تاریخ انتشار: 1402/04/31 08:00
کد خبر: 2273

دلایل عقب ماندگی ذهنی چیست؟

کم توانی ذهنی یعنی اختلال در کارکرد ذهن است. بنابراین هر اتفاقی که منجر به آسیب ناحیه‌ی سر یا مغز شود ممکن است به عقب ماندگی ذهنی منجر گردد.
دلایل عقب ماندگی ذهنی چیست؟

کم توانی ذهنی یعنی اختلال در کارکرد ذهن است. بنابراین هر اتفاقی که منجر به آسیب ناحیه‌ی سر یا مغز شود ممکن است به عقب ماندگی ذهنی منجر گردد. از عوامل شایعی که باعث بروز این اختلال می‌شود موارد زیر شناخته شده‌اند که به دو دسته‌ی پیش از تولد و پس از تولد تقسیم می‌شوند.

عوامل پیش از تولد

ژنتیک:

عقب ماندگی ذهنی ژنتیکی در خانواده‌ای رخ می‌دهد که سابقه‌ی اختلال ژنتیکی در آن‌ها وجود داشته باشد. به همین دلیل انجام تست ژنتیک پیش از بارداری اهمیت فراوانی دارد. گرچه برای تشخیص این اختلال در حین دوران بارداری نیز آزمایش‌هایی وجود دارد اما در این مرحله دیگری کاری برای درمان و تصحیح ساخته نیست.

مسائل مربوط به دوران بارداری:

گفتیم که این مشکل یک اختلال ذهنی است بنابراین هر چیزی که در کارکرد مغز اختلال ایجاد کند می‌تواند به کم توانی ذهنی منجر شود. دوران نُه ماهه‌ی حاملگی در صورت کم‌توجهی مادر و اطرافیان می‌تواند زمان حساسی برای آسیب‌های گوناگون به جنین باشد. مادر باید از مصرف هرگونه موادی مانند الکل و مواد مخدر پرهیز کند یا از سوءتغذیه و بیماری‌های عفونی دور بماند. تغذیه سالمی داشته باشد و در مقابل بیماری‌ها از خود مراقبت کند تا آسیبی به جنین وارد نشود.

عوامل پس از تولد

حین زایمان:

اگر نوزاد به صورت نارس به دنیا بیاید یا در هنگام به دنیا آمدن برای مدتی هر چند کوتاه با کمبود اکسیژن مواجه شود ممکن است به کم توانی ذهنی دچار شود.

آسیب‌ها، بیماری‌ها و محیط:

علاوه بر موارد بالا، بیماری‌ها و آسیب‌هایی که پس از تولد به کودک وارد می‌آیند یا محیط اجتماعی که فرد در آن رشد می‌کند می‌توانند موجب کم توانی ذهنی شوند. بیماری‌هایی مانند سیاه‌سرفه، سرخک، مننژیت و انواع آسیب‌ها مانند سوءتغذیه، عفونت‌های مغزی، بودن در محیط‌ها و مواد سمی، ضربات شدید به مغز، تب شدید و … ممکن است خطر ابتلا به عقب ماندگی ذهنی را بالا ببرند.

گفتنی‌ست که دلیل بروز این اختلال در بسیاری از افراد ناشناخته می‌ماند و شایع ترین علت عقب ماندگی ذهنی عوامل پیش از تولد کودک هستند که پیشگیری از آن‌ها نقش مهمی را در سلامت مغزی کودک خواهد داشت.

  • بیشتر بخوانید:
علت جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل چیست؟
مهم‌ترین دلایل مرگ جراحی بینی چیست؟
راینوپلاستی و تغییر چهره بعد عمل بینی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/366d73

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


افسردگی پس از زایمان در مردان یا زایمان پدری چیست؟