تاریخ انتشار: 1396/11/09 16:13
کد خبر: 162394

توضیحات پزشک تیم ملی در خصوص آینده فوتبالی قائدی

اتفاق تلخ تصادف ستاره جوان باشگاه استقلال باعث شد تا طحال این بازیکن توسط جراحان تخلیه شود. اما آیا بدون طحال می توان زندگی کرد؟ فوتبال چطور؟
توضیحات پزشک تیم ملی در خصوص آینده فوتبالی قائدی

تصادف مهدی قائدی ستاره جوان بوشهری استقلال باعث شد تا پزشکان جراح مجبور به تخلیه طحال او بشوند. اما اولین نکته ای که به ذهن می رسد این است که قائدی بدون طحال هم می تواند فوتبال بازی کند؟ پاسخ این سوال را علی دایی سال ها قبل و بعد از بازی های آسیایی 94 هیروشیما داده است. بدون طحال می توان زندگی کرد و می توان آقای گل فوتبال جهان هم شد. هرچند قبل از همان مسابقات بود که جواد منافی مدافع چپ مطرح آن زمان به دلیل تصادف شدید تقریبا برای همیشه از فوتبال کنار رفت.

*عضوی از دستگاه گوارش که در قسمت فوقانی سمت چپ شکم قرار دارد و به دلیل عبور هر دقیقه 300 لیتر خون یک بافت خونی است. طحال وظایف مختلفی در بدن دارد؛ اما یکی از مهمترین آن ها این است که گلبول های قرمزی که دارای اشکال غیرطبیعی هستند یا آنهایی که پیر و مسن شده را جمع آوری و از خون خارج می کند. یک سوم کل پلاکت های خونی در طحال ذخیره شده اند و در مواقع لزوم مورد استفاده قرار می گیرند.

*با توجه به اینکه در افراد بالغ کبد و مغز استخوان نیز تقریبا همان کار طحال را می توانند انجام بدهند برداشتن یا تخلیه آن در بزرگسالان عارضه مهمی ایجاد نمی کند. با این حساب می توان گفت مهدی قائدی در صورت بهبود بدون طحال می تواند به فوتبال ادامه بدهد به خصوص که او نمونه بزرگی در این زمینه به نام علی دایی را مقابل خودش می بیند.

دکتر علیرضا شهاب پزشک تیم ملی فوتبال ایران در رابطه با مصدومیت مهدی قائدی از ناحیه طحال گفت:« ببینید اگر طحال پاره شود و در همان لحظات اولیه مراحل درمان درست انجام شود هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.»

او درباره ایجاد چنین آسیبی در ورزش و میزان شیوع آن گفت:« در ورزش شایع نیست، چرا که باید ضربه و صدمه خیلی شدیدی به آن منطقه از شکم وارد شود. علی دایی هم اگر یادتان باشد به خاطر یک لگد خیلی محکم که با استوک به طحال او خورد باعت پارگی طحال شد.»

پزشک تیم ملی افزود:« باز هم می گویم آن لحظات و ساعت های اولیه خیلی مهم هستند و اگر بتوانند مانع از خونریزی شدید بشوند مشکلی پیش نخواهد آمد و قائدی می تواند به فوتبال بازی کردن ادامه بدهد.»


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4ynwem

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


قائدی همچنان بیهوش و ممنوع الملاقات است/ یکی از همراهان مهدی ضربه مغزی شده است