تاریخ انتشار: 1402/03/23 14:00
کد خبر: 4514

چرا گوش کودکان و نوزادان عفونت می‌کند؟

عفونت گوش اطفال یکی از عارضه‌های آزاردهنده است که با گریه و بی‌قراری کودک همراه است و اگر مورد بی‌توجهی قرار بگیرد ممکن است شنوایی کودک را تحت تاثیر قرار بدهد.
چرا گوش کودکان و نوزادان عفونت می‌کند؟

با توجه به اهمیت عفونت گوش بچه قصد داریم در این مطلب توضیح دهیم چطور بفهمیم گوش نوزاد عفونت دارد و چه چیزی برای عفونت گوش بچه خوب است.

پس با ما همراه باشید و اطلاعات کاملی در مورد خطرات عفونت گوش در کودکان را بدست بیاورید.

علائم عفونت گوش در کودکان چیست؟

برخی از والدین و پرستاران کودک می‌پرسند از کجا بفهمیم گوش کودک عفونت کرده است و به چه نشانه‌هایی باید توجه کنیم. علائم عفونت گوش در کودکان شامل درد و التهاب در گوش است که باعث می‌شود کودک گریه و بی‌قراری کند. عفونت گوش در نوزادانی که قادر نیستند محل درد را توضیح دهند با کشیدن گوش همراه است.

اگر به تاپیک عفونت گوش بچه نی نی سایت یا علائم عفونت گوش در کودکان نی نی سایت مراجعه کنید، می‌بینید که برخی از ماداران به تب ناشی از عفونت گوش در کودکان اشاره می‌کنند. زیرا تب نشانه‌ای از تجمع عوامل بیماری‌زا در بدن است و بدن در حال مقابله با آن‌هاست.

همچنین ممکن است عادت‌های خواب و خوراک کودکان تغییر کند. والدین می‌توانند با توجه کردن به این نشانه‌ها متوجه عفونت گوش شوند و به موقع برای درمان آن اقدام کنند.

سایر علائم عفونت گوش نوزاد ممکن است با تجمع یا خروج چرک از گوش همراه باشد که در این‌صورت باید برای درمان فوری آن اقدامات لازم انجام شود.

دکتر گوش حلق بینی کودکان با تجویز آنتی‌بیوتیک و داروهای مسکن، عامل عفونی را از بین می‌برد، درد و التهاب گوش را درمان می‌کند.

عفونت گوش در کودکان چقدر طول میکشد؟

یکی از سوالات پر تکرار والدین و مباحث پرتکرار در تاپیک‌های عفونت گوش بچه نی نی سایت و عفونت پشت گوش نوزاد نی نی سایت این است که نشانه‌ های عفونت گوش در کودکان و نوزادان چقدر طول می‌کشد و چه مدتی لازم است درمان‌های مناسب آن را به کار ببریم. واقعیت این است که نمی‌توانیم بازه‌ی زمانی دقیقی برای درمان عفونت گوش بیان کنیم.

زیرا علت ایجاد کننده، شدت عفونت گوش در کودکان و وضعیت سیستم ایمنی بدن کودکان و نوزادان با هم تفاوت دارد. عفونت گوش در مراحل اولیه بیماری که نشانه‌ها خفیف است به زودی درمان می‌شود و درمان خانگی عفونت گوش در کودکان برای از بین بردن علائم موثر است.

درصورتی‌که از روش‌های درمان خانگی عفونت گوش استفاده کردید و علائم درد و التهاب، وزوز گوش یا سرگیجه بهبود پیدا نکرد یا تشدید شد، لازم است هر چه سریع‌تر به دکتر عفونت گوش مراجعه کنید.

دلایل عفونت گوش در کودکان چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید علت عفونت گوش کودک چیست باید بگوییم دلایل متعددی برای عفونت گوش کودک دو ساله یا بزرگتر وجود دارد که در این قسمت به بررسی تک تک آن‌ها می‌پردازیم.

عفونت گوش میانی در کودکان

عفونت گوش میانی در کودکان و نوزادان ممکن است به طور ثانویه و در اثر ابتلا آنفولانزا یا حساسیت ایجاد می‌شود یا ممکن است عفونت گوش در کودکان اثر سرماخوردگی باشد و موجب تورم گلو، شیپور استاش و معابر بینی شود.

مایعات در گوش از قسمت شیپوری گوش عبور می‌کنند. اگر این قسمت از گوش میانی مسدود شود، عفونت ایجاد می‌شود و موجب ایجاد درد گوش می‌شود. لازم است درمان عفونت به سرعت مورد توجه قرار بگیرد تا ضمن متوقف کردن درد و ناراحتی آسیبی هم به پرده صماخ وارد نشود.

اگر عفونت مدت زمان طولانی‌تر ادامه پیدا کند یا اینکه بعد از درمان مجدداً عود کند به آن عفونت مزمن گوش گفته می‌شود.

با توجه به اینکه لوله‌ی شیپوری گوش کودکان کوچک‌تر از بزرگسالان است و عوامل بیماری‌زا راحت‌تر می‌توانند آن را مسدود کنند، شیوع عفونت گوش در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

البته بهتر است بدانید علائم عفونت مزمن گوش میانی از علائم عفونت حاد گوش میانی خفیف‌تر است. عفونت مزمن گوش خارجی و میانی با علائمی نظیر احساس درد و پری گوش شروع می‌شود. همچنین بسیاری از کودکان و نوزادان با عفونت مزمن گوش تب، کاهش شنوایی، خروج مایعات از گوش و به دنبال این علائم اختلال در خواب را تجربه می‌کنند.

عفونت گوش در کودکان به علت سوراخ کردن گوش

عفونت گوش در کودکان اثر سوراخ کردن هم شیوع بالایی دارد. نشانه‌های عفونت گوش نوزاد بعد از سوراخ کردن شبیه عفونت‌های پوستی است. زیرا در هنگام سوراخ کردن گوش باکتری‌ها وارد زخم می‌شوند و موجب عفونی شدن و آسیب به ساختار گوش می‌شوند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند عفونت گوش در اثر سوراخ کردن مورد توجه قرار بگیرد.

علت‌های عفونت گوش در اثر سوراخ کردن شامل موارد زیر است.

  • اصلی‌ترین علت برای ابتلای نوزادان و کودکان به عفونت گوش بعد از سوراخ کردن این است که دستمال آلوده و غیر استریل روی زخم قرار داده می‌شود. همچنین اگر محل زخم روی لاله گوش با دست‌های کثیف لمس شود احتمال عفونی شدن زخم آن زیاد است.
  • گوشواره‌های تنگ هم از علت‌های شایع دیگری هستند که موجب فشار به لاله‌ی گوش می‌شوند و محل سوراخ گوش را عفونی می‌کنند. زیرا با استفاده از گوشواره‌های تنگ هوا از طریق لاله گوش وارد کانال نمی‌شود. از طرف دیگر با استفاده از گوشواره‌های تنگ میزان جریان خون به لاله گوش کم می‌شود و موجب مقاومت کم آن در برابر عفونت می‌شود.
  • بهتر است بدانید استفاده از گوشواره‌هایی که خشن و زبر هستند یا سوراخ گوش را تحریک می‌کنند و موجب ایجاد خراش روی آن می‌شوند هم به عنوان علت ایجاد کننده عفونت در لاله گوش شناخته می‌شوند.
  • حتی استفاده از گوشواره‌های بلند که کودک آن را با دست بکشد یا اینکه گوشواره به لباس بچه گیر کند و لاله گوش را خراش دهد از عوامل ایجاد کننده عفونت است.

چگونه عفونت گوش کودک را درمان کنیم؟

با توجه به شدت عفونت در گوش کودکان و نوزادان درمان متناسب با آن به کار گرفته می‌شود تا عامل بیماری‌زا از بین برود و علائم بیماری بهبود پیدا کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3nljr4

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


 درباره لتارژی در کودک و نوزاد بیشتر بدانید