تاریخ انتشار: 1402/04/28 20:00
کد خبر: 2424

با انواع حمله پانیک بیشتر آشنا شوید

اختلال پانیک انواع متفاوتی دارد و فرد در مواجهه با عوامل مختلف دچار این احساسات می‌شود.
با انواع حمله پانیک بیشتر آشنا شوید

اختلال پانیک انواع متفاوتی دارد و فرد در مواجهه با عوامل مختلف دچار این احساسات می‌شود.حال در ادامه به بررسی انواع اختلال هراس می‌پردازیم تا با شرایط هر یک آشنا شوید.

۱. اختلال هراس خاص (Specific phobias)

فوبیا یکی از اختلالات اضطرابی محسوب می‌شود و منظور از فوبیا احساس شدید ترس ناشی از یک موضوع خاص است. فردی که دچار فوبیا است گمان می‌کند که با روبرو شدن با موضوعی که از آن فوبیا دارد بدترین اتفاق ممکن رخ خواهد داد، از همین‌رو هنگام مواجهه با موقعیت دچار استرس و ترس شدیدی می‌شود.

برای مثال آراکنوفوبیا یا عنکبوت هراسی یکی از انواع اختلال هراس خاص است، به‌طوری‌که فرد در مواجهه با عنکبوت و حتی تصور آن دچار ترس شدید می‌شود. البته اختلال هراس اختصاصی انواع دیگری نیز دارد که می‌توان به ترس از مار، ارتفاع، رعد و برق، هواپیما، خون، اختلال هراس ثبت نام کنکور و … اشاره کرد. حال اگر شما دچار این دست از فوبیاها هستید، می‌توانید موضوع را با یک دکتر ترس‌ های خاص درمیان بگذارید تا راهنمایی‌های لازم صورت گیرد.

۲. اختلال هراس اجتماعی (Social Anxiety Disorder)

از دیگر انواع اختلال هراس می‌توان به اختلال هراس اجتماعی اشاره کرد، اما منظور از اختلال هراس اجتماعی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت افراد مبتلا به اختلال جمع هراسی از انجام فعالیت در اجتماع و حتی ظاهر شدن در جمع می‌ترسند و اگر در اجتماع ظاهر شوند دچار حملات استرسی و اضطرابی خواهند شد.

در واقع می‌توان گفت اختلال جمعیت هراسی نوعی احساس خجالت شدید در فرد است که باعث می‌شود فرد از گفتگو با مردم، غریبه‌ها یا افرادی که صاحب قدرت هستند مانند استاد دانشگاه، رئیس حوزه کاری و غیره اجتناب کنند، زیرا انجام این کارها باعث ایجاد نگرانی و ترس شدید در فرد می‌شود.

حال افراد دچار این اختلال به دلیل اینکه ترس کمتری را تجربه کنند و آرام‌تر باشند، معمولا از اجتماع و موقعیت‌های اجتماعی دوری می‌کنند. توصیه می‌شود این افراد از یک مشاور ترس کمک بگیرند تا بتوانند این مشکل را حل کنند و به‌درستی در اجتماع حاضر شوند.

۳. هراس از مکان‌های شلوغ یا آگورافوبیا (Agoraphobia)

از دیگر انواع اختلال هراس و ترس می‌توان به آگورافوبیا که با نام‌های دیگری چون اختلال برون هراسی و گذر هراسی شناخته می‌شود اشاره کرد، اما اختلال گذر هراسی چیست؟

منظور از این اختلال این است که فرد هنگام حضور در مکان‌های ناآشنا یا فضاهای باز دچار ترس و استرس می‌شود، از همین رو تمام تلاش خود را می‌کنند که در محیط خانه و محل کار بماند و به محیط بیرون و محیط‌های ناآشنا رفت و آمد نداشته باشد. برخی از افراد که دچار چنین فوبیایی هستند، ممکن است حملات هراس را نیز تجربه کنند؛ بنابراین زمانی که در مکان‌های عمومی حاضر می‌شوند دچار این حملات خواهند شد.

۴. ترس از تنهایی و تنها ماندن

ترس از تنها ماندن یکی از انواع اختلال هراس در کودکان است. البته این اختلال تنها به کودکان مختص نیست و بزرگ‌سالان نیز می‌توانند آن را تجربه کنند. این اختلال در اکثر مواقع زمانی پیش می‌آید که فرد یا کودک در یک زمان با از دست دادن عزیزان یا دوستان خود با مشکل نیز مواجه شده‌ است. این موضوع در برخی از مواقع به یک اختلال تبدیل می‌شود و می‌تواند تنش و حملات عصبی را به همراه داشته باشد.

برای مثال اگر فرد در یک موقعیت تنها بماند، دائم به این فکر می‌کند که ممکن است در معرض خطر باشد، به‌همین‌دلیل سطح اضطراب و نگرانی بالا می‌رود و فرد دچار حملات پانیک خواهد شد.

۵. اختلال پانیک در خواب

اختلال هراس در خواب معمولا در شب اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود که فرد از خواب با ترس و دلهره بیدار شود. در چنین موقعیتی فرد از لحاظ نفس کشیدن با مشکل مواجه خواهد شد و تپش قلب نیز پیدا خواهد کرد. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که هراس و پانیک در شب با یکدیگر تفاوت دارند.

در رابطه با تفاوت اختلال هراس و پانیک شبانه باید گفت افرادی که هراس شبانه را تجربه می‌کنند از آن بی‌اطلاع هستند و امکان دارد هنگامی که خواب هستند از رختخواب بیرون بیایند، داد بزنند، گریه کنند و کارهایی مشابه به این موارد را انجام دهند و دوباره پس از آنکه هراس شبانه تمام شد به خواب بروند.

حمله پانیک اما متفاوت است و فرد پس از آنکه این حمله را تجربه می‌کند از خواب بیدار می‌شود و علائم حمله را مشاهده می‌کند و مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد تا دوباره بتواند بخوابد. تابه‌حال متخصصان نتوانسته‌اند دلیل اختلال هراس شبانه را به‌طور دقیق متوجه شوند، اما طبق تحقیقات انجام شده، زمانی که یک موضوع در پردازش مغز و سیستم عصبی تاثیر منفی بگذارد و باعث ترس و اضطراب شود اختلال هراس در خواب رخ خواهد داد.

۶. اختلال بدشکلی هراسی

اختلال بدشکلی هراسی یک نوع اختلال روانی به شمار می‌آید که می‌تواند یک عارضه شدید باشد و باعث شود که فرد به دلیل شرم و اضطراب از حضور در جمع اجتناب کند. فرد دچار این اختلال معمولا ساعت‌های زیادی را جلوی آینه می‌ایستد تا ظاهر و تصویر بدن خود را در آینه چک کند و مدام فکر می‌کند که زیبایی کافی برای حضور در اجتماع و موقعیت‌های مختلف را ندارد و به همین دلیل اغلب دچار احساس ترس و اضطراب می‌شود.

اکثر افرادی که دچار این اختلال هستند معمولا سعی می‌کنند با استفاده از آرایش‌های غلیظ نقص‌هایی که گمان می‌کنند دارند را پوشش دهند. اختلال بدشکلی هراسی بیشتر در سنین نوجوانی دیده می‌شود و هر دو جنس دختر و پسر می‌توانند این اختلال را تجربه کنند.

  • بیشتر بخوانید:
علت جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل چیست؟
مهم‌ترین دلایل مرگ جراحی بینی چیست؟
راینوپلاستی و تغییر چهره بعد عمل بینی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/45dzq3

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


چرا گوش کودکان و نوزادان عفونت می‌کند؟