تاریخ انتشار: 1396/01/02 20:04
کد خبر: 221520

رونالد کومان کیست؟

یک مدافع متعصب جنگجو و از همه مهم تر او گلزن ترین مدافع تاریخ فوتبال محسوب می شود ، این اسطوره نه اصالت سورینامی دارد ، نه از آکادمی آژاکس پرورش یافته ، او برای ارتش سبز وسفید خرونینگن واقع در شمال هلند همان شهر جوان و دانشجو ها.
رونالد کومان کیست؟

به گزارش فرتاک ورزشی، پسری سفید پوست که علاقه ای به خلبان شدن داشت اما علاقه ای به تحصیل نداشت و همین مشکل او را از آرزوی خود دور کرد اما پا به عرصه ای گذاشت که شاید هیچوقت فکرش را نمی کرد که اعجوبه ای در افسانه های لاله های نارنجی باشد.

ستاره ای محبوب در کشور هلند و شهر بارسلون اسپانیا که گل هایش و حرکات پرحاشیه اش هیچگاه از یاد فوتبال دوستان نخواهد رفت.

رونالد فوتبال حرفه ای خود را در سال ۱۹۸۰ازتیم محبوب شهرش اف سی گرونیگن آغاز نمود و در دوران کودکی ابتدا در نقش مهاجم فعالیت می کرد و به این دلیل بود که او هوش زیادی در گل زدن داشت ، اما به علت مصدومیت بازیکنان مجبور شد در نقش مدافع ظاهر بشود و همان مصدومیت دوستانش باعث شد سرنوشت فوتبالی او کاملا تغییر بکند، او در پست مدافع موفق تر از پست قبلی خود مهاجمی ظاهر شد و از آن به بعد او یک مدافع باهوش و جنگجو تبدیل شد، استعدادش بی نظیر بود و همین علت باعث شد مربی های پایه تیم بزرگ آژاکس به سراغ او بروند و رونالد در سال ۱۹۸۳ راهی آمستردام شد.

درآژاکس عملکرد خوبی داشت و چیزی که همگان می دانستند او آینده ای روشن دارد در کشوری که بازیکنان بیشتر در فاز هجومی علاقه داشتند مرد سفید پوست ما در نقش مدافع نمایش قابل قبولی داشت اما مشکلات او با مربی آژاکس باعث شد بعد از مدت سه سال بازی در آمستردام این تیم را ترک بکند و با یک تصمیم غیرمنتظرانه به رقیب دیرینه یعنی تیم آیندهوون پیوست که باعث شد طرفداران آژاکس از این انتقال بسیار خشمگین بشوند ، حتی در بازی دو تیم مقابل یک دیگر طرفداران آژاکس رونالد کومان را هو می کردند و با حرف های خودشان او را مورد تمسخر قرار می دادند.

اما در آیندهوون فوق العاده ظاهر شد در همان بازی آژاکس را بردند و راهی بود که به تیم هلند دعوت بشود، با اسطوره هایی چون ریکارد ، گولیت ، فن باستن ، ون بروکلن افسانه ای تحت هدایت رینوش میشل یکی از بزرگترین تیم های ملی تاریخ را تشکیل دادند ، در سال ۱۹۸۸ در یورو که میزبان آلمان غربی بود ، در مرحله نیمه نهایی مقابل میزبان با کشیدن پیراهن اولاف تون باعث جنجال شد اگرچه نمایش ضعیف آلمانی ها و بازی فوق العاده هلندی ها باعث شد میزبان بازی ها شکست بخورند در آن بازی رونالد کومان از روی نقطه پنالتی گل اول هلند را به ثمر رساند که گل لوتار ماتئوس را جبران کرد و در پایان گل لحظات پایانی فن باستن اعجوبه آن سال ها آب سردی بود بر ژرمن ها و صعود هلند به فینال مسابقات خاتمه یافت ، اگرچه حرکت جنجالی رونالد که با کشته شدن طرفداران هم همراه بود هیچ گاه فراموش نخواهد شد ، رونالد در پایان بازی لباس المانی ها را گرفت و با آن لباس باسن خود را تمیز کرد که این حرکتی بسیار زشت باعث حمله نازی ها  و کشتن طرفداران هلندی شد .

اگرچه یورو با قهرمانی هلند خاتمه یافت اما این فاجعه برای رونالد کومن گران تمام شد.

به هلند بازگشت و روز های رویایی ادامه دار بود، با آیندهوون قهرمان شد و درخشش خیره کننده اش مقابل بنفیکا حیرت انگیز بود ، آن قهرمانی ها در عرصه ملی و باشگاهی باعث شد او در سال های ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸ مرد سال فوتبال هلند بشود.

رونالد کومان و روز های رویایی در آبی اناری ها....

در سال ۱۹۸۹ به بارسلونا پیوست، او بهترین مدافع جهان محسوب می شد و تبم رویایی بارسلونا چشم انتظار او بود . در بارسلونا نمایش قابل تحسینی داشت و نزد هواداران تیم کاتالون بسیار محبوب شده بود ، قهرمانی در سال ۱۹۹۱ در لالیگا و بازی های عالی او که نقش بسزایی در موفقیت های بارسا داشت ، و در سال ۱۹۹۲ در فینال جام باشگاه های اروپا یا همان لیگ قهرمانان فعلی در وقت های اضافه و همان ضربه کاشته های خارق العاده اش باعث شد تا قفس توری جان لوکا پایلوکا به لرزه در بیاید و نسل طلایی سمپدوریا را با زانو در بیاورد. که پایان آن قهرمانی بارسا تحت هدایت کرایوف فقید همراه بود.

گلش از فاصله ۴۰ متری در فینال اروپا یکی از بهترین گل های تاریخ محسوب می شود. اگرچه رونالد رکورد دار گلزنی از ضربات ایستگاهی در تیم بارسلونا بود ، که رکورد چندی پیش توسط مسی شکسته شد.

رونالد  همان طور که  روز های خوبی که سپری می کرد همان طور هم آینده ای ترسناک انتظارش را می کشید، ناکامی در جام جهانی ۱۹۹۴ پایانی بود بر رونالد کومان افسانه ای و خداحافظی اش از تیم ملی هلند ، اگرچه مردم کشور هلند چندین بار از او تقاضای بازگشت داشتند اما بی فایده بود و رونالد با انجام ۷۸ بازی ملی و ۱۴ گل برای همیشه پیراهن نارنجی را کنار گذاشت.

در سال ۱۹۹۵ و بعد از ۶ سال رویایی در تیم بارسلونا باری دیگر به هلند بازگشت و این بار در تیم محبوب دیگر به اسم فاینورد اما بعد از ۲ سال بازی در فاینورد و در سن ۳۴ سالگی از مستطیل سبز خداحافظی کرد ودلیل این تصمیم سن زیاد و بودن در کنار خانواده بود . فرزندانش احتیاج به یک پدر مهربان داشتند.

رونالد هیچگاه فراموش نمی شود ، چه در حال چه در آینده ای بسیار دور ، او افسانه است ، هم محبوب هم پر حاشیه و همچنین نفرت انگیز برای طرفداران ژرمن.

۲۳۹ گل در پست مدافع  از او یک انسان خارق العاده ساخته است .

فنا ناپذیر.......

حال رونالد در عرصه مربیگری فعالیت می کند و هدایت تیم اورتون را برعهده دارد و یکی از گزینه های مربیگری فصل اینده بارسلونا می باشد، امکان دارد او باری دیگر به عنوان سرمربی به خانه رویایی باز گردد...

نویسنده : ابوالفضل کریم آبادی ( صدر )

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3wr696

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تکلیف کومان با بارسلونا مشخص شد