تاریخ انتشار: 1395/06/30 17:39
کد خبر: 260339

برانکو با رخ‌ها به قلعه رفته است/ یک جا درست شد یک جا خراب!

وقتی پرسپولیس هجومی فصل گذشته به قهرمانی نرسید برانکو یک مدافع‌اش را از چپ به دفاع میانی آورد و مثل شطرنج بازها به قلعه رفت. او حالا دژ دفاعی مستحکمی دارد اما تیمش کمتر هجومی است.
برانکو با رخ‌ها به قلعه رفته است/ یک جا درست شد یک جا خراب!

به گزارش سرویس لیگ برتر فرتاک ورزشی، آنالیز دربی ۸۳ نشان می دهد که هر دو تیم احتیاط کرده اند اما به نظر می‌رسد با توجه به توان پرسپولیس در خلق موقعیت، این تیم در دربی بیشتر از استقلال احتیاط کرده است چرا که پرسپولیس در اواخر فصل گذشته توان این را پیدا کرده بود که در هر ۵ دقیقه یک موقعیت گل فوق العاده را به دست آورد اما در دربی ۸۳ و البته شاید در همه ۵ دیدار گذشته این تیم به مراتب کمتر از قبل خلق موقعیت می‌کند تا جایی که پرسپولیس در همه شش مسابقه‌اش تا اینجای کار تنها ۴ گل زده که این آمار آمار خوبی محسوب نمی‌شود.

اما چه تفاوتی به وجود آمده میان پرسپولیسی که ۵ دقیقه یک بار یکی از بازیکنانش را با دروازه بان حریف تک به تک می‌دید با این پرسپولیس که در کل ۹۰ دقیقه سه یا چهار بار  خالق فرصت می‌شود؟ آیا برانکو چنین نکته ای را از تیمش خواسته است؟

 در اینکه طی این تغییرات رد پای برانکو دیده می‌شود هیچ شکی وجود ندارد، او پرسپولیسی را که ساده گل می‌زد و ساده تر گل می‌خورد را می‌خواهد در بخش دفاعی صاحب دژ نفوذ ناپذیرتری کند و لاجرم به همین دلیل بازیکنان و تاکتیک دیگری را انتخاب کرده است.

او پیش و بیش از گلزنی فعلا در اندیشه ترمیم دفاع است اما چه کرده که چنین شده است؟ ساده ترین تغییرات قابل رویت پرسپولیس امسال با پرسپولیس سال قبل اینست که برانکو انصاری را از دفاع چپ به مرکز دفاع آورده و کنار سید جلال حسینی قرار داده است.

تغییر دیگر هم استفاده از ماهینی است به جای داریوش رضائیان. در واقع حرکت برانکو در مرکز دفاع و تغییر در سمت چپ تیمش شباهت بسیار عجیبی به حرکت « به قلعه رفتن در شطرنج» دارد. آنجا که شطرنج باز رخ را کنار شاه در صفحه شطرنج می‌آورد و همانجا او را نگه می دارد تا شاه «یا همان دروازه در فوتبال » در خطر نباشد.

برانکو رخ را که می‌توانست نفوذ کند و به جناح راست حریف ضربه بزند برای دفاع از دروازه اش به وسط میدان آورد. انصاری حالا دیگر نفوذ نمی‌کند اما مرکز دفاع را بسته است و به این ترتیب پرسپولیس در شش بازی تنها یک گل دریافت کرده است که آمار فوق العاده ای به شمار می‌رود.

در سمت راست برانکو البته به سان شطرنج بازها به قلعه نرفته اما به رخ خود « ماهینی» دستور داده که نفوذ نکند و همانجا در خط دفاعی باقی بماند و دژ دفاعی را با دو رخ و برج و بارو قدرتمند کند تا دیوار دفاعی  قلعه پرسپولیس هرگز به سادگی فرو نریزد.

حرکت برانکو کاملا شبیه به شطرنج بازها بود. او این بار می خواهد دفاع قدرتمندی داشته باشد و شانس خود را برای قهرمانی اینگونه امتحان کند. در واقع برانکو شاید با خود فکر می کند با دستور حمله مطلق موفق به قهرمانی نشد هر چند به آن بسیار نزدیک شد حالا شاید بازگشت برانکو به دوران تیم ملی را شاهد باشیم آن روزها که گل نخوردن اصل اول بود و بعد گل زدن اصل دوم. شاید برانکو ترتری اولویت های پرونده ها را عوض کرده و دیگر پرسپولیس هجومی سال قبل را قرار نیست ببینیم؟ شاید هم در ادامه راه برانکو دروازه‌اش را از وضعیت قلعه خارج کند و از دو رخ خود برای حمله به جناحین حریف و سانتر  توپ بیشتر استفاده ببرد.

انگلیسی‌ها که سازنده و مبدع فوتبال بودند می‌گویند « بهترین قاضی زمان است» حالا شاید هواداران فوتبال هم باید منتظر بمانند و قضاوت زمان را ببینند که پرسپولیس با این روش قهرمان می‌شود یا اینکه در ادامه راه مسیر را عوض می‌کند و... و.

نویسنده: "محمد سررشته داری"

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2opgod

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


عملکرد تیم های خوزستانی در فصل نقل و انتقالات/ حضو پر فروغ دروازه‌بان‌ها و کم‌فروغ مهاجمان