تاریخ انتشار: 1397/11/12 23:56
کد خبر: 111603

استقلال هرجا ایراد داشته باشد روی نیمکتش مشکل ندارد

استقلال در هر نقطه‌ای ایراد داشته باشد -که قطعاً دارد- روی نیمکت خود از نقصان‌های کمتری رنج می‌برد زیرا اینجا مکانی است که توسط وینفرد شفر مدیریت و سازماندهی می‌شود.
استقلال هرجا ایراد داشته باشد روی نیمکتش مشکل ندارد

 سه‌شنبه شب که علی انصاریان مجری نام‌آشنای برنامه ورزشی تلویزیونی «ورزشگاه» انواع سوال‌ها و ترفندها را به کار گرفت تا از زیر زبان او حرف‌هایی جنجالی بیرون بکشد، به‌جز اظهاراتی کاملاً کادربندی‌شده و دربردارنده دیدگاه‌های سالم و نگرش‌های حرفه‌ای، از زبان مرد پخته ژرمن چیزی بیرون نیامد. متاسفانه در یکی از مصاحبه‌های مطبوعاتی چندی پیش شفر در کشورمان با کم‌لطفی عظیمی از وی پرسیده شده بود که آیا دچار آلزایمر است(؟!) اما پاسخ‌های پریشب وی در مصاحبه تلویزیونی مورد بحث یک‌بار دیگر نشان داد او در 69 سالگی کاملاً سالم و تیزهوش، سوار بر اوضاع پیرامونی خویش و مهم‌تر از همه صاحب انصاف و عدالت در نگرش‌های اجتماعی و سیاست‌گذاری‌های ورزشی و نقشه‌کشی‌های حرفه‌ای خود است.

 تا چشم به هم بزنیم
شفر صرف‌نظر از اینکه چه کسی سرمربی تیم ملی ایران است، متذکر شد ارتباطی سالم و دائمی بین چنین فردی و مربیان و مدیران باشگاه‌ها از شروط اصلی موفقیت تیم ملی و کل فعالیت‌های فوتبال است.
او تصریح کرد دور تازه تمرینات و اقدامات تیم ملی باید هرچه سریع‌تر شروع شود زیرا تا چشم به هم بزنیم مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قطر از راه خواهد رسید و زمانی که انصاریان به شکل‌های مختلف او را پیچاند تا بداند حاضر است جای کارلوس کی‌روش را در تیم ملی بگیرد او با آوردن نام این مربی پرتغالی و تاکید بر اینکه خودش سرمربی استقلال است و کی‌روش و فدراسیون باید تکلیف تیم ملی را مشخص کنند، اظهار داشت: «من خیال تغییر تیم خود را ندارم زیرا در استقلال احساس رضایت می‌کنم و برای من سرمایه‌های بزرگ، هواداران این تیم هستند که در سرما و گرما به‌دنبال استقلال می‌آیند و به ما انگیزه بزرگی برای ادامه کار می‌دهند.»
 
مبتنی بر اصول
شفر مثل هر مربی حرفه‌ای و صاحب انصافی از موقعیت لرزان کی‌روش بهره‌ای برای خود نجست و از آب گل‌آلود ماهی نگرفت و سعی نکرد از نمد آشفته فوتبال کلاهی برای خود درست کند و به دیدگاه‌های اصولی و حرفه‌ای خود تا پایان صحبت‌هایش ادامه داد. او بیش از اینکه نام‌ها و اسامی افراد را بیاورد، روی اصول تکیه می‌کرد و از ارزش‌ها سخن می‌گفت و از اینکه فوتبال یک حرفه مهم و به‌غایت مبتنی بر اصول است و نباید تیم‌ها را با فشارهای جانبی فرسوده کرد.
او از سختی‌ها و دستاوردهای دوران کارش با تیم‌های ملی شامل کامرون و جاماییکا و البته قهرمانی سال 2003 خود با شیرهای رام‌نشدنی (لقب کامرون) در جام ملت‌های آفریقا گفت و روند کار تیم ملی ایران را نیز در جام در آستانه پایان ملت‌های آسیا کمی تا قسمتی نقد کرد و مبنای رایزنی را در مورد آن روشن ساخت و آن، فقط تکیه بر اخلاق حرفه‌ای و نگرش فنی و برنامه‌ریزی‌های عاقبت‌بینانه بود.
 
ابتدا فوتبال را ببینید
برای برخی مربیان ما که در اندیشه‌ها و اظهارات خود تندروی‌ها و بی‌انصافی‌هایی دارند و برای بعضی اهالی این ورزش که بیش از اندیشه اصلاح امور درصدد ویران‌سازی سایرین هستند، صحبت‌های سه‌شنبه شب سرمربی سابق باشگاه کارلسروهه آلمان یک کلاس درس و انصاف بود. اینکه باید به هر فرایندی با یک نگاه حرفه‌ای پژوهشگرانه نگریست و افراد را قربانی نکرد و در پی کار بود و نه تسویه‌حساب‌های مغرضانه و باید ابتدا فوتبال را دید و نه آدم‌های مجری و مدیر آن را و هر چند بخش دوم ماجرا نیز مهم است اما تا وقتی در فوتبال روابط درست و کارهای صحیح حاکم نشود، آدم‌ها نیز به بیراهه می‌روند.
 
دور از نقطه اطمینان
شفر البته در یک سال و نیمی که سرمربی آبی‌های پایتخت بوده، اشتباهات اندکی در انتخاب‌ها و بررسی‌های تاکتیکی و فردی‌اش نداشته و استقلال نیز از بابت این لغزش‌ها ضربات اندکی نخورده است.
توقع حل مشکلات دفاع میانی از طریق نفراتش مثل دانشگر و به‌هم ریختن دائمی ترکیب این خط، مشخص نشدن روش‌ها و آدم‌های تهاجمی استقلال به‌رغم این همه مدت حضور در تیم و کوچ دائمی روزبه چشمی از خط دفاع به میانی و بالعکس و البته به‌کارگیری‌های نامشخص و بی‌ثبات و غیرماندگار از نفراتی مثل اسماعیلی، باقری، قائدی و صیادمنش و جذب الحاجی گرو و نویمایر در ابتدای فصل و سپس جواب گفتن آنها در نیم‌فصل نشان می‌دهد شفر هنوز به یک نقطه اطمینان و به برداشتی مشخص در تیم تحت اداره‌اش نرسیده و این پس از گذشت مدتی طولانی از شروع کار وی بی‌گمان یک ایراد است.
 
آنچه فدا نمی‌شود
در عین حال استقلال در قالب سرمربی خود مردی را دارد که طبق اصول پیش می‌رود و بر طبق موازین تصمیم می‌گیرد و حاضر نیست باورهای فنی خود را فدای روابط غیرحرفه‌ای کند و به جای فوتبال و ضوابط آن به مصلحت‌های جانبی و براندازی این و آن و سایر کجروی‌ها بیندیشد.
 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/48r8ol

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


کرانچار: بچه‌های تیم ملی کاملا خواسته‌های کی‌روش را درک کردند