تاریخ انتشار: 1396/03/13 19:55
کد خبر: 206379

نبرد کاردیف؛ کدام فلسفه فوتبال پیروز خواهد شد؟

رئال مادرید و یوونتوس در فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۷ به مصاف یکدیگر خواهند رفت. گابریله مارکوتی نویسنده چیره دست ایتالیایی به کاردیف ولز سفر کرده و با لمس اتفاقات از نزدیک، یادداشتی را راجع به این بازی در وبسایت ESPN نوشته است.
نبرد کاردیف؛ کدام فلسفه فوتبال پیروز خواهد شد؟

هر سلسله ای یک دوره خاص به خود را دارد. تا اواسط دهه ۱۹۹۰ هواداران رئال مادرید به ۶ قهرمانی تیم خود در اروپا می بالیدند که آنها را به عنوان پُر افتخارترین تیم در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا (جام باشگاه های اروپا) معرفی می کرد. در آن زمان بیش از سه دهه از آخرین قهرمانی اروپایی رئال مادرید می گذشت و هواداران تیم های رقیب به تمسخر می گفتند که قهرمانی های رئال مادرید در اروپا آن قدر دور است که همه تصاویر بر جای مانده از آن، به صورت «سیاه و سفید» است. سرانجام این طلسم در سال ۱۹۹۸ شکسته شد و رئال مادرید هفتمین عنوان قهرمانی خود در اروپا را پس از ۳۲ سال جشن گرفت. در این فاصله ۳۲ ساله بین ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۸، مادریدی ها فقط در یک فینال اروپایی حضور یافتند که در سال ۱۹۸۱ با شکست آنها به پایان رسید.

رئال مادرید بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ و طی ۵ سال توانست به ۳ عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دست یابد. کهکشانی ها در صورت پیروزی مقابل یوونتوس در کاردیف، سومین قهرمانی اروپایی خود طی ۴ سال اخیر را جشن گرفته و پس از تیم میلان تحت هدایت آریگو ساکی در سال ۱۹۹۰، تبدیل به نخستین تیمی خواهند شد که از عنوان قهرمانی خود در اروپا دفاع خواهند کرد.

رئال مادرید به دنبال ششمین قهرمانی خود در این تورنمنت طی ۱۹ سال اخیر است. مطمئناً این قهرمانی به معنای دفن شدن کُری «قهرمانی های سیاه و سفید» خواهد بود که همواره از سوی هواداران رقیب راجع به مادریدی ها گفته می شد. در حال حاضر پس از کهکشانی ها، تیم میلان با ۷ عنوان قهرمانی در اروپا لقب دومین تیم پر افتخار اروپایی را یدک می کشد و تیم های لیورپول، بارسلونا و بایرن مونیخ نیز صاحب ۵ عنوان قهرمانی هستند. باشگاه رئال مادرید طی این سال ها روشی از تجارت را به همگان نشان داده که نمونه بارز این قدرت مالی، وجود ۳ بازیکن رئال مادرید در جمع ۶ بازیکن گران قیمت تاریخ فوتبال است. در واقع باید رئال مادرید را یک برند اقتصادی بزرگ دانست که نه تنها در رقابت اقتصاد جهانی به پیروزی رسیده بلکه این کار را بهتر از همیشه نیز انجام می دهد.

اما یوونتوس هم در ایتالیا تبدیل به یک قدرت بی بدیل شده که چند هفته پیش ششمین اسکودتوی پیاپی را جشن گرفت. البته قدرت نمایی یوونتوس طی این سال ها فقط به عرصه داخلی محدود شده ولی بانوی پیر برای نهمین بار به فینال لیگ قهرمانان اروپا (جام باشگاه های اروپا) راه یافته است. تنها رئال مادرید، میلان و بایرن مونیخ بیش از یوونتوس در فینال این تورنمنت بازی کرده اند. یوونتوس هر ۴ فینال اروپایی اخیر را با شکست به پایان رسانده و فقط سابقه ۲ قهرمانی در لیگ قهرمانان را در کارنامه دارد. اولین قهرمانی یوونتوس در تلخ ترین روز تاریخ فوتبال در ورزشگاه هیسل بروکسل رقم خورد که بیانکونری در روز مرگ ۳۹ تن از هواداران خویش، در ضربات پنالتی از سد لیورپول گذشت و نخستین قهرمانی خود در این تورنمنت را جشن گرفت. تورینی ها از سال ۱۹۹۶ تاکنون در حسرت قهرمانی در اروپا به سر می برند.

بر کسی پوشیده نیست که این مسابقه، تقابل بین سبک دفاعی یوونتوس با سبک هجومی رئال مادرید است و هر یک از این دو تیم، BBCهای خاص خود را دارند. بونوچی، بارزالی و کیلینی مثلث BBC یوونتوس را تشکیل می دهند که در واقع همان دیواره آهنین خط دفاعی این تیم است. اما ورژن BBC رئال مادرید با بنزما، بیل و کریس رونالدو تعریف می شود که معنایی جز هجوم و گل نمی دهد. این مثلث آتشین مادریدی ها طی ۱۲ مسابقه در فصل جاری لیگ قهرمانان، مجموعاً ۳۲ گل را به ثمر رسانده است.

این مسابقه را باید تقابل تیم گران قیمت و بی محابای رئال مادرید با تیم محافظه کار و تدافعی یوونتوس دانست. رئال مادرید از آن دسته تیم هایی است که می تواند از راه های مختلف به پیروزی دست یابد ولی استفاده از ضربات شروع مجدد و ضد حملات، مهم ترین ابزار زین الدین زیدان در این فصل محسوب می شود. کاسمیرو هافبک دفاعی برزیل رئال مادرید پس از حضور زیدان روی نیمکت این تیم، تبدیل به یک مهره کلیدی در میانه میدان شد.

مکس آلگری نیز در میانه های فصل یک تحول تاکتیکی بزرگ را در تیمش به وجود آورد و تمامی عناصر هجومی اش را به طور هم زمان در درون زمین به بازی گرفت. این تحولات تاکتیکی یوونتوس در زمستان گذشته به «یوونتوسِ ۵ ستاره» معروف شد. منتقدین همواره از عدم توازن در تیم یوونتوس صحبت می کردند ولی آلگری اعتقاد داشت که یوونتوس در تقابل با تیم های بزرگ اروپایی باید نقشه مسیر دیگری را دنبال نماید.

تونی کروس و لوکا مودریچ دو هافبک هجومی رئال مادرید که جزو بهترین بازیکن های دنیا در پُست خود هستند، حتی به هنگام عدم تصاحب توپ نیز نقش مهمی را ایفا می کنند. جلوی این دو هافبک نیز کریم بنزما قرار می گیرد که با دوندگی های خود، قادر به خلق فضا برای سایر هم تیمی هایش است. میانه میدان یوونتوس نیز با حضور پائولو دیبالا، ماریو مانژوکیچ و میرالم پیانیچ دست کمی از حریف مادریدی ندارد.

زین الدین زیدان به عنوان یک بازیکن افسانه ای در تاریخ فوتبال شناخته می شود ولی هنوز هم عده ای از کارشناس ها، مربیگری وی را به اندازه روزهای بازی اش قبول ندارند. هیچ مربی در تاریخ باشگاه رئال مادرید طی ۱۸ ماه نخست نتوانسته به خوبی زیدان نتیجه بگیرد. وقتی زیدان روی نیمکت رئال مادرید نشست، به عنوان یک سرمربی چندان جدی گرفته نشد ولی او با کسب نتایج فوق العاده طی دو فصل اخیر، کلیه معادلات را بر هم زد. مکس آلگری نیز پس از جدایی آنتونیو کونته در سال ۲۰۱۴، روی نیمکت یوونتوس نشست و جالب این که وی نیز همچون زیدان، در ابتدا مورد استقبال گرم قرار نگرفت. آلگری نیز همچون زیدان توانسته تیمش را برای دومین بار به فینال لیگ قهرمانان اروپا برساند.

زیدان پیش از دوره ۸ ساله حضور در باشگاه رئال مادرید به عنوان بازیکن، ۵ سال را در یوونتوس بازی کرد و آنتونیو پینتوس مربی بدنساز وی نیز اهل شهر تورین بود که در دهه ۱۹۹۰، به مدت ۶ سال در باشگاه یوونتوس حضور داشت. وقتی که در ۲۰ می ۱۹۹۸، اولین قهرمانی «رنگی» رئال مادرید در اروپا رقم خورد، زین الدین زیدان نیز در آمستردام حاضر بود ولی در آن زمان پیراهن یوونتوس را می پوشید. تقابل دنی آلوز نیز با رئال مادرید و مارسلو جالب خواهد بود. هم آلوز و هم مارسلو به عنوان مدافعان کناری، عملکرد فوق العاده ای در فصل جاری داشته و حالا باید این دو بازیکن هم تیمی در سلسائو، یک بار دیگر به مصاف یکدیگر بروند.

نمی توان از یوونتوس صحبت کرد و نام گونسالو هیگوایین گران قیمت ترین بازیکن این باشگاه را از یاد برد. وقتی یوونتوس در تابستان گذشته ۱۰۰ میلیون دلار را بابت خرید هیگوایین هزینه کرد، انگار از روی دست رئال مادرید مشق می نوشت. هیگوایین که چهارمین بازیکن گران قیمت تاریخ فوتبال است، به مدت ۷ فصل برای رئال مادرید بازی کرد علاوه بر ۱۲۱ گلی که به ثمر رساند، ۳ بار فاتح لالیگا شد. حضور کریم بنزما و نیمکت نشینی های هیگوایین در رئال مادرید باعث گردید تا او راهی ناپولی شود. بدون شک، هیچ بازیکنی به اندازه هیگوایین برای شکست رئال مادرید انگیزه نخواهد داشت. او در فصل جاری توانست دروازه تیم سابقش یعنی ناپولی را هم در سری آ و هم در جام حذفی باز کند و حالا شاید به دنبال تنبیه یکی دیگر از تیم های سابق خود یعنی رئال مادرید باشد.

سامی خدیرا یکی از بازیکنانی است که شاید بازی اش چندان به چشم نمی آید اما او نقشی انکار ناپذیر در برنامه های تاکتیکی آلگری ایفا می کند. خدیرا ۵ فصل توأم با مصدومیت را در سانتیاگو برنابئو سپری نمود و در نهایت نیز با اتمام قرارداد خویش در سال ۲۰۱۵، به یوونتوس پیوست. او به تازگی از تیم سابق خود و هوادارانش انتقاد و اقرار کرده که هیچ گاه در مادرید، جدی گرفته نشد. آلوارو موراتا که دو سال پیش به عنوان یار قرضی با پیراهن یوونتوس در سانتیاگو برنابئو به میدان رفته و تیم اصلی اش یعنی رئال مادرید را حذف کرد، این بار باید مقابل یوونتوس قرار بگیرد. موراتا خاطرات خوشی از تورین داشته و هنوز هم نزد هواداران یوونتوس محبوب است. موراتا در فصل جاری نقش ذخیره طلایی زیدان را ایفا کرده ولی او به قدری مستعد است که احتمالاً به این نقش قانع نبوده و شاید در این بازی برای آخرین بار با پیراهن رئال مادرید به میدان برود.

یکی از بزرگ ترین تصمیمات زین الدین زیدان برای این بازی، نیمکت نشینی گرت بیل است. فاصله بین محل تولد بیل و ورزشگاه میلینیوم کاردیف، فقط ۳ مایل می باشد. بیل به تازگی از مصدومیت برگشته اما آمادگی مفرط ایسکو و نقش آفرینی وی طی چند هفته پایانی فصل، زیدان را متقاعد کرده که به ایسکو اعتماد نماید. شاید هم زیدان هنوز آخرین الکلاسیکو را فراموش نکرده که دقیقاً در چنین شرایطی به گرت بیل میدان داد ولی او مصدوم شد و همه برنامه های رئال مادرید برای آن بازی به هم ریخت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4dogwj

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


راموس: می‌خواهیم ثابت کنیم در اوج فوتبال اروپا هستیم 
/ زیدان در پازل رئال نقشی حیاتی ایفا می‌کند
شانس اول پیروزی در فینال لیگ قهرمانان نیستیم