تاریخ انتشار: 1396/07/30 21:01
کد خبر: 176947

دو بازیکن از استقلال و پرسپولیس نقره داغ شدند

2فوتبالیست مطرح فوتبال کشورمان به دلیل قلیان کشیدن، تا اطلاع ثانوی از همراهی تیمشان محروم شدند.
دو بازیکن از استقلال و پرسپولیس نقره داغ شدند

نخستین‌ بار نیست که قلیان کشیدن فوتبالیست ها در فوتبال ایران سبب محرومیت آنها شده است. چند روز قبل عکس قلیان‌کشیدن فرشاد احمدزاده و کمال کامیابی‌نیا در فضای مجازی منتشر شد که به نظر می رسید فتوشاپ باشد اما چند روز بعد عکس قلیان کشیدن محسن مسلمان و وریا غفوری در شبکه‌های اجتماعی دست‌ به ‌دست چرخید و سبب محرومیت این 2 بازیکن شد.

 کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال پس از منتشر شدن این عکس ها، از برخورد قاطع این کمیته خبر داد و مرتضی تورک، رئیس این کمیته در این باره بیان کرد:  رفتارهایی مانند کشیدن قلیان، استعمال دخانیات و مواد مخدر، چاقوکشی که توسط اراذل و اوباش، مجرمان و زندانیان خطرناک مشاهده می‌شود به هیچ عنوان در شان و زیبنده بازیکنان حرفه‌ای فوتبال نیست.

او افزود: بنابراین به بازیکنان فوتبال و اهالی ورزش توصیه می‌کنم از این قبیل رفتار و شب زنده‌داری‌ها در قهوه‌خانه‌ها و پاتوق‌هایی که دام شیطان است، پرهیز کنند. رفتار غیر حرفه‌ای نظیر استعمال قلیان و مواد مخدر به دور از شان یک فوتبالیست حرفه‌ای است و در فوتبال کشور به هیچ وجه جایگاهی ندارد و در صورت مشاهده این گونه رفتارهای خلاف و غیر حرفه‌ای، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال بدون هر گونه مماشات، به شدت با خاطیان برخورد کرده و محرومیت‌های سنگینی را اعمال خواهد کرد. اما محرومیت مسلمان و غفوری به نظر برخی از کارشناسان اشتباه است زیرا آنها زندگی شخصی دارند و نباید در زندگی خصوصی افراد دخالت کرد.

همه قلیان می‌کشند و فوتبالیست‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آنها درست است که ورزشکار هستند و به هیچ وجه سنخیتی بین ورزش و قلیان و دود وجود ندارد اما به قول خداداد عزیزی بیش از 90 درصد فوتبالیست‌های ایرانی قلیان می کشند و آن 10 درصد دیگر سیگار و مخدرهای دیگر علاوه بر قلیان مصرف می‌کنند! ضمن این‌ که در سال‌های اخیر اخباری درباره استعمال سیگار و سایر مواد مخدر بین فوتبالیست‌ها و همچنین استفاده از ترامادول بارها و بارها منتشر شده است.

در آیین‌نامه انضباطی کنونی فوتبال ایران‌ هیچ اشاره صریحی به تخلف استعمال دخانیات نشده است اما در آیین‌نامه جدید در بخش جرایم برای آن دسته از اهالی فوتبال که در محوطه برگزاری مسابقات و تمرینات تیم‌ها اقدام به کشیدن سیگار و دخانیات می‌کنند، جرایم و تنبیهات قابل توجهی در نظر گرفته شده است. در سال‌های اخیر البته کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال مرجع رسیدگی به تخلفات مربوط به استعمال دخانیات و قلیان از سوی فوتبالیست‌ها در شرایطی بوده که خبر یا تصویری در این زمینه منتشر شده باشد. اخیرا هم بعد از افشاگری‌ها و فیلم و تصاویر منتشر شده درباره قلیان‌ کشیدن فوتبالیست‌ها،‌ کمیته اخلاق رسما به پرونده این تخلفات ورود کرده و این 2 بازیکن استقلال و پرسپولیس را تا اطلاع ثانوی  محروم کرده است.

البته در منشور اخلاقی و رفتاری فوتبال ایران، بندهایی دراین باره وجود دارد که با هم مرور می کنیم:

ماده 13: از آنجائیکه بازیکنان به عنوان افراد حقیقی الگوی رفتاری و فرهنگی جوانان، نوجوانان و بخش وسیعی از جامعه هستند در موارد ذیل برای بازیکنان فوتبال(گروه بازیکنان و تیم حاضر در مسابقات لیگ) رعایت مفاد منشور اخلاقی و رفتاری الزامی است : 13/1- از شروع قرارداد بازیکن با باشگاه و ثبت آن در فدراسیون و هیئت های استان ها و محلی، رعایت منشور اخلاقی و رفتاری برای بازیکنان الزامی است. 13/2- هربازیکن نسبت به رعایت منشور اخلاقی و رفتاری فوتبال ایران اسلامی مسئولیت مستقیم داشته و مسئولیت مقامات رسمی تیم ها نافی مسئولیت بازیکن نبوده و نسبت به عملکرد اخلاقی و رفتاری در حوزه فوتبال جوابگو خواهد بود. 13/3- رعایت شئونات اخلاقی و موازین شرعی و عرفی و احترام به فرهنگ و اخلاق عمومی جامعه ایران اسلامی در چارچوب حقوق شهروندی جزء وظایف بازیکنان و مراعات آن الزامی است. 13/4- کلیه بازیکنان موظفند ضمن مطالعه دقیق منشور اخلاقی و رفتاری فوتبال ایران اسلامی، نسبت به تکمیل مرامنامه منشور اقدام نمایند. تذکر: مرامنامه در 3 نسخه به ترتیب ضمیمه قرارداد فرد در باشگاه مربوطه، هیئت استان و محل یا سازمان لیگ(کمیته مسابقات) و نزد فرد متعهد(بازیکن) نگهداری می شود.

14/11: با رعایت فرهنگ اخلاقی جامعه در چارچوب منشور اخلاقی و رفتاری: الف- نسبت به مدل لباس از پوشیدن لباسهای جلف، تنگ، بدن نما و مارک دار اجنبی با تبلیغات خلاف عرف و اخلاق که در شأن ورزشکار قهرمان و الگوی برتر نیستند، جداً خودداری نماید. ب: نسبت به مدل قیافه( موی سر و محاسن) از ارائه مدلهای آرایشی بیگانه و اجنبی غیرمتناسب با شئونات فرهنگی جامعه که موجب ترویج و بسط گسترش فرهنگ اجنبی و بیگانه می شود جداً خودداری نماید. ج- همراه داشتن زیور آلات گردنبند، گوشواره، انگشتر، قاب سر(تل و ...) در مسابقات ممنوع است . تذکر1: باشگاه ها موظفند نسبت به تهیه لباس فرم بازیکنان برای اقامت در هتل، اردو و هنگام مسافرت بارعایت فرهنگ عمومی جامعه ایران اسلامی اقدام نمایند( البسه ورزشی برابر آئیننامه مربوطه و در چارچوب حق رایت باشگاه خواهد بود)

همچنین در بندهای این منشور درباره استعمال دخانیات هم مطالبی گفته شده است که کمیته اخلاق می تواند بازیکنان را محروم کند.

بر همین اساس، یکی از اعضای سابق کمیته اخلاق بیان کرد:چون کمیته اخلاق و کمیته انضباطی دستگاه های نظارتی هستند، می توانند روی حرکات فوتبالیست و مربیان که به عرف جامعه تضاد دارد، برخورد کنند.

او افزود: بهتر است ورزشکاران به عنوان الگو برخی مسائل را رعایت کنند و این مشکلات درحالی رخ می دهد که فدراسیون فوتبال و باشگاه ها ضعف زیادی دارند.باشگاه ها باید چنین موضوعاتی را برای بازیکنان شفاف سازی کنند و در قرارداد آنها نیز این موارد را بگنجانند.

عضو سابق کمیته اخلاق در پایان گفت:به طور مثال برخی فوتبالیست های بزرگ فوتبال ما زمانی که در اروپا بازی می کردند حق نداشتند بدون اطلاع مسئولان به مهمانی بروند و کارهای ناشایستی را انجام دهند اما در فوتبال ایران هنوز این موضوع جا نیافتاده است. کمیته اخلاق می تواند به رئیس فدراسیون فوتبال هم تذکر بدهد و دلیل اصلی برکناری بلاتر از فیفا نیز کمیته اخلاق بود.

همچنین، محمدزاده، رییس سابق کمیته اخلاق در این زمینه گفت:: کلیه اموری که به روح ورزش و فوتبال لطمه وارد کند، کمیته اخلاق اجازه ورود و رسیدگی را دارد و  در بحث قلیان و دخانیات نیز به لحاظ آسیب‌های که به روح ورزش و پیکره فرد وارد می‌کند ، کمیته اخلاق می‌تواند ورود و در خصوص وقوع تخلف و پیشگیری از آن اقدام کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3z86o6

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


استقلالی ها مراقب باشند/آمار عجیب ستاره پرسپولیس مشکوک است