تاریخ انتشار: 1402/03/25 08:00
کد خبر: 4414

انواع اگزما در نوزادان

اگزما (Eczema) نام گروهی از بیماری‌های پوست است که باعث قرمزی، خارش و التهاب پوست می‌شود.
انواع اگزما در نوزادان

اگزما (Eczema) نام گروهی از بیماری‌های پوست است که باعث قرمزی، خارش و التهاب پوست می‌شود. انواع مختلفی از اگزما در کودکان و نوزادان وجود دارد که شامل درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis)، درماتیت تماسی (contact dermatitis) ، اگزمای دیسیدروتیک (dyshidrotic eczema) و درماتیت سبورئیک (seborrheic dermatitis) -که در نوزادان به عنوان کلاهک گهواره‌ای (cradlecap) نیز شناخته می شود- هستند. اگزما، به ویژه درماتیت آتوپیک، اغلب در شش ماهه تا پنج سال اول زندگی کودک ظاهر می‌شود.

علاوه بر خارش و قرمزی پوست، اگزما می‌تواند آلرژی‌های شدیدی ایجاد کند، زیرا سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند، همچنین می‌تواند تاول ایجاد کند و به سد پوستی، که از بیماری‌های مختلف پوستی کودک شما را محافظت می‌کند، آسیب بزند. خوشبختانه، هم علائم خفیف و هم شدید اگزما در کودکان و نوزادان قابل پیشگیری و درمان است.

در این مقاله به جنبه‌های مختلف اگزما در کودکان و نوزادان می‌پردازیم و به شما کمک می‌کنیم تا اقدامات لازم را انجام دهید.

انواع اگزما در کودکان

انواع حساسیت پوستی در کودکان شامل موارد زیر هستند:

۱. درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis)

شایع‌ترین اگزما در کودکان و نوزادان و حتی در بزرگسالان درماتیک اتواپیک است. این یک بیماری مزمن است که می‌تواند برای سال‌ها ادامه پیدا کند و یا با انواع دیگر اگزما همپوشانی داشته باشد.

به نظر می‌رسد در افراد مبتلا، به دلایل پیچیده و ناشناخته‌ای، سیستم ایمنی بدن دچار اختلال و بیش‌فعالی می‌شود. این وضعیت باعث ایجاد التهاب شده و به سد پوستی (بخشی از پوست که یک‌پارچه‌گی پوست را حفظ می‌کند) آسیب می‌رساند و پوست را خشک و مستعد خارش و بثورات می‌کند. رنگ پوست در پوست‌های تیره‌تر به رنگ ارغوانی، قهوه‌ای یا خاکستری و در پوست‌های روشن به رنگ قرمز در می‌آید.

۲. درماتیت تماسی (contact dermatitis)

درماتیت تماسی آلرژیک نوعی درماتیت یا اگزما در کودکان و نوزادان و بزرگسالان است که در اثر واکنش آلرژیک به ماده‌ای به نام آلرژن (allergen) که در تماس با پوست قرار می‌گیرد، ایجاد می‌شود. آلرژن برای افرادی که به آن حساسیت ندارند بی‌ضرر است، اما برای افراد حساس مشکلات پوستی ایجاد می‌کند.

۳. اگزمای دیسیدروتیک (dyshidrotic eczema)

نوعی التهاب پوستی است که باعث سوزش، احساس خارش و بثورات تاولی در کف دست، کناره‌های انگشتان و کف پاهای می‌شود. در برخی افراد، علائم می‌تواند شدید باشد. قرار گرفتن در معرض برخی مواد از جمله سیمان، نیکل، کبالت و کروم ممکن است باعث ایجاد اگزمای دیسیدروتیک شود. سایر آلرژی‌ها، از جمله تب یونجه (رینیت آلرژیک) (hay fever) یا آلرژی‌های غذایی نیز ممکن است باعث شعله‌ور شدن آن شوند. عرق کردن مکرر یا خیس‌شدن دست‌ها یا پاها هم ممکن است این اگزما را در کودکان و نوزادان تحریک کند.

۴. درماتیت سبورئیک (seborrheic dermatitis)

اگزمای پوست سر در کودکان معمولا از این نوع است. درماتیت سبورئیک یک عارضه شایع پوستی است که باعث ایجاد لکه‌های پوسته‌پوسته، پوست قرمز و شوره سر می‌شود. این اگزما در کودکان و نوزادان می‌تواند نواحی چرب بدن مانند صورت، کناره‌های بینی، ابروها، گوش‌ها، پلک‌ها و سینه را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این عارضه بی خطر است و هر چند وقتی عود می‌کند. از آنجا ک یکی از علل آن رشد نوعی قارچ پوستی است، از داروای خوراکی و موضعی ضد قارچ برای درمان آن استفاده می‌شود.

۵. کلاهک گهواره‌ای کودکان (cradlecap)

کلاهک گهواره‌ای نوعی درماتیت سبوره‌ای است که در نوزادان دیده می‌شود. این عارضه معمولا پوست سر و صورت کودکان را می‌پوشاند. علائم اگزما در نوزادان شامل فلس‌های سخت، سفید مایل به زرد است که چرب هم هستند. کلاهک گهواره‌ای در نوزادان رایج است و خطر خاصی ندارد. اگر می‌خواهید بدانید این نوع اگزما در نوزادان چقدر طول میکشد، باید بگوییم که معمولا بین ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. برای این نوع اگزما در کودکان شیرخوار لازم نیست اقدام خاصی را انجام دهید. به عبارت دیگر اگزما در نوزادان و درمان آن به خودی خود انجام می‌گیرد.

با این حال اگر اگزما در کودکان شیرخوار خیلی شدید شد، می‌توانید از اقدامات خانگی ساده برای برطرف کردن پوسته‌ها استفاده کنید و یا به دکتر اگزما رجوع کنید.

اگزما در کودکان زیر یک سال را می‌توانید با شستشوی آرام پوست سر با شامپوهای ملایم و سپس جداسازی آرام پوسته ها تخفیف دهید.

بهترین کرم برای درمان اگزما نوزادا را می‌توانید از داروخانه‌ها تهییه کنید. همچنین دکتر پوست می‌تواند بهترین پماد برای اگزمای پوستی کودکان را به شما معرفی کند.

۶. اگزما سکه ای در کودکان (Nummular dermatitis)

اگزما سکه ای یا درماتیت نومولار نوعی بیماری التهابی پوستی یا اگزما در کودکان و نوزادان و بزرگسالان است که به صورت تکه‌های سکه‌ای شکل ظاهر می‌شود. علت درماتیت نومولار مشخص نیست، اما ممکن است این عارضه با حمام کردن مکرر، استفاده از صابون‌های تحریک‌کننده و خشک‌کننده و قرار گرفتن در معرض پارچه‌های تحریک‌کننده مانند پشم ایجاد شود. معمولا در زمستان رخ می‌دهد و به مرور علائم آن بدتر می‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3nlyv4

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


 داغی گوش و علت و راه‌های درمان آن