تاریخ انتشار: 1397/08/21 20:39
کد خبر: 122075

برای فجربرای تیمی که زهر ندارد / تاکتیک ممنوع، هر جا رسیدی بلند بزن!

تیم فجر سپاسی دیروز در یک بازی سرد و کسل کننده با تساوی صفر صفر در خانه متوقف شد.
برای فجربرای تیمی که زهر ندارد / تاکتیک ممنوع، هر جا رسیدی بلند بزن!

پس از بحران خود ساخته فجری ها، این تیم از موقعیت طلایی سه بازی خانگی پشت سر هم کمترین بهره را برد و با سه تساوی خط باطلی بر امید های زرد کاکوها کشید.

تیم فجر سپاسی سال گذشته یکی از مدعیان صعود بود اما در قدم های آخر از نفس افتاد و این تیم ناکام در سودای صعود به لیگ برتر سوخت.پس از پایان فصل آن تیم رها شد و با جدایی سرمربی و ستاره های فصل گذشته شاکله اصلی تیم از دست رفت.در انتخابی عجیب مجید صالح از تهران آمد و با نتایجی ضعیف تیم را تحویل داد و رفت.

یکی از دلایل اصلی این برکناری مسائل روحی روانی عنوان شد اما دیروز و پس از دو هفته مربی موقت نیز در اقدامی عجیب مشکل روحی روانی را دلیل اصلی نتیجه گرفتن تیم اعلام کرد. اما سوال اول این است که اگر صالح به دلیل برطرف نکردن مسائل روحی روانی برکنار شد شما در این دو هفته چکار کردید که دوباره همان قضیه را مطرح میکنید و آیا شوک اخراج سرمربی برای برطرف کردن همین مساله نبوده است؟ و آیا مشکلات فنی که به آن خواهیم پرداخت دلیل اصلی تر این ناکامی نبوده است؟

حال به سراغ تحلیل فنی بازی دیروز بین فجر سپاسی و شهرداری تبریز برویم:

تیم شهرداری تبریز با پلن مشخص تاکتیکی، دفاع و ضد حمله وارد زمین شد و در اجرای این تاکتیک موفق عمل کرد و با گرفتن فضا و تجمع در نیمه خودی و ضد حملات سریع به هدف خود که همانا کسب تک امتیاز بود رسید و شاد و خرامان به تبریز بازگشت.

کادر فنی تبریز با هوشیاری تمام و با بازیکنان گمنام و سهمیه جوانان و امید خود توانست با اتخاذ یک شیوه مناسب که هر چند باب میل تماشاگران نبود از شیراز امتیاز بگیرد.هر چند با توجه به وضعیت مالی نامناسب و بازیکنان جوانی که در اختیار داشت و همچنین بازی خارج از خانه این تک امتیاز کمتر از برد نبود.

اما در سوی مقابل تیم فجر که کادر فنی آن میدانست با دفاع بسته تیم تبریزی مواجه میشود،نتوانست با ارائه راهکار تاکتیکی مناسب سه امتیاز را کسب کند و همچنان با نگه داشتن تیم در بحران فشارها به مدیریت تیم را بیشتر کرد.

دلیل اصلی این ناکامی فجری ها در چهار مورد زیر خلاصه میشود:

1- عجله کردن به جای سرعت دادن:

زمانی که تیم شما با دفاع بسته حریف مواجه میشود،بهترین راه برای باز کردن این دفاع چند لایه به خرج دادن صبر و حوصله،حفظ آرامش،حفظ مالکیت توپ و گردش توپ سریع در تمام نقاط زمین است.در این شیوه بازی بایستی چرخش سریع توپ در طول و عرض زمین را امتحان کرد و با کارهای ترکیبی چند نفره و ساختن مثلث و مربع و جابجایی های متوالی خط پرس دفاع حریف در نیمه خودی را بشکند و با سانتر از جناحین و شوت زنی راه های رسیدن به گل را امتحان کند.اما در بازی دیروز بعد از سه یا چهار پاس تیم سپاسی مبادرت به حمله میکرد و توپ به راحتی قطع میشد.

2- هر بازیکن یک شماره ده:

در بازی دیروز به خاطر عجله تیم فجر در امر گلزنی هر بازیکنی از هر جای زمین که میرسید قصد داشت پاس آخر را بدهد و پاس گل را به نام خود ثبت کند.به عنوان مثال دفاع آخر های تیم فجر به جای گردش توپ و رساندن آن به خط هافبک از همان نیمه زمین اقدام به دادن پاس در عمق میکردند که به راحتی توسط شهرداری چی ها قطع میشد.در فوتبال مدرن و پویا دادن پاس آخر پروسه مهمی میباشد که با تمرینات در طول هفته این امر تبدیل به یک مهارت میشود که متاسفانه نوع چیدمان بازیکنان و شعاع حرکتی آنان و نداشتن مهارت و خلاقیت لازم این فاکتور از فجر گرفته شده بود.

3- تحرک بی تحرک:

یکی از اصول مهم در زمان حمله،بازی بدون توپ و جابجایی میباشد.دلیل این کار بر هم زدن نظم خط دفاعی تیم حریف میباشد.اما در بازی دیروز بازیکنان فجر سپاسی بدون فضا سازی خود را در یک فضای کوچک محصور میکردند و منتظر پاس میماندند که به همین خاطر و عدم فضا سازی،بازیکنان عقب تر زمین فجر مجبور به بازی بلند میشدند.فجری ها دیروز از هر نقطه زمین که بازی گره میخورد به جای کار ترکیبی بازی بلند را در دستور کار قرار دادند که این دستور تاکتیکی با میانگین قدی مناسب تبریزی ها و زدن ضربات سر اول تمام توپ های بلند بی ثمر میماند.

4- تعویض های احساسی:

در اینکه مربیگری سلیقه ای هست هیچ حرفی وجود ندارد اما اصول فوتبال مشخص است.در بازی دیروز مشکل اصلی تیم فجر ناتوانی این تیم در ایجاد موقعیت بود و باید تعویض ها در جهت فعال کردن خط هافبک انجام میشد.اما کم کردن هافبک و اضافه کردن مهاجم،فقط بازی را به سمت بازی بلند و شانسی شدن پیش برد.وقتی تیم شما نتواند ایجاد خطر کند بازی کردن با ده مهاجم هم هیچ فایده ای ندارد. شاید نیمکت نشینی میلاد صفایی هافبک خلاق فجری ها یکی از دلایل اصلی این بی تحرکی خط هافبک تیم سپاسی باشد.

حال باید دید در ادامه لیگ، تیم فجر سپاسی که از لحاظ امکانات سخت افزاری جز  پنج تیم برتر لیگ یک میباشد میتواند مشکلات فنی خود را حل کند یا درگیر و دار انتخاب سرمربی و مربی موقت یک فصل دیگر به راحتی برای شیرازی ها از دست میرود؟

نویسنده:میلاد رییسی


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/48rkgm

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


درخشش یک رفسنجانی در لباس فجر با چاشنی مصدومیت (عکس)
اختصاصی فرتاک ورزشی|