تاریخ انتشار: 1402/05/05 07:00
کد خبر: 2002

علت تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی

برخلاف ظاهر نگران‌کننده‌اش، همیشه مشاهده ادرار قرمز رنگ جدی نیست.
علت تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی

ادرار قرمز نشانه چیست؟ برخلاف ظاهر نگران‌کننده‌اش، همیشه مشاهده ادرار قرمز رنگ جدی نیست. زیرا تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • وجود خون در ادرار. معمولا عواملی که می‌توانند باعث مشاهده خون در ادرار (هماچوری) شوند عبارتند از عفونت‌های دستگاه ادراری، بزرگ شدن پروستات، تومورهای سرطانی و غیر سرطانی، کیست‌های کلیه، دویدن طولانی‌مدت و آسیب شدید عضلانی، سنگ کلیه یا مثانه و مسمومیت ناشی از سرب یا جیوه.
  • مصرف خوراکی‌های خاص. چغندر، شاه توت و ریواس می‌توانند رنگ ادرار را به قرمز یا صورتی تغییر دهند. بنابراین نمی‌توان تغییر رنگ ادرار با مواد غذایی را نادیده گرفت.
  • استفاده از داروها. به عنوان مثال، ریفامپین آنتی بیوتیکی است که اغلب برای درمان سل استفاده می‌شود و می‌‎تواند رنگ زرد ادرار را به رنگ نارنجی متمایل به قرمز درآورد. در مورد تغییر رنگ ادرار با فنازوپیریدین، دارویی که ناراحتی دستگاه ادراری را تسکین می‎دهد و مشاهده رنگ غیر طبیعی ادرار پس از مصرف ملین‌های حاوی سنا نیز جای بحث نیست.

در پاسخ به سوال ادرار قرمز در زنان نشانه چیست؟ می‌توان گفت که علاوه بر عوامل ذکر شده در بالا، ممکن است خانم‌ها در دوران قاعدگی چنین شرایطی را تجربه کنند. در واقع خروج همزمان خون قاعدگی و ادرار و ترکیب آن‌ها ممکن است باعث بروز این مسئله شود. به همین دلیل، بهتر است برای آزمایش نمونه ادرار، در دوران قاعدگی اقدام نکنید!

  • بیشتر بخوانید:
علت جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل چیست؟
مهم‌ترین دلایل مرگ جراحی بینی چیست؟
راینوپلاستی و تغییر چهره بعد عمل بینی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/277w62

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


درمان افسردگی در خانه