تاریخ انتشار: 1395/07/01 13:28
کد خبر: 259989

ادامه حواشی پاس در فوتبال ایران/ همسایه‌ها یاری کنید، تا ما خاتون داری کنیم

به اذعان کارشناسان فوتبال موفقیت یک تیم باشگاهی در انتهای فصل محصول یک پیش فصل موفق است.
ادامه حواشی پاس در فوتبال ایران/ همسایه‌ها یاری کنید، تا ما خاتون داری کنیم

به گزارش سرویس لیگ دو فرتاک ورزشی، به زبانی ساده تر تیمی در عرصه مسابقات باشگاهی موفق خواهد بود که در فاصله پایان فصل قبل تا شروع فصل جدید موضوعاتی مانند، ساختارگرایی، تثبیت مدیریت، اقدام موثر براساس برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از پیش طرحی شده، مدیریت زمان، حفظ اتحاد و انسجام درون باشگاهی، حفظ یا ترمیم کادر فنی و بازیکنان، شروع به موقع بدنسازی و تمرینات تاکتیکی و پرهیز از حواشی را در دستور کار خود قرار دهد. 

در تیم‌های حرفه‌ای و مطرح جهان فوتبال به دلیل هدف‌گذاری مشخص و پیشروی براساس برنامه‌ای مدون با حفظ ساختار مدیریتی و فنی باشگاه، زمان طلایی پیش فصل بدون کمترین تغییر و حاشیه صرف برگزاری تمرینات و اردوهای منظم می‌شود که حاصل آن فوتبالی چشم نواز، تماشاگر پسند و همراه با نتیجه است؛ اتفاقی که در فوتبال باشگاهی ایران کمتر شاهد آن هستیم.

پیش فصل پرحاشیه بیماری لاعلاج فوتبال ایران

 تغییر مدیرعامل و به تبع آن تغییرات گستره در کادر فنی و بازیکنان بر پایه تفکرات مدیرعامل جدید کمتر اتفاقی است که در پیش فصل فوتبال باشگاهی در ایران رخ می‌دهد. پیش فصلی پر از حاشیه و بدون برنامه از پیش طراحی شده، همراه با تغییرات گسترده در کادر فنی و بازیکنان، سبب شده  تا تیم‌های باشگاهی فوتبال ایران بیشترین زمان خود را در این فرصت طلایی صرف انتخاب مدیرعامل، مربی و بازیکن نمایند؛ چنان که حتی فرصت 6 هفته لازم برای آماده سازی تیم را  که به اذعان کارشناسان  برای رسیدن به تیمی منسجم و هماهنگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از دست می‌دهند، تا به این ترتیب شاهد حضور تیم‌هایی در لیگ‌های باشگاهی کشور باشیم که نه تنها کسل کننده و سردرگم بازی می‌کنند، بلکه با صرف بودجه هنگفت دولتی نیز حتی توانایی گرفتن یک جام آسیایی را هم ندارند.

اما دو تیم پاس همدان چگونه پیش فصل خود را پشت سر گذاشتند؟ آیا این  تیم نیز به تبعیت از ساختار بیمار حاکم بر فوتبال کشور نتوانست پیش فصل مناسبی تا قبل شروع فصل جدید رقابت‌های لیگ دسته دوم باشگاه‌های کشور داشته باشد؟ ساختار و تشکیلات نماینده همدان در لیگ 2 چقدر در فاصله فصل گذشته تا فصل جدید دستخوش تغییر شده است؟ این تغییرات بر اساس کدام هدف‌گذاری بوده و تا چه اندازه از معیارهای فوتبال روز پیروی کرده است؟ آیا با این پیش فصلی که تیم پاس پشت سر گذاشت آمادگی لازم برای کسب رتبه ای مناسب در جدول بازی‌ها و صعود به لیگ یک را دار‌د؟

باشگاه پاس که پس از انتقال پر سر و صدایش به همدان به دلیل ساختار غلط هیات مدیره سیاسی خود هرسال با شیبی تند از سطح اول فوتبال کشور دور و دورتر می‌شو‌د، در فصل گذشته لیگ دسته اول باشگاه‌ های کشورهم با تصمیمات غلط این هیات مدیره  نتایج اسفباری کسب و به لیگ دسته 2  سقوط کرد. با چنین نتیجه‌ای که برای تیم قهرمان آسیا یک فاجعه محسوب می‌شود، کمترین توقع کارشناسان و هواداران این باشگاه تغییرات گسترده در هیات مدیره  و نوع ساختار اداره این تیم بود، اما برخلاف توقعات در چیدمان اعضای هیات مدیره باشگاه هیچگونه تغییری ایجاد نشد و فقط عبدالحمید رمضانی، مدیرعامل این تیم، که صرفا مجری مصوبات هیات مدیره بود از کار برکنار شد؛ آن هم مدیرعاملی که 4 هفته مانده به پایان مسابقات لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور با نیت حفظ تیم در لیگ با تصمیم هیات مدیره و حکم رئیس این هیات سکان مدیریت باشگاه را دست گرفت.

 با سقوط پاس دوران مدیریت رمضانی هم خیلی زود به پایان رسید و در حالی که وی گمان می‌کرد مدیریت تیم را در لیگ دسته 2 باشگاه‌های کشور برعهده خواهد داشت، رئیس هیات مدیره باشگاه به بهانه بومی سازی تیم با غیرحرفه‌ای ترین شکل ممکن عذر اورا خواست تا ابهام در مورد ادامه فعالیت تیم پاس به اوج خود برسد. در فاصله برکناری رمضانی تا انتخاب مدیرعامل جدید انواع اقسام اخبار حاشیه ای از جمله انحلال باشگاه به دلیل بدهی‌های سرسام آور یا ادغام پاس با تیم شهرداری در فضای مجازی و رسانه‌ای استان پیچید و اعتراض هواداران و واکنش تند اصحاب رسانه را در پی داشت؛ اما پس از سپری شدن نیمی از روزهای مهم و حیاتی پیش فصل، هیات مدیره در برابر این واکنش‌ها تسلیم شد و عاقبت تصمیم به حضور تیم پاس در لیگ 2 گرفت و با عبور از نام‌هایی مطرح  که هریک وزنه‌ای در فوتبال همدان محسوب می‌شدند و اهلیت و صلاحیت اداره باشگاه پاس را داشتند در اواخر تیرماه نام محمدتقی رحیمی را  به عنوان مدیرعامل از قوطی بیرون آوردند.

مدیرعاملی، با سبقه 4 هفته مسوولیت تشریفاتی

مدیریت در هر فعالیتی مهمترین و تاثیرگذارترین بخش در آن فعالیت است؛ به همین دلیل هرگاه در یک باشگاه فوتبال بحث انتخاب مدیرعامل مطرح می‌شود ویژگیهای مدیرعامل مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

فدراسیون جهانی فوتبال و همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان اداره کنندگان و سیاست‌گذاران اصلی فوتبال در جهان ویژگی‌هایی را برای یک مدیرعامل فوتبال در نظر گرفته اند که آگاهی از علم اقتصاد، شناختن راهکارهای کسب درآمد، تجربه و توانایی هدایت و رهبری یک تیم و قدرت تغییر و تحول از اهم این ویژگی‌ها به شمار می‌آیند؛ حال جای سوال است که مدیرعامل جدید پاس از کدام یک از ‌شاخصه‌های یک مدیرعامل باشگاه فوتبال بهره می‌برد که برای مدیریت این تیم ریشه‌دار انتخاب شد؟

4 هفته قائم مقامی حمید رمضانی، مدیرعامل پیشین باشگاه پاس، در فصل گذشته لیگ دسته اول، تنها سبقه تقی رحیمی در یک باشگاه حرفه ای فوتبال بود؛ آن هم در حالی که پست قائم مقامی یک مسوولیت تشریفاتی است.از سوی دیگر او عضوی از کادر مدیریتی باشگاهی محسوب می‌شد که به یک دسته پایین‌تر سقوط کرده بود و در این سقوط فاجعه بار مانند همه اعضای هیات مدیره ومدیرعامل سابق سهم داشت؛ بنابراین تجربه و توانایی اداره یک تیم و همچنین قدرت تحول نمی‌توانست از شاخصه‌های این انتخاب باشد.

 انتخاب مدیرمالی یکی از هیات‌های ورزشی استان به عنوان مدیرمالی باشگاه پاس قبل از انتخاب مدیرعامل آن هم با نظر مستقیم رئیس هیات مدیره باشگاه نیز حکایت از آن داشت که بودجه امسال باشگاه نیز طبق سنوات گذشته از سوی مسوولان رده بالای استان تامین می‌شود و قرار نیست مدیرعامل جدید با تخصص داشته یا نداشته خود از علم اقتصاد برای باشگاه درآمدزایی کند و صرفا باید مادر خرج خوبی باشد؛ با این اوصاف آشنایی به علم اقتصاد و توانایی درآمدزایی نیز  دلیل سپردن این مسوولیت خطیر به تقی رحیمی نبود. 

در حالی که هیچ یک از شاخصه‌های فیفا و ای اف سی در این انتخاب لحاظ نشده بود و همه کارشناسان و اهالی فوتبال استان با تعجب به دلایل نامعلوم انتخاب رحیمی به عنوان مدیرعامل پاس فکر می‌کردند، مدیرعامل جدید در یکی از اولین مصاحبه‌های خود ضمن تحسین اقدامات رئیس هیات مدیره باشگاه در حمایت از این تیم،  از وی و سایر اعضای هیات مدیره در قبال نقش آنها در سقوط پاس نیز دفاع جانانه‌ای انجام داد تا برای همگان به ویژه آنان که که از زیر و بم ساختار باشگاه پاس اطلاع دارند مشخص شود این انتخاب با چه هدفی صورت گرفته است.

شروع پیش فصلی پر حاشیه برای پاس

به این ترتیب پس از 100 روز از پایان فصل گذشته لیگ دسته اول، پیش فصل پر حاشیه تیم پاس همدان از ابتدای مرداد یعنی 23 روز مانده به شروع مسابقات با انتخاب مدیرعامل شکل جدی به خود گرفت؛ آن هم درحالی که وضعیت هیچ یک از بازیکنان فصل گذشته برای ماندن در تیم مشخص نبود و عملا باشگاه بازیکنی نداشت. 

در آن روزهای حساس اخبار درگوشی در فضای مجازی از آن حکایت داشت که به دلیل عدم تجربه تقی رحیمی در بستن یک تیم باشگاهی، تصمیمات مهم بدون در نظر گرفتن رای و نظر وی  توسط دو تن از اعضای هیات مدیره در فضایی خارج از دفتر مدیرعامل گرفته می‌شود که از آن دست تصمیمات می‌توان به انتخاب رضا طلایی منش به عنوان سرمربی، تعیین سقف قرارداد 50 میلیون تومانی و همچنین مذاکره با بازیکنان اشاره کرد؛ حتی گفته می‌شد مدیرعامل جدید بدون موافقت رئیس امور مالی باشگاه برای اهداف مورد نظر خود نمی‌توانست ریالی هزینه کند؛ اما به هر حال تقی رحیمی نیز در این مدت بیکار نبود و برای اثبات موجودیت  خود تصمیماتی اتخاذ کرد که تعجب و تحیر هوادارا، کارشناسان و اصحاب رسانه را در پی داشت.

 لوگویی به رنگ باجناق

یکی از اقدامات بحث برانگیز تقی رحیمی به عنوان مدیرعامل باشگاه پاس تغییر لوگوی این تیم بود؛ لوگویی که مورد توجه و علاقه هواداران باشگاه بود و طراح آن نیز در زمان ارائه این طرح مورد تجلیل رئیس هیات مدیره قرار گرفته بود. این لوگو منطبق با اصول طراحی در دل خود نام باشگاه، رنگ لباس و تاریخ پرافتخار پاس را جا داده بود و از زیبایی بصری خاصی هم بهره می‌برد؛ با این حال  لوگوی باشگاه در پیش فصل مسابقات با خواست مدیرعامل تغییر کرد و علت تغییر آن نیز پس از اعتراض گسترده هواداران و اصحاب رسانه سوء استفاده برخی افراد از این لوگو عنوان شد؛ حال جای سوال است که آیا فرد یا افرادی می‌توانند از لوگوی یک باشگاه فوتبال سوء استفاده کنند؟

باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال برپایه قانون تجارت اداره می‌شوند و از این قوانین تبعیت می‌کنند. براساس قانون تجارت حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد. همچنین استفاده از علامت ثبت شده  توسط هر شخصی به غیر از مالک علامت مشروط به موافقت مالک آن است. از سوی دیگر هرگونه استفاده از علامتی که ثبت شده باشد توسط اشخاص ثالث که باعث فریب عموم شود، غیرقانونی است؛ بنابراین اگر سوء استفاده ای از لوگوی باشگاه صورت گرفته باشد باید از طریق قانون با متخلفان برخورد شود، اما مدیرعامل پاس در اقدامی عجیب در قبال سوء استفاده از لوگوی پاس ( البته بنا بر ادعای خودش) صورت مسئله را پاک کرد و لوگوی باشگاه را تغییر داد. جالب آن که طراح لوگوی جدید با مدیرعامل باشگاه قرابت نزدیکی دارد و در اقدامی غیر حرفه‌ای  نام خود را نیز در بطن لوگوی جدید آورده است. از سوی دیگر طراحی لوگو بسیار ناشیانه بوده و به هیچ عنوان از زیبایی بصری هم برخوردار نیست؛ چنان که هواداران باشگاه در فضای مجازی به این لوگو لقب وصله زانو داده اند؛ با این شرایط به نظر می‌رسد پشت پرده تغییر لوگوی باشگاه باید اتفاقات دیگری نهفته باشد که برای پی بردن به آن باید منتظر گذر زمان ماند.

بهشت دلالان 

از دیگر اقدامات عجیب و غیرحرفه‌ای مدیرعامل جدید پاس در پیش فصل مسابقات حذف مدیر رسانه‌ای از ساختار این باشگاه بود؛ آن هم باشگاهی که پیشوند حرفه‌ای را یدک می‌کشد. در عصر اطلاعات بخش رسانه‌ای یک تیم فوتبال نقش اصلی را در حوزه اطلاع رسانی ایفا می‌کند و پل ارتباطی خبرنگاران و هواداران با باشگاه به‌ شمار می‌آید.

با حذف مدیر رسانه‌ای باشگاه عملا پل ارتباطی باشگاه با هواداران و خبرنگاران قطع شد و آنها عملا از آنچه که در این تیم در فصل نقل و انتقالات می‌گذشت اطلاعی نداشتند و نمی‌توانستند تحلیل درستی در رابطه با خریدهای جدید تیم ارائه دهند. چنین شرایطی در یک تیم فوتبال بهشت دلالان است تا در سکوت خبری بازیکنانی را که بر روی دستشان مانده‌ به مربیان قالب کنند؛ حال باید دید در طول فصل چنین ادعایی در مورد تیم پاس صدق می‌کند و یا بازیکنان پاس با عملکرد مناسب خود و صعود به لیگ یک بر این تصور خط بطلان می‌کشند.

گفتنی است پس از اعتراضات گسترده هواداران در فضای مجازی و اصحاب رسانه به این اقدام غیر حرفه‌ای مدیرعامل پاس، وی مجبور شد به یکی از خبرنگاران ورزشی همدان حکم تشریفاتی مشاور رسانه‌ای بدهد، اما همچنان اخبار مهمی از این تیم به بیرون درز نمی‌کند و اگر هم هواداران در فضای مجازی از این موضوع گلایه کنند دو نفر از لیدرهای حقوق بگیر باشگاه با بدترین ادبیات ممکن هواداران را به سکوت فرا می‌خوانند و در عصر ارتباطات از هوادار می‌خواهند برای اطلاع از وضعیت تیم به محل تمرین بازیکنان در استادیوم مفتح واقع در 15 کیلومتری شهر بروند.

صدور کارت بازی چند ساعت مانده به آغاز اولین مسابقه

عمل نکردن به وعده بومی سازی پاس با جذب تعداد زیادی ازبازیکنان غیربومی، عمل نکردن به وعده شفاف سازی مالی با پنهان کردن رقم قرارداد بازیکنان آن هم در حالی که امسال قرارداد همه بازیکنان لیگ برتر بر روی پایگاه اطلاع رسانی باشگاه‌ها قرار گرفته است، ناکامی در جلب رضایت تیاگو فراگا بازیکن برزیلی این تیم و ناتوانی در تامین طلب این بازیکن، بی‌توجهی به آکادمی باشگاه و استعفای پی در پی مربیان تیم‌های پایه پاس و انتخاب محمد به گندم- که همواره حضورش در پاس همراه با ناکامی و نارضایتی هواداران بوده - به عنوان سرپرست تیم از دیگر اقداماتی بود که برای کارشناسان و اصحاب رسانه ضعف مدیریت جدید تیم پاس را پیش از شروع فصل جدید لیگ 2 روشن کرد، اما بی‌شک عجیب ترین و غیرحرفه‌ای ترین اقدام مدیرعامل جدید پاس در شب اولین بازی تیم در فصل جدید لیگ دسته 2 باشگاه‌های کشور رقم خورد؛ آنجا که به دلیل عدم دوراندیشی و آشنا نبودن با ضوابط  و قوانین لیگ 2 ، مبلغ ورودیه به حساب سازمان لیگ تا شب بازی واریز نشده بود و برای دریافت کارت بازی نیز به جای سرپرست تیم یکی از کارمندان باشگاه را به تهران فرستاده بودند که به گفته خبرنگاران حاضر در محل، مسوولان سازمان لیگ برای پیگیری امور وی را به رسمیت نمی‌شناختند.

در شب بازی که به اذعان اهل فن تیم باید به دور از هر حاشیه‌ای باشد، از کادر فنی و بازیکنان گرفته تا هواداران و اصحاب رسانه نگران عدم صدور کارت بازی بازیکنان بودند؛ البته این نگرانی‌ها به جا بود؛ چراکه اگر دخالت یکی از اعضای همدانی و با نفوذ اتحادیه فوتبال و یکی از نمایندگان شهر همدان در مجلس شورای اسلامی نبود کارت بازی بازیکنان چند ساعت مانده به شروع اولین مسابقه پاس صادر نمی‌شد تا علاوه بر از دست رفتن 3 امتیاز حساس بازی، تمسخر مخالفان انتقال پاس به همدان را در پی داشته باشد.

‌همسایه‌ها یاری کنید ....

آنچه مسلم است، حواشی و اتفاقاتی که در پیش فصل لیگ جدید دسته 2 باشگاه‌های کشور با بی‌تدبیری مدیرعامل و دیگر مسوولان باشگاه پاس برای این تیم رقم خورد هر بیننده یا شنونده‌ای را به یاد ضرب المثل همسایه‌ها یاری کنید تا من خاتون داری کنم می‌اندازد؛ اما با همه این اوصاف از اعضای هیات مدیره باشگاه گرفته تا مدیرعامل جدید تیم باید بدانند که تنها انتظار هواداران از این تیم صعود به لیگ یک است و بی‌شک هر نتیجه دیگری برای پاس شکست دیگری برای مدیران این تیم به شمار می‌آید؛ به ویژه آن که به اذعان تقی رحیمی تیم پاس امسال برخلاف سنوات گذشته مشکل مالی ندارد و استاندار همدان با تمام وجود از این تیم حمایت می‌کند./ماهنامه اکباتان همدان

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3qykq8

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


سرپرست نیروی زمینی: با تمامی قوا به سمنان خواهیم رفت
اختصاصی/