تاریخ انتشار: 1396/03/30 21:10
کد خبر: 202131

وظیفه بازیکن فوتبال پس از سیر مراحل پیشرفت چیست؟

قصد دارم باز هم از مربیان رده های پایه بنویسم . از سوختن و ساختن ، خصوصا مظلومیت آنان .
وظیفه بازیکن فوتبال پس از سیر مراحل پیشرفت چیست؟

به گزارش فرتاک ورزشی، مربیانی که به طرز عجیبی با سرما و گرما بیگانه بوده ، تمامی زندگی خویش را وقف خدمت به فرزندان مردم نموده و بعضا نیز ، نقشی به مراتب مهمتر از والدین در تربیت ، پیشرفت و شکوفایی آنان داشته اند .

همان مربیانی که بازیکن سازی و خدمت به فوتبال پایه شهرها و استان های کشور ، همچون خون در رگ های آنان جاری بوده و دست آخر که بازیکن مورد نظر را دو دستی تقدیم تیم های باشگاهی تراز اول نمودند ، آن بازیک نمک نشناس بدون حتی 1 تشکر خشک/خالی و با مضایقه در پرداخت حق و حقوق بازیکن سازی توسط آن مربیان ، فقط و فقط روی پیشرفت خویش تمرکز نموده و با آلزایمری ساختگی ، نام و یاد آن عزیزان زحمتکش را در بلک لیست ذهن و شماره موبایل آنان را نیز در بلک لیست گوشی خویش قرار داده و برای همیشه از یاد می برد که چه بوده ، از کجا آمده و توسط چه اساتیدی به اینجا رسیده است . باری....

(( در برخی کشور های صاحب فوتبال ، در بدو ورود بازیکنان رده های پایه به مدارس فوتبال یا آکادمی ها ، قرارداد های حقوقی خاصی را به امضای خانواده های آنان رسانده تا در صورت پیشرفت احتمالی آن بازیکن و عقد اولین قرارداد مالی وی با هر تیمی ، حدودا 13% تا 20% از مبلغ قراردادش به مربیان پایه ای که در پیشرفتش نقش اصلی را ایفا نموده اند برسد . اما در کشور ایران چه ؟

در کشور ما چنین قوانینی با آن حساب و کتاب دقیق وجود نداشته و عمدتا کارها بصورت کدخدامنشانه حل می شود . (( متاسفانه در این بازی 1 طرفه و بسیار ناعادلانه ، غالبا برد با بازیکنان و دلالان پول پرستی است که خوراکشان پولشویی است . اما مربی زحمتکش پایه کمترین دستاورد ممکنه و چه بسا هیچ گونه مزدی بابت این همه گذران و هدر دادن عمرش دریافت نمی کند و دود این فرایند ، تنها در چشم این مربی ایثارگر رفته و جز آه حسرت ، پشیزی نصیبش نمی شود .

((( اما روی سخنم با آن بازیکنانی است که نمک خورده و نمکدان ها را بدجوری شکسته اند . همان افراد معلوم الحالی که در پی ثبت قراداد های مالی دهان پرکن و رفتن به تیم های بزرگ  ، دست و پای خویش را چنان گم نموده که گویی از دماغ فیل افتاده و منکر تمامی زحمات مربیان قبلی خویش شده اند . در واقع تراول چک ها آنچنان به دهانشان مزه داده که فراموش نموده اند چه کسانی عرق ریخته تا زمینه ساز پیشرفت آنان شوند . خودشان هم به نیکی می دانند که تنها شریک و هم سفره ای آنان ، برخی دلالان لاشخور صفت و بی انصافی اند که همچون زالو خون این بازیکنان مرام گیر شده که همان پول هایشان باشد را تا ته مکیده و همچون انگل تا آخر عمر با آنان همراه اند ))) .

اما مربیان بازیکن ساز چه ؟ حق رشد آنان کجا می رود ؟ مگر نه اینکه برخی از همین مربیان بوده اند که مسبب خیر شده تا ره 100 ساله را یک شبه طی نموده و از فرش به عرش اعلی برسید ؟ حال باده خورده و سبو می شکنید ؟ هان ؟ ننگتان باد . مگر از حیثیت و اعتبار فوتبالی خویش برایتان کم خرج نموده اند ؟

مگر نه اینکه برای پیشرفت و آینده شما فرمایگان ، نزد مربیان تیم های بزرگ ریش گرو گزارده ، بارها عرق شرم بر پیشانیشان نشست و برای همیشه مدیون آنان شده اند ؟ خجالت هم خوب چیزی است . (( آنان فقط جانشان را به شما نداده اند که اگر لازم بود چنین نیز می کرده اند )) .

حداقل حرمت موی سفید آنان را نگه داشته و حال که در فدراسیون فوتبال ایران قوانین درست و حسابی در این خصوص وجود ندارد ، به وجدان خویش مراجعه نموده و اگر از تربیت خانوادگی ، تنها ادعایش را نیز همراه خویش یدک می کشید ، حق رشد را به آنان بپردازید تا مبادا حق الناسی گردن شما باقی نماند .

(( بعنوان مثال در مهد فوتبال کشور یعنی استان خوزستان ، تعداد مربیان کاربلد و متخصصی که طی یکی دو دهه اخیر و حتی در حال حاضر به امر خطیر بازیکن سازی تحت هر شریطی و آن هم بدون چشمداشت پرداخته اند ، به تعداد انگشتان 2 دست هم نمی رسد )) .

 ***اما حال که بازیکنان بیشماری همچون امثالهم را تقدیم تیم های لیگ برتری تا لیگ 3 کشور نموده اند ، شما بازیکنان گرگ صفت به چه حقی دستمزد و حق رشد آنان را نداده و صدها میلیون تومان پولی که مدیون این مربیان هستید را هاپولی کرده و بالا کشیده اید ؟ آیا از گلویتان پایین میرود ؟ تمامی این مبالغی که مزد دسترنج آنان است زهر مارتان باد .

آیا هیچ می دانستید این مربیان سرد و گرم چشیده ، با دارا بودن مدارک و مستندات لازمه و ارائه قرارداد های داخلی که با شما داشته اند ، می توانند از طریق کمیته انضباطی فدراسیون و سایر مراجع قضایی از شما شاکی شده و تمامی حق و حقوق خویش را ( حتی بیش از آنچه فکرش را هم کنید ) تمام و کمال مطالبه نمایند ؟

آیا اگر کار به نهاد های قانونی کشیده شود ، برای شما که در ابتدای راه هستید حاشیه ساز و حتی به معنای پایان عمر فوتبالیتان نخواهد بود ؟

پس تا دیر نشده و به هر تیمی اعم از استقلال ، پرسپولیس ، تراکتورسازی ، سپاهان ، نفت آبادان ، فولاد و استقلال خوزستان ، ذوب آهن ، پتروکیان شوشتر ، حفاری اهواز ، نفت و گاز مسجدسلیمان و یا هر تیم دیگری در هر لیگی از این کشور رفته اید ، پیش از آنکه این مربیان صاحب نفوذ برایتان مشکل تراشی نموده و بخواهند از طریق مراجع ذیصلاح و...مو را از ماست بیرون کشیده و تمام مطالبات خویش را دریافت نمایند ، حق رشد را به این گل ها که دلسوزانه و عاشقانه سهم عمده ای در استعداد یابی ، آموزش ، به تکامل رساندن ، معرفی و ترانسفر شما داشته اند بدون ذره ای قصور پرداخت نمایید .

نویسنده: محسن بابادی(کارشناس و تحلیلگر ورزشی ایران)

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4doogj

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اردبیل مجددا سهیمه لیگ دو خواهد خرید؟!