تاریخ انتشار: 1395/09/16 09:55
کد خبر: 244849

مبعلی؛ مهندسی که پیر نمی‌شود

قرار گرفتن مجدد ایمان مبعلی در صدر جدول صادرکنندگان پاس گل در فصل جاری لیگ برتر فوتبال کشور که کم و بیش تکرار سناریوی سال‌های پیش است، فقط خبر از پیر نشدن و ماندگاری فوق‌العاده هافبکی می‌دهد که لقب «مهندس» برای توصیف او به لحاظ طراحی بازی تیمش بسیار مناسبت دارد.
مبعلی؛ مهندسی که پیر نمی‌شود
به گزارش فرتاک ورزشی، قرار گرفتن مجدد ایمان مبعلی در صدر جدول صادرکنندگان پاس گل در فصل جاری لیگ برتر فوتبال کشور که کم و بیش تکرار سناریوی سال‌های پیش است، فقط خبر از پیر نشدن و ماندگاری فوق‌العاده هافبکی می‌دهد که لقب «مهندس» برای توصیف او به لحاظ طراحی بازی تیمش بسیار مناسبت دارد. ایمان در فاصله‌ای اندک تا 34 سالگی، تمامی مهارت‌های فنی و هوش سرشار و البته ضربات کات‌دار و پاس‌های تودر و سانترهای عالی‌اش را که جلوه‌ای چشمگیر از آن در ضربات آزاد وی نیز هویدا است، حفظ کرده و اگر هم کشش بدنی 10 سال پیش را به جبر زمانی نداشته باشد، با مهارت‌های فنی‌اش پوششی ضخیم بر این نقصان احتمالی و عیب قابل فهم نهاده است.
 
او پس از دو سال جلوه‌گری در «نفت علیرضا منصوریان» در «نفت علی دایی» هم کم فروشی نکرده و در حالی که گفته می‌شد روابط نامساعد قبلی مبعلی با شهریار فوتبال ایران اوضاع او را در نفت تیره و وی را حتی رفتنی خواهد کرد اما مبعلی ماندنی شد و در این فصل نیز همان مهندسی را در بازی نفتی‌ها از مرکز خط میانی اعمال کرده و با فرستادن 6 پاس گل برای یارانش در 12 هفته سپری شده لیگ در صدر جدول گلسازان فصل قرار گرفته و نزدیکترین فرد به وی در این زمینه رحیم زهیوی از استقلال خوزستان است که بیشتر از 4 پاس گل برای یارانش صادر نکرده است و همینطور محمد ایرانپوریان از تراکتورسازی و میلاد جهانی از صنعت نفت که آنها هم 4 پاس گل برای یاران خود ارسال کرده‌اند.

 

سخت و آسان
 
 

نتیجه‌گیری درباره نحوه بازی و بیلان کار ایمان مبعلی در لیگ شانزدهم آسان و در عین حال سخت است. حتی علی دایی هم معترف است که شاگرد پرتجربه‌اش ارزش فنی فراوانی برای نفتی‌ها دارد و هر جا که بازی آنها گره بخورد، می‌توان روی توپ‌سازی‌های ایمان حساب کرد و ضربات آزاد او برای رقبا گاهی واقعا ویران‌کننده است زیرا توپ با شلیک او به قدری چرخ می‌خورد که مسیر حرکت و نقطه فرودش به درستی مشخص نیست و حریف سراسیمه و در برآورد خود دچار اشتباه می‌شود و در شلوغی حاصله چه بسا ضربه یک بازیکن خودی نیز اسباب ناکامی رقبا شود یا با ضربه تمام‌کننده یک نفتی توپ بر تور دروازه رقبا بنشیند. درست است که نفت اواخر هفته پیش در بازی با فولاد در اهواز کم آورد و 4 بر 2 باخت اما هنوز در رده سوم جدول قرار دارد و گلزنی‌های مکرر و هفت‌گانه محمد قاضی و ثبت 11 گل دیگر به نام سایر مردان نفت کمی تا قسمتی محصول میدان‌گیری‌ها و پاس‌ها و هوش و حرکات توأم با راهگشایی مبعلی بوده است.
 

وقتی «او» هست
 
 

او به سبب جثه ریز و پیکر نه چندان مستحکمش و البته آثار منفی بالا رفتن سن همچنان با مشکل آسیب‌دیدگی‌های مزمن و غیبت‌های طولانی مرتبط با آن مواجه است اما وقتی هست هم تیم خودی و هم رقبا آثار وجودی وی را کاملا حس می‌کنند. این نکته که بهترین «پلی‌میکر»های فعلی فوتبال ایران مربوط به نسل‌های قبلی می‌شوند و نفراتی مسن مانند مبعلی از نفت و قاسم حدادی‌فر را از ذوب‌آهن و مجتبی جباری دور از وطن را در برمی‌گیرد، محصول کم توجهی‌های اخیر باشگاه‌ها به چنین پستی و تاکید کمتر آنها بر نقش و سهم هافبک وسط‌های محوری است و کارلوس کی‌روش هم در تیم ملی از زمان دور شدن جباری از صحنه‌های ملی در صدد جور کردن فرد دیگری برای این پست نبوده است.
 

در مسیر زمان
 
 

اینکه باشگاه‌ها در این زمینه کم کاری کرده‌اند و عزت‌اللهی، کامیابی‌نیا و تیموریان هم در پست هافبک وسط در تیم ملی بیشتر مخربند تا سازنده، تا حدی به خودشان و تیم‌های آنان مربوط می‌شود و ضررهای احتمالی آن را نیز خودشان باید بپردازند اما شکی نیست که واپسین نشانه‌های زیبایی در خطوط میانی برخی تیم‌های حاضر در لیگ ما از سوی مسن‌ها و میانسالان شکل می‌گیرد. از سوی مردانی ماندگار مثل مبعلی که مثل یک قالی کهنه در مسیر گذشت زمان نه تنها جلای خود را از دست نداده، مرغوب‌تر و خوش‌نقش و نگارتر هم شده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3677be

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ضربات ایستگاهی می‌توانست مقابل سوریه کارساز باشد