تاریخ انتشار: 1402/09/03 17:57
کد خبر: 1261882

قاسمپور-یزدانی؛ تصادف بزرگ در کشتی؟

کامران قاسمپور در مسابقات قهرمانی کشور در ۸۶کیلوگرم کشتی می‌گیرد تا شانس خود را برای حضور در المپیک آزمایش کند. كامران قاسمپور
قاسمپور-یزدانی؛ تصادف بزرگ در کشتی؟

کامران قاسمپور پیش از حضور در وزن ۹۲کیلوگرم در وزن ۸۶کیلوگرم کشتی می‌گرفت و پشت سد حسن یزدانی قرار داشت. در آن زمان بزرگان کشتی به او توصیه کرده بودند به ۹۷کیلوگرم برود اما با تغییرات مدیریتی و فنی در فدراسیون او راهی یک وزن بالاتر شد ولی واقعیت ماجرا این بود که قاسمپور کشتی‌گیر ۸۶کیلوگرم است و بهترین عملکردش را در این وزن داشته است. حالا با جراحی کتف یزدانی به‌نظر می‌رسد او قصد دارد مجددا به وزن اصلی خودش بازگردد تا آخرین شانس را برای حضور در المپیک امتحان کند.

مصدومیت در وزن جدید

کامران قاسمپور در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در وزن ۹۲کیلوگرم به مدال طلای جهان رسید. او در حالی این افتخارات را کسب کرد که تأکید داشت از بعضی رقبایش حدود ۹کیلو سبک‌تر بوده است. قاسمپور به‌دلیل تخصصی که در زیرگیری دارد توانست به خوبی از پس کشتی‌گیران ۹۲کیلوگرم بربیاید. او به پشتوانه این افتخارآفرینی‌ها و البته سودای حضور در المپیک به وزن ۹۷کیلوگرم کوچ کرد. نخستین مسابقاتی که او در وزن جدید کشتی گرفت، جام‌جهانی بود که در فینال ایران و آمریکا به مصاف کایل اسنایدر رفت و کاملا یک‌طرفه شکست خورد. پس از آن دیدار گفته شد کامران باید علاوه بر قدرت بدنی افزایش وزن هم داشته باشد ولی با مصدومیت کشاله ران قاسمپور همه‌چیز متوقف شد و او شانس حضور در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی را از دست داد.

مدعیان ۹۷کیلوگرم

در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ احمد تاژدینوف بدون شک پدیده مسابقات بود و توانست مدعیان اصلی ۹۷کیلوگرم را با اقتدار شکست دهد. او اسنایدر را با امتیاز عالی برد و در مقابل سعداله‌یف درحالی‌که ۶امتیاز پیش بود، سعداله‌یف روس به کشتی ادامه نداد. تاژدینوف در مسابقات جهانی۲۰۲۳ به‌راحتی قهرمان شد و یک هفته بعد مدال طلای بازی‌های آسیایی را هم برای بحرین کسب کرد. این در حالی است که ایران هنوز سهمیه المپیک را در وزن ۹۷کیلوگرم ندارد.

۸۶کیلوگرم؛ آخرین سنگر کامران

عمل جراحی حسن یزدانی و دوری ۶ماهه او از تمرینات کشتی و البته حضور رقبای درجه یک و کشتی‌بلد در ۹۷کیلوگرم سبب شده قاسمپور یک‌بار دیگر قصد حضور در ۸۶کیلوگرم را داشته باشد. البته کیلوهایی که در این مدت به وزنش اضافه کرده، بزرگ‌ترین چالش او برای بازگشت به ۸۶کیلوگرم است. قاسمپور اگر بخواهد در ۸۶کیلوگرم کشتی بگیرد باید از مسابقات قهرمانی کشور شروع کند و این نخستین شوک به چرخه انتخابی است که کامران را در ۹۷کیلوگرم پیش‌بینی کرده است. از سوی دیگر در چرخه انتخابی نگاه ویژه‌ای به حسن یزدانی شده و حتی در یک بند آن تلویحا گفته شده امکان دارد یزدانی بدون انتخابی به المپیک برود! البته این بند مربوط به زمانی است که قاسمپور در ۸۶کیلوگرم حضور نداشته باشد، چرا که گذشتن از کنار نام دارنده ۲مدال طلای جهان در وزن ۹۲کیلوگرم کار سختی است. پس از شکست‌های متوالی یزدانی در مقابل تیلور برخی‌ اعتقاد داشتند قاسمپور در مقابل تیلور برنده خواهد شد که این رویارویی هیچ‌گاه اتفاق نیفتاد. به‌نظر آرامش این روزهای کشتی به‌زودی با شروع مسابقات قهرمانی کشور به پایان خواهد رسید. اینکه قاسمپور می‌خواهد از شانسش برای حضور در المپیک در وزن حسن یزدانی استفاده کند، یک چالش بزرگ برای کادر فنی و شروع توفان در کشتی است. قاسمپور اگر از سد یزدانی بگذرد کسب مدال المپیک برای او دور از دسترس نیست، حتی مدال طلا. ولی کسب مدال المپیک در وزن ۹۷کیلوگرم برای قاسمپور با وجود رقبایی که همه عنوان‌داران جهان و المپیک هستند دور از انتظار است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/jm9pkl

آخرین اخبار