تاریخ انتشار: 1396/03/28 04:49
کد خبر: 202808

اتفاق تاریخی در انتظار تیم ملی ایران در جام جهانی

اتفاق تاریخی در انتظار تیم ملی ایران در جام جهانی

 صعود قابل پیش‌بینی تیم ملی به رده 23 رنکینگ بعدی فیفا این ذهنیت را به وجود آورده که ممکن است تیم ملی ایران این شانس را داشته باشد که با ادامه این روند، در جام جهانی روسیه در سید 3 قرار بگیرد.

 اما واقعا چقدر این احتمال وجود دارد؟ بررسی سیدبندی تیم‌ها در جام جهانی 2014 می‌تواند به ما در رسیدن به پاسخ این سوال کمک کند.

در جام جهانی 2014 برزیل تیم‌های برزیل، اسپانیا، آلمان، آرژانتین، کلمبیا، بلژیک، سوئیس و اروگوئه در سید یک قرار گرفتند تا سرگروه باشند. اما نکته عیجب این جا بود که اروگوئه تا قبل از اعلام سیدبندی حتی صعودش به جام جهانی مسجل نشده بود و باید در بازی مرحله پلی‌آف مقابل اردن به پیروزی می‌رسید و در صورت پیروزی و صعود، سرگروه یکی از گروه‌های هشت‌گانه می‌شد. اگر این اتفاق نمی‌افتاد و اروگوئه به جام جهانی صعود نمی‌کرد، هلند به جای این تیم به سید یک منتقل می شد تا سرگروه شود.

سیدبندی کلی این مسابقات هم به این شکل بود که در سید یک هشت تیم برتر رنکینگ جهانی فیفا (اسپانیا، آلمان، آرژانتین، کلمبیا، بلژیک، سوئیس، برزیل و اروگوئه- در صورت پیروزی برابر اردن در بازی پلی‌آف)، در سید 2 تیم‌های آفریقایی + تیم‌های آمریکای جنوبی (شیلی، اکوادور)، در سید 3 تیم‌های اروپایی (غیر از تیم‌های حاضر در سید یک) و در سید 4 تیم‌های آسیایی (ژاپن، ایران، کره جنوبی، استرالیا) + تیم‌های آمریکای شمالی (آمریکا، کاستاریکا، هندوراس و مکزیک- در صورت پیروزی برابر نیوزیلند در بازی پلی‌آف) قرار گرفتند.

مرور معیارهای فیفا برای سیدبندی تیم‌ها در جام جهانی 2014 نشان می‌دهد که رتبه تیم‌ها در آخرین رنکینگ قبل از قرعه‌کشی ملاک اصلی نیست. مثلا در آخرین رنکینگ قبل از قرعه‌کشی جام جهانی 2014، ایتالیا در رده هفتم قرار داشت اما سرگروه نشد و سوئیس رده هشتمی و بلژیک رده یازدهمی در سید یک قرار گرفتند و سرگروه شدند! در واقع آنچه در قرار گرفتن تیم‌ها در سیدهای مختلف موثرتر و مهم‌تر است هم‌قاره‌ای نبودن تیم‌های یک سید است.

در واقع فیفا سعی خواهد کرد تا جایی که امکان دارد همه تیم‌های آسیایی را در یک سید قرار دهد تا در یک گروه قرار نگیرند. البته در بیشترین حالت فقط 5 تیم آسیایی به جام جهانی روسیه راه پیدا می‌کنند و حتی اگر تیم‌های آسیایی در دو سید مختلف هم قرار بگیرند این احتمال وجود دارد که در قرعه‌کشی در یک گروه نیفتند و فیفا راهکارهایی برای جلوگیری از این اتفاق را پیش‌بینی خواهد کرد.

اما واقعیت این است که برای قرار گرفتن ایران در سید 3، رتبه تیم ملی باید بهتر از 23 و احتمالا زیر 20 باشد. در این صورت ممکن است فیفا ایران را به سید 3 انتقال دهد و از سایر تیم‌های آسیایی جدا کند و راهکارهای لازم برای همگروه نشدن با دیگر آسیایی‌ها را هم در پیش بینی کند. در جام جهانی 2014 هم فیفا سیستمی را پیاده کرد که در هیچکدام از گروه‌ها بیش از 2 تیم اروپایی قرار نگیرند.

در جام جهانی برزیل رنکینگ تیم‌های سید 3 به این ترتیب بود: شیلی(15)، ساحل عاج(17)، مکزیک(20)، اکوادور(23)، غنا(24)، الجزایر(26) و نیجریه(36). عجیب این که شیلی با رنکینگ 15 در حالی در سید 3 قرار گرفته بود که تیم‎ مثل کرواسی، روسیه، بوسنی و فرانسه با رده‌ای پایین‌تر از این تیم در سیدی بالاتر قرار گرفته بودند. اما فیفا ملاحظاتی مثل برخورد نکردن دو تیم از قاره آمریکای جنوبی را بر رنکینگ ترجیح داد و شیلی را به سیدی پایین‌تر انتقال داد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3e59gp

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


مسیر روسیه از بلژیک می گذرد/ مهاجم استقلالی از اروپا به جام جهانی می رود!