تاریخ انتشار: 1402/04/18 01:14
حسن مددی: فوتبال شده منبع درآمد عده ای
کد خبر: 3038

در فوتبال ایران بیشتر استعداد سوزی می‌کنیم تا استعدادسازی/ تیم‌‌های سازنده تهران از بین رفته‌اند

حسن مددی در حال حاضر سرمربی جوانان پارسیان است که گفت و گوی انجام شده او در خصوص مشکلات فوتبال پایه تهران را با هم می خوانیم.
در فوتبال ایران بیشتر استعداد سوزی می‌کنیم تا استعدادسازی/ تیم‌‌های سازنده تهران از بین رفته‌اند

حسن مددی یکی از مربیان باسابقه فوتبال پایه ایران است‌ که سابقه فعالیت در تیم های استقلال، پرسپولیس، صبا باتری، نفت تهران، فرخی باقر شهر، ویستا توربین، بادران، بندر عامری، نود ارومیه، سرخپوشان پاکدشت و همچون استعداد یابی تیم های ملی را در کارنامه دارد. مددی در حال حاضر سرمربی جوانان پارسیان است که گفت و گوی انجام شده او در خصوص مشکلات فوتبال پایه تهران را  بخوانید.

فرتاک ورزشی: فوتبال پایه نسبت به گذشته پیشرفت داشته؟

فوتبال پایه به لحاظ ساختاری، تکنیکی و آمادگی جسمانی سال به سال رو به نزول است. متاسفانه مشکلاتی که در ساختار اقتصادی جامعه و ورزش وجود داره باعث شده یک بخش مانع پیشرفت فوتبال بشود‌. همانطوری که می بینید ورود تیم های خصوصی به فوتبال پایه اگر مثل باشگاه پارسیان باشد باعث پیشرفت فوتبال‌ می شود ولی اگر تیم های خصوصی مجبور شوند بخشی از هزینه ها را از بازیکنان غیره مستعد بگیرند مانع پیشرفت فوتبال می شوند. من ۲۲ سال سابقه کار در  فوتبال پایه و بزرگسالان را دارم و سالها مربی منتخب تهران شدم و سالها نیز مربی استعداد یابی تیم های ملی بودم که شما اگر جدول مسابقات را مشاهده کنید می بینید از بین ۱۶ تیم حداقل ۹ الی ۱۰ تیم خصوصی هستند که از این ۱۰ تیم اگر هر تیمی بخواهد ۱۰ بازیکن غیره فنی بردارد می شود ۱۰۰ بازیکن غیره فنی که اگر چهار رده سنی را حساب کنیم به ۴۰۰ بازیکن می شود. حال آنها با این کار جای بازیکنان مستعد را می گیرند که باعث می شود بازیکنان فنی خوب از بین بروند. البته باید بگویم وقتی تیم ها درآمد ندارند مجبور هستند این کارها را کنند.

فرتاک ورزشی: چرا تهران مثل گذشته بازیکن به فوتبال معرفی نمی کند و بازیکنانی هم‌ که از تهران معرفی می شوند اکثرا شهرستانی هستند؟

دقیقا اینطور است و چون من هم فوتبال بازی کردم و هم مربیگری می کنم این را باید بگویم در گذشته تیم هایی در تهران فعالیت می کردند که سازندگی داشتند ولی الان از بین رفته اند و منحل شده اند. مثل پاس، راه آهن، اتکا، صبا باتری، شاهین، بانک ملی و چندین تیم دیگر که الان از این تیم ها خبری نیست. اینها کارخامه بازیکن سازی داشتند که وقتی بازیکن به این تیم ها ورود می کرد مشکل امکانات نداشتند و از همه مهمتر مربیان خوبی بالای سرشان بودند. همین الان تیم‌هایی در رده بزرگسالان فعالیت می کنند که تیم های پایه آنها هیچ کیفیتی ندارد و من هم دوست ندارم اسم ببرم چون شاید دوستان ناراحت شوند. حال تیم‌هایی که در سطح لیگ برتر و پایین تر فعالیت می کنند باید در فوتبال هزینه کنند، نه تک تیم هایی که یا تیم امید دارند یا جوانان و یا نوجوانان.

فرتاک ورزشی: این تیم ها دنبال درآمد هستند؟

بله، فوتبال شده منبع درآمد و تیمهایی به چشم می خورند بازیکنان خوب شان را می فرستند دسته پایین تر بازی کند تا تیم را بالا بیاورند و بفروشند و درآمد کسب کنند. در کل مشکلات زیاد است که همه اینها باعث شده رشد فوتبال پایه روز به روز پایین بیاید.

فرتاک ورزشی: آیا دکتر شیرازی فوتبال پایه را پولی کرد یا به فوتبال پایه خدمت کرد؟

من به عنوان پیشکسوت فوتبال پایه حرفم این است که باید تعداد تیم ها کم شوند. باید برای تیم ها فیلترینگ بگذارند تا هر کسی نیاید تیمداری کند. هر تیمی که می خواهد در فوتبال پایه تیمداری کند باید تیم بزرگسالان هم داشته باشد. تیم ها باید بودجه داشته باشند. درمورد آقای شیرازی هم باید بگویم آقای شیرازی برای فوتبال زحمت کشیدند ولی نگاه دکتر شیرازی اقتصادی بوده و چیزهایی که به جا گذاشته یک ساختمان بوده و کمک نگرفتن از فدارسیون فوتبال. حال او از کجا درآمدزایی کرده؟! انجام کلاس های مربیگری بیش از حد و آوردن فوتبال دسته دو به تهران و اشتباهات دیگر که مشخص می کند دکتر بیشتر اقتصادی فوتبال را نگاه‌ کرد تا ساختن بازیکن. در گذشته‌ بازیکنان ابتدا وارد فوتبال منتخب تهران‌ می شدند و بعد با رده بالاتر می رسیدند ولی الان این چیز ها را نمی بینیم.

حسن مددی

فرتاک ورزشی: چرا فوتبال تهران در لیگ های کشوری شرکت نمی کنند فکر می کنید چون سطح فوتبال ایران کیفیت بالایی دارد این اتفاق می افتد؟

به نظرم در این بخش تیم ها مقصر هستند و آقای شیرازی مقصر نبود. البته در این بخش به سیاست باشگاه ها نیز باید اشاره‌ کرد که ترجیح می دهند در فوتبال تهران فعالیت کنند چون هم کیفیت فوتبال تهران خیلی بالاست و هم هزینه های کمتری دارد. گرچه همین تیم ها می توانند تیم دوم داشته‌ باشند تا در لیگ کشوری شرکت کنند.

فرتاک ورزشی: چرا به مربیان سازنده توجه نمی کنند؟

دلیلش این است که هرکسی مسؤلیت می گیرد فکر می کند کارش در دفتر کار است. الان چه کسی می داند حسن مددی چند بازیکن تحویل جامعه داده؟ کسی می داند من بازیکنان متوسط را ساختم و تحویل جامعه دادم؟ امثال من در فوتبال تهران‌  و ایران زیاد هستند. البته خود بازیکنان هم تلاش‌ کردند ولی اگر ما مربیان حمایت نمی کردیم آنها به جایی می رسیدند؟ قطعا مربیان زیادی مثل من این کار را کرده اند چه کسی از آنها خبر دارد؟! متاسفانه فوتبال شده مسابقه و برگزاری مسابقات که در آن ارزشیابی‌ وجود ندارد. الان چرا باید مربیان سازنده‌ و باسابقه بیرون بمانند؟ ایران معدن استعداد است به شرطی که به آن توجه کنند. متاسفانه ما در فوتبال استعداد سوزی می کنیم تا استعداد پروری!

فرتاک ورزشی: نکته پایانی چرا ایران در سطح بزرگسالان کمبود بازیکن دارد؟

سؤال بسیار خوبی پرسیدید. این سؤال فوق‌العاده کارشناسی است. ابتدا باید بگویم برای اینکه یک بازیکن تبدیل به بازیکنی شود تا در سن ۱۷ سالگی به پختگی کامل برسد نیاز به کار تیمی دارد، نیاز به مربی بدنساز دارد، مربی تاکتیک می خواهد، مربی تغذیه می خواهد، نیاز به روانشناس و خیلی چیزهای دیگر نیز دارد تا وارد پرسه کارگاهی شود. وقتی این پرسه طی شود می بینید یک بازیکن در سن ۱۷ سالگی به چه پختگی کامل می رسد. متاسفانه در فوتبال ما بازیکن تا پیشرفت می کند سرباز می شود. بازیکن تا پیشرفت می کند امکانات ندارد و کلی مشکلات دیگر که جلو اش را می گیرد. در کل استعداد های ما خیلی هدر می روند چون به آنها توجه نمی کنند، چون اهمیت نمی دهند، چون امکانات ندارند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3n6xg4

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


حاجیوند: برای کمک به جوانان کشور وارد فوتبال پایه شدم / کادر فنی خوب و شناخته‌ شده‌ای را انتخاب کردیم

فوتبال تهران را به چشم چاه نفت و اسکناس نگاه‌ می کنند
عبدی: از هیئت فوتبال نمی‌شود زیادی ایراد گرفت:

 با تمام توان در جهت رشد و توسعه فوتبال پایه تلاش خواهم کرد
سید رامین موذنی مدیرعامل عقاب زاگرس در گفت وگو با فرتاک ورزشی: