تاریخ انتشار: 1396/02/02 08:16
کد خبر: 215516

جدول رده‌ بندی لیگ برتر با شما حرف می زند

هفته بیست‌و‌هشتم لیگ برتر ایران، جام خلیج‌فارس برگزار شد و اتفاقات مهمی در این هفته رخ داد. با توجه به اینکه تنها دو هفته تا پایان مسابقات این فصل باقی مانده است، ابهامات جدول نسبت به هفته گذشته کمتر شده است. قهرمانی پرسپولیس از مدت‌ها پیش قطعی به نظر می‌رسید که هفته پیش هم رسمی شد. سقوط ماشین‌سازی هم همزمان با قهرمانی پرسپولیس حتمی شده بود اما رقابت مدتی هم بود که مشخص شده بود که جایگاه دوم و سوم هم برای تیم‌های استقلال و تراکتورسازی خواهد بود. نبرد حساس دو تیم در این هفته با پیروزی تیم تبریزی به پایان رسید و امید این تیم را برای نایب‌قهرمانی بیشتر کرد اما رقابت برای کسب مقام چهارم، وارد فاز جدیدی شد. هفته گذشته هفت تیم برای رسیدن به این رتبه شانس داشتند اما اتفاقاتی که این هفته رخ داد، تغییرات مهمی در این بخش جدول ایجاد کرد. رقابت برای خلاصی از انتهای جدول و سقوط به دسته پایین‌تر هم حساس‌تر شده است. خطر سقوط هنوز برای سه تیم وجود دارد. 
پایان مأموریت قهرمانی؛ نوبت رکوردهاست
پیروزی پرگل پرسپولیس در این هفته مقابل پدیده اهمیت چندانی نداشت اما باعث شد سبد دستاوردها و رکوردهای این تیم در فصل جاری پر و پیمان‌تر شود. عنوان بهترین خط حمله لیگ برتر، تنها عنوان مهمی بود که این فصل به شاگردان برانکو تعلق نداشت. پرسپولیسی‌ها این فصل کمتر از فصل پیش گل زدند و برخلاف آنها، تیم منصوریان با آماری فوق‌العاده، جای آنها را در صدر بهترین گلزنان لیگ گرفته بود. این هفته پرسپولیس، چهار گل چهار به پدیده زد و استقلال نتوانست دروازه تراکتورسازی را باز کند تا آخرین رکورد باقی‌مانده هم به نام پرسپولیس بخورد. پرسپولیسی‌ها حالا صاحب بیشترین برد (20 برد)، کمترین باخت (سه باخت)، کمترین تساوی (5 تساوی)، بیشترین گل زده (43 گل)، کمترین گل خورده (10 گل) و بهترین تفاضل (33+) هستند. مهدی طارمی هم با گلی که در این بازی زد، 16 گله شد و در صدر جدول بهترین گلزنان قرار گرفت. هرچند ساسان انصاری هم در داربی خوزستان یک گل برای فولاد زد تا شریک طارمی در صدر جدول گلزن‌ها باشد. پرسپولیس در دو بازی باقی‌مانده می‌تواند رکوردهای دیگری را هم جابه‌جا کند؛ رکوردهایی که دیگر مربوط به این فصل و جدول لیگ شانزدهم نیستند بلکه به کل تاریخ لیگ برتر تعلق دارند! شاگردان برانکو، همین حالا صاحب بهترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر هستند و در دو بازی آینده، می‌توانند رکورد بهترین خط دفاع و تفاضل تاریخ لیگ را هم به نام خودشان بزنند. 
تراکتور، برنده جدال نایب‌قهرمانی
حساس‌ترین بازی این هفته در تبریز برگزار شد. بین استقلال و تراکتورسازی؛ دو تیمی که مدعی رسیدن به مقام دومی بودند. پیش‌ازاین بازی، استقلال 51 امتیاز داشت و تراکتورسازی 50 امتیازی بود اما تراکتورسازی با گلی که محمد ابراهیمی در دقایق پایانی بازی زد، بازی را برد و با 51 امتیاز در رده دوم ایستاد. حالا بازی‌های باقی‌مانده دو تیم حساس‌تر شده است. استقلال بعد از بازی این هفته‌اش در روز سه‌شنبه این هفته در مقابل الاهلی امارات، شنبه هفته آینده در مشهد مهمان پدیده است. تراکتورسازی هم در اصفهان بازی سختی در مقابل سپاهان دارد. در هفته پایانی هم استقلال میزبان سپاهان است و تراکتورسازی میزبان نفت تهران. همان‌طور که می‌بینید، رقابت برای نایب‌قهرمانی با شدت زیادی ادامه دارد و هر اتفاقی ممکن است بیفتد. تراکتورسازی البته به همراه نفت تهران به فینال جام حذفی هم رسیده و می‌تواند ناکامی این فصلش در لیگ را آنجا جبران کند؛ البته شکست در فینال جام حذفی هیچ مزیتی ندارد چون در جام حذفی، فقط و فقط قهرمانی است که ارزش دارد. استقلال هم که از جام حذفی حذف شده و فقط می‌تواند از طریق لیگ به سهمیه سال بعد آسیا برسد. موضوع وقتی حساس‌تر می‌شود که بدانیم طبق شنیده‌ها، احتمال کاهش سهمیه ایران در فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد و شاید تیم سوم لیگ سهمیه‌ای نگیرد؛ بنابراین کسب مقام دومی لیگ برای هر دو تیم اهمیت بالایی دارد. این مسئله حتی می‌تواند روی سرنوشت مربیان دو تیم برای فصل آینده هم تأثیر بگذارد؛ یعنی احتمال دارد تیمی که سوم می‌شود، برای فصل بعد دچار تغییراتی در کادر فنی بشود. 
خیمه اصفهانی روی رده چهارم جدول
یک احتمال ضعیف وجود دارد؛ اینکه سهمیه ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا مثل فصل گذشته 2+2 یا 1+3 باشد. اگر نفت تهران قهرمان جام حذفی بشود، که همراه با پرسپولیس و تراکتورسازی و استقلال یک سهمیه می‌گیرد اما اگر تراکتور فاتح جام حذفی شود، آن‌وقت تیم چهارم لیگ هم شانس حضور در پلی‌آف را دارد. هفته گذشته هفت تیم این شانس را داشتند که به رتبه چهارم برسند اما با اتفاقاتی که این هفته افتاد، گسترش فولاد و پدیده رسما این شانس را از دست دادند. نفت تهران هم کار بسیار دشواری در این راه دارد اما بیشترین شانس با اصفهانی‌هاست. ذوب‌آهن و سپاهان این هفته رقیبانشان را شکست دادند تا امتیاز دو تیم روی عدد 42 مساوی شود. الان ذوب‌آهن فقط به خاطر تفاضل گل بهتر در رده چهارم است. این تیم هفته آینده مهمان پرسپولیس است و در هفته پایانی میزبان پرسپولیس. سپاهان این هفته میزبان تراکتورسازی است و در هفته پایانی مهمان استقلال؛ بنابراین کار سپاهان سخت‌تر به نظر می‌رسد. اگر این دو تیم در نتیجه‌گیری ضعف نشان بدهند، آن‌وقت پیکان 38 امتیازی که دو بازی با سایپا و فولاد دارد، می‌تواند خودش را به رده چهارم برساند. استقلال خوزستان هم که 37 امتیاز دارد، در دو بازی آینده باید با گسترش فولاد و صبای قم بازی کند. 
سیاه‌جامگان و صبا، کاندیدای سقوط
امسال دو تیم از لیگ برتر به لیگ آزادگان سقوط می‌کنند که تا اینجا سقوط ماشین‌سازی قطعی شده است اما هنوز خطر سقوط سیاه‌جامگان، صبای قم و کمی هم سایپا را تهدید می‌کند. سیاه‌جامگان 24 امتیازی، دو بازی با ماشین‌سازی و پرسپولیس دارد. صبای قم 25 امتیازی است و در دو بازی باقی‌مانده با نفت تهران و استقلال خوزستان روبه‌رو می‌شود. سایپا هم 29 امتیاز گرفته اما به‌لحاظ ریاضی هنوز شانس سقوط دارد. پیکان و ماشین‌سازی هم دو حریف سایپا در بازی‌های آینده هستند؛ بنابراین جنگ اصلی برای فرار از سقوط بین تیم‌های صبا و سیاه‌جامگان است. سیاه‌جامگان فصل پیش هم با پیروزی در آخرین بازی موفق شد از سقوط به لیگ آزادگان فرار کند اما مشخص نیست آنها امسال هم مثل سال گذشته خوش‌شانس باشند؛ به‌ویژه که در هفته آخر میزبان پرسپولیس است. پرسپولیس به احتمال زیاد در آن بازی هم با تمام قوا ظاهر خواهد شد. مثل بازی با پدیده که خیلی‌ها منتظر بودند برانکو بیشتر از بازیکنان نیمکت‌نشینش استفاده کند اما او حتی فرشاد احمدزاده را هم به‌عنوان بازیکن ذخیره به زمین فرستاد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4pvkbl

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


آخر هفته سخت سرخابی‌ها در پایتخت/ دعوای دوم استقلالی‌ها در روز جنگ بی‌پول‌ها
هفته یازدهم لیگ برتر فوتبال