که از فواید پایداری برخوردارند. این روش‌های درمانی می‌توانند به صورت جداگانه با یک درمانگر یا در یک گروه انجام شوند. برای بهره‌مندی از این روش‌های درمانی، بازماندگان باید بتوانند قدم جلو بگذارند و درخواست کمک کنند و باید مایل باشند در مورد تجاوز جنسی خود با یک درمانگر صحبت کنند. حتی در حال حاضر، تجاوز جنسی یک جرمی است که بسیار کم گزارش می‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/39bax2

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


علاقه به گوشه گیری و انزوا علامت بیماری است؟