تاریخ انتشار: 1402/02/18 09:00
کد خبر: 6649

رابطه زناشویی مطلوب، ورزشکاران حرفه‌ای بخوانند

شواهد حاکی از آن است که رابطه زناشویی می تواند اثر مفیدی بر عملکرد ورزشی داشته باشد.
رابطه زناشویی مطلوب، ورزشکاران حرفه‌ای بخوانند
دیدگاه عمومی بر این است که پرهیز از فعالیت جنسی می تواند عملکرد ورزشی را تقویت کند. اکنون با تحلیل جدیدِ شواهد علمی، که در مجله با دسترسی آزاد Frontiers in Physiology منتشر شده است، این دیدگاه قدیمی به چالش کشیده شده است. لورا استفانی (Laura Stefani)، دانشیار پزشکی ورزشی در دانشگاه فلورانس ایتالیا و نویسنده اصلی این مرور گفت: «پرهیز ار رابطه جنسی قبل از رقابت ورزشی در دنیای ورزش، موضوعی بحث انگیز است. ما هیچ مدرک علمی قوی را برای صحت اثر منفی فعالیت جنسی بر نتایج ورزشی نشان نمی دهیم.» 
 
این نویسندگان صدها مطالعه با امکان بالقوه داشتن مدرکی، چه بزرگ یا کوچک، در زمینه تاثیر فعالیت جنسی بر عملکرد ورزشی را بررسی کردند. پس از وضع کردن معیارهایی برای انتخاب قابل اطمینان ترین این مطالعه ها، تنها ۹ مورد در این مرور گنجانده شد. در یکی از این مطالعات نشان داده بودند که قدرت ورزشکاران سابق زن با داشتن رابطه جنسی در شب قبل تغییری نکرده بود. در مطالعه دیگر حقیقتاً اثر مفیدی بر عملکرد دوندگان ماراتن مشاهده شده بود. با اینکه این تعداد انگشت شمار مطالعات، اطلاعاتی را در مورد اثرات واقعی رابطه جنسی بر عملکرد ورزشی ارائه می کنند، دکتر استفانی و همکارانش از میزان تحقیق در این زمینه تا به امروز ناامید بودند.
 
دکتر استفانی گفت: «به روشنی نشان می دهیم که این موضوع به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته است و تنها داستان هایی از تجربیات شخصی گزارش شده است. در واقع، اگر رابطه جنسی در کمتر از دو ساعت قبل از ورزش انجام نشود، شواهد حاکی از آن است که فعالیت جنسی می تواند اثر مفیدی بر عملکرد ورزشی داشته باشد.» این مرور همچنین نشان داد که مردها بیشتر از زن ها مورد بررسی قرار گرفته اند و مقایسه ای هم  در مورد اثرات آن بین دو جنس انجام نشده است. درضمن، این مرور تاکید می کند که تفاوت های فرهنگی در نگرش ها نسبت به فعالیت جنسی می تواند بر این امر که تاثیر آن ممکن است چقدر زیاد یا ناچیز باشد تاثیر بگذارد. دکتر استفانی بر عوامل دیگری که نادیده گرفته شده است تاکید می کند « اهمیت خاصی بر اثرات روانی و بدنی فعالیت جنسی بر عملکرد جنسی یا بر انواع مختلف ورزش داده نشده است.» با توجه به چالش های ذهنی و بدنی هر ورزش، این امر نکته مهمی است. این مرور نیاز به تحقیق مناسب در زمینه اثر فعالیت جنسی بر عملکرد ورزشی و توضیح هر نوع تفاوت اخلاقی، جنسیتی و ورزشی را نشان می دهد.
 
این نویسندگان نتیجه گیری می کنند که چون شواهد فعلی باطل بودن نظریات قدیمی پرهیز را نشان می دهند، ورزشکاران نباید در مورد انجام رابطه جنسی تا روز قبل از رقابت ورزشی احساس گناه کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/36rze3

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تاثیر فضای مجازی بر رابطه زناشویی