تاریخ انتشار: 1396/03/12 14:37
کد خبر: 206665

منصوریان فرافکنی می‌کند/ عقب‌ماندگی لیگ برتر ایران از آسیا!

کارشناس گفت: اگر یازده بازیکن العین را به استقلال می‌دادیم و بازیکنان استقلال هم با پیراهن العین بازی می‌کردند با این شیوه‌ای که نماینده ایران بازی کرد باز هم بازنده می‌شد.
منصوریان فرافکنی می‌کند/ عقب‌ماندگی لیگ برتر ایران از آسیا!

به گزارش فرتاک ورزشی، جلال چراغپور در خصوص شکست سنگین استقلال و انتقاداتی که به اشتباهات منصوریان به‌عنوان سرمربی تیم وارد است به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: «بهتر است بگوییم علیرضا منصوریان دیگر چه اشتباهی مرتکب نشد که تیمش 6 گل خورد و اگر سوپر واکنش رحمتی در لحظات پایانی نبود، این تیم گل هفتم را هم می‌خورد.»

وی ادامه داد: «منصوریان آنچه نامش را اشتباه می توان گذاشت برابر العین مرتکب شد و نامش را با این شکست در تاریخ استقلال ماندگار کرد. در درجه اول ما باید ببینیم دو تیم که در فاصله یک هفته دو بار با هم روبه‌رو می‌شوند چه مواردی را باید در نظر بگیرند که اسیر شکست نشوند. زمانی در لیگ دو تیم با هم در مرحله رفت بازی می کنند و دیدار برگشت به 3 ماه دیگر موکول می‌شود. در این حالت مربیان نمی‌توانند براساس بازی رفت به مصاف هم بروند چون حداقل 15 بازی انجام داده‌اند و شرایط تیم‌ها فرق کرده است. یعنی هیچ کدام از دو تیم بر مبنای بازی رفت با هم روبه‌رو نمی‌شوند اما در بازی‌هایی که فاصله آن یک هفته است سرمربیان دقیقا اساس کار را روی دیدار رفت می‌گذارند.»

کارشناس فوتبال افزود: «مربیانی که تیم‌شان در بازی‌های برگشت بر مبنای بازی رفت حریف مقابل بوده، چیزی فرای تاکتیک را در اختیار دارند که به آن استراتژی می‌گویند. چیزی که منصوریان قادر به خلق آن نبود. اینکه او مصاحبه می کند و می‌گوید ما در بازی برگشت جمع بازی می‌کنیم و به دنبال استفاده از حداقل‌ها هستیم، عواقب دارد. سرمربی تیم مقابل حرف‌های او را رصد می‌کند. منصوریان باید بپذیرد که اگر در بازی رفت با یک گل تیمش برنده شد روی یک حادثه بوده و حاصل عملکرد شاگردانش نبوده است.»

او یادآور شد: «مولفه دومی که عامل شکست نماینده ایران شد تفکر غلط سرمربی استقلال بود. منصوریان فکر نکرد که مربیان العین به دقت بازی رفت را آنالیز کرده‌اند. اینکه نمی‌شود در دو وقت 90 دقیقه‌ای یک شکل بازی کرد. منصوریان نباید بازی را تدافعی شروع می‌کرد و برعکس با انجام یک بازی هجومی در دقایق ابتدایی تفکر العینی ها را به هم می ریخت. در تمام دنیا بازی‌های اینچنینی انجام می‌شود و تیم‌هایی برنده‌اند که به خوبی از چالش بازی رفت بیرون آمده‌اند. بارسلونا بازی 4 بر صفر باخته را در دور برگشت 6 بر یک برد. بایرن‌مونیخ در بازی رفت 3 گل از پورتو خورد و در بازی برگشت 6 تا زد. چه تیم‌هایی این نتایج را برمی‌گردانند. آنهایی آنالیز معکوس را می‌شناسند و آن را در زمین اجرایی می‌کنند.»

چراغپور خاطرنشان کرد: «ما چگونه فکر می‌کنیم که 6 تا گل می‌خوریم؟ فقط چشم‌های ما نگاه کرد که حریف چگونه به این تعداد گل رسید. آیا ما فهمیدیم عمر عبدالرحمن درون زمین چه می‌کند؟ چه کسی در طول 90 دقیقه از او مراقبت کرد؟ در کدام حفره‌های استقلال او پاس‌هایش را انداخت؟ چگونه با وجود اینکه او را می‌شناختیم اجازه دادیم این‌قدر آزاد بازی کند؟ چرا از گرفتن توپ از عبدالرحمن واهمه داشتیم؟ مگر او از کجا آمده که باید سرنوشت مسابقه را عوض کند؟.»

وی ادامه داد: «تیم منصوریان یکنواخت بازی کرد،‌بازیکنان تاثیرگذار حریف را آزاد گذاشت، استراتژی بازگشت به بازی را نداشت، همکاران منصوریان بلد نبودند برای او آنالیز معکوس درآورند، بازیکنانش تمرکز روحی و روانی نداشتند و ... مسلم است که تیمی این همه مشکل و علامت سوال مقابلش قرار داد باید شکست بخورد چون نمی دانست در بازی برگشت باید چه کند که حذف نشود.»

کارشناس فوتبال ایران خاطرنشان کرد: «استقلال منصوریان ساختار دفاعی نداشت چون سرمربی تیم نمی‌دانست رخنه تیمش از کجاست و چگونه باید آن را بپوشاند. حریف حرکات مجازی فوق‌العاده‌ای داشت و منصوریان نتوانسته بود یه شاگردانش بیاموزد که چگونه می‌توان این رخنه را پر کرد. در این راه دویدن هدفمند نیست بلکه باید بتوانی جلو گردش توپ را بگیرید. این حلقه مفقوده تیم استقلال است که مربیانش تصور می‌کنند دوندگی بیش از حد بازیکنان باعث می‌شود تمامی منافذ تیم بسته شود.»

چراغپور در واکنش به اینکه منصوریان عنوان کرده با جذب چند بازیکن بین‌المللی ضعف‌های تیمش را پوشش می‌دهد بیان کرد: «آقای منصوریان فرافکنی نکنید. مشکل تیم شما بازیکن نیست بلکه قسمتی از فوتبال است که بسیاری از تیم‌های در اجرای آن ناکام هستند. اگر یازده بازیکن العین را به استقلال می‌دادیم و بازیکنان استقلال هم با پیراهن العین بازی می‌کردند با این شیوه‌ای که نماینده ایران بازی کرد باز هم بازنده می‌شد. روی گل اول مدافعان استقلال در مرکز 18 قدم خط دفاعی که قلب تیم است بازیکن العین را آزاد گذاشتند. این حلقه مفقوده کمیته آموزش فدراسیون فوتبال است که در بین همه مربیان ایرانی دیده می‌شود. آنها نمی‌دانند چگونه می‌توانند مهندسی معکوس داشته باشند و راه‌های نفوذ حریف را ببندند.»

عقب‌ماندگی لیگ برتر ایران از آسیا

کارشناس بین‌المللی فوتبال ایران درباره صعود پرسپولیس نیز بیان داشت: «پیش از آنکه بخواهیم عملکرد تنها تیم ایران در جمع 8 تیم برتر رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا مورد بررسی قرار دهیم دیدگاه بزرگتری را تحلیل می کنیم. ما وقتی که لیگ برتر کشورمان را با لیگ‌های نمایندگان دیگر کشورها نظیر امارات، عربستان و قطر مقایسه می‌کنیم می بینیم در تمام المان‌هایی که تشکیل دهنده رقابت‌های لیگ مانند فدراسیون، باشگاه‌‌ها، هیات‌مدیره‌ها،‌مربیان، بازیکنان و هواداران و .... از دیگر کشورها عقب‌تر هستیم.در واقع ما اگر به رقابت‌های لیگ قهرمانان نگاهی مانند تست کنکور داشته باشیم و بازی هایی که تیم‌های‌مان انجام دادند را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که چقدر فاصله‌مان با لیگ‌های دیگر کشورها بیشتر شده است.»

چراغپور ادامه داد: «عقب افتادن فوتبال باشگاهی ما در آسیا زنگ خطری است که باید مدیران فوتبال ما آن را حس کنند. چرا باید 3 نماینده از 4 نماینده ما جایی در بین 8 تیم برتر آسیا نداشته باشند. مدیران فدراسیون فوتبال و در راس آن مهدی تاج به این موضوع فکر کنند که تیم‌های باشگاهی ما چقدر از آسیا فاصله گرفته‌اند. این قسمت اول از برداشتی که می‌توانیم بابت فاصله لیگ‌مان با لیگ‌های آسیایی داشته باشیم. قسمت دوم مقایسه تیم صعود کرده کشورمان با تیم های دیگرمان است. پرسپولیس 9 امتیاز از تیم دوم لیگ جلوتر بود و توانست به جمع 8 تیم برتر آسیا صعود کند. پس 15 تیم دیگر ما فاصله زیادی با فوتبال روز آسیا دارند چرا که تیم دوم ما 6 گل خورد و حذف شد. حتی اگر این نتیجه یک حادثه فوتبالی نظیر خوردن 7 گل برزیل از آلمان به حساب آید باید بپذیریم که نایب‌قهرمان ایران برابر نماینده امارات حذف شده‌است. پس نیاز است که کیفیت لیگ ایران ترمیم و رشد پیدا کند.»

برتری کیفی و کمی پرسپولیس

او با اشاره به دیدار پرسپولیس و لخویا اظهارکرد: «لخویا از لحاظ کیفیت بازی برتری نسبت به پرسپولیس نداشت. از آن طرف هم پرسپولیس از لحاظ کمی از لخویا برتر بود. برتری کمی پرسپولیس مثل دویدن، جنگندگی و جابه‌جایی بازیکنان باعث شده بود تا حریف نتواند کار خاصی انجام دهد. طبق آخرین تحقیقات در فوتبال روز دنیا برای دانستن اینکه کدام تیم بهتر بازی کرده باید کیفیت و کمیت دو تیم را مقایسه کنیم. در بازی پرسپولیس و لخویا چون هر دو تیم بازی درگیرانه‌ای را انجام می‌دادند کمیت بازی بیشتر از کیفیت آن بود به نوعی که 60 درصد را کمیت تشکیل می‌داد و 40 درصد هم متعلق به کیفیت مسابقه بود.»

کارشناس فوتبال ایران ادامه داد: «در مجموع پرسپولیس از لحاظ کیفی و کمی تیم برتر زمین بود. وحید امیری، فرشاد احمدزاده و مهدی طارمی برتری عبوری نسبت به بازیکنان لخویا داشتند و گل بازی هم روی همین امتیاز تیم پرسپولیس نسبت به حریف به‌دست آمد. در مجموع باید به این مسئله اشاره کرد که انجام درست خواسته‌های سرمربی پرسپولیس باعث شد تا ایران در صافی فوتبال باشگاهی آسیا در مرحله یک چهارم یک نماینده داشته باشد.»

حذف استقلال خوزستان در بازی رفت

چراغپور درباره شکست استقلال خوزستان مقابل الهلال بیان کرد: «نماینده خوزستانی فوتبال ما وقتی در بازی رفت 2 بر یک بازنده شد عملا از دور رقابت‌ها کنار رفت. آنها در قطر و در ورزشگاهی که میزبانی با نماینده عربستان بود شانسی نداشتند. الهلال کاملا با احتیاط بازی کرد و به آب‌و آتش نزد. در حالی که بیشتر تیم‌ها در خانه هجومی بازی می کنند اما مربی الهلال از شاگردانش خواسته بود بازی هجومی ارائه نکنند. توان استقلال خوزستان همین بود و نباید بر تیمی که در لیگ برتر هفتم شده خرده گرفت آن هم در حالی که تیم دوم ایران 6 گل از حریف خود خورده است. بهتر است به دنبال این باشیم که با یک بررسی جامع عوامل عدم موفقیت تیم‌های باشگاهی‌‌مان در آسیا را به دقت مورد مطالعه قرار دهیم.»

مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فوتبال پایه

کارشناس فوتبال ایران در ادامه درباره ناکامی تیم ملی جوانان و ضرر آن برای تیم‌های امید و بزرگسالان ایران تصریح کرد: «من در آخرین مقاله‌ای که درحال بررسی و ترجمه آن هستم وضعیت تیم‌های پایه آژاکس آمستردام را مورد مطالعه قرار دادم. در آنجا موضوع ساختن تیم‌های پایه را تکنولوژی پرورش پایه می‌نامند و حریفی به نام سن را برای آنها متصور هستند. می‌گویند وقتی بچه 10 ساله یک سال کار می‌کند و آموزش فوتبال می‌بیند به اندازه یک ماه فوتبال آموخته است. برای همین با افزایش سن بازیکن ماه‌‌های یادگیری او به نسبت آموزشی که می‌بیند افزایش می‌یابد و بازیکن 16 ساله به اندازه یک فرد 12 ساله فوتبالی است و 18 ساله در حد 14 ساله می‌داند.»

او تاکید کرد: «فوتبال پایه 100 درصد کیفیت نیاز دارد. در فوتبال ما و در کمیته آموزش 14 سال است که یک نفر حضور دارد و خودش می‌خواهد تکنولوژی پایه را به فوتبالیست‌های ما انتقال دهد. در حالی که بعید می‌دانم او بداند آژاکس کجاست. این در حالی است در آژاکس ما دانشکده‌ای داریم که تکنولوژی پایه را هدایت می کند. مسئول شکار استعدادها، برنامه تمرینی، کارهای اجرایی و ... همه فقط به کار خود مشغولند. من معتقدم فوتبال پایه ما علاوه بر آنکه نیاز به سخت‌افزار دارد باید از لحاظ نرم‌افزاری هم قوی شود.»

چراغپور افزود: «متاسفانه ما فقط چیزی به اسم کمیته آموزش داریم. در گذشته که شناسنامه‌ها را دستکاری می‌کردند و بازیکنانی که سن‌شان بیشتر بود را به رده‌های پایین‌تر می‌آوردند. الان هم بازیکنانی که خوب تمرین می‌کنند و جثه درشت‌تری دارند به عنوان پدیده معرفی می‌شوند. مانند مهدی ترابی، مهرداد و میلاد محمدی را در بوق رسانه‌‌ها می‌کنیم و آن وقت هم انتظار داریم که در رده‌های پایه نتیجه بگیریم. در حالی که این طبیعی است که از بین این همه استعداد 11 نفر پیدا شوند که اعضای تیم ملی بزرگسالان را تشکیل دهند.»

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3ql5ka

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


پروژه برکناری منصوریان کلید خورد؟

برنامه منصوریان در نقل و انتقالات عوض شد
استقلال تمام سهمیه خود را پر می‌کند