تاریخ انتشار: 1395/07/16 14:38
کد خبر: 257162

آقای سرمربی! تعطیلات اجباری لیگ، برای هر شانزده تیم است نه فقط تیم شما!

تعطیلات اجباری لیگ برای تیم های لیگ برتری داستان متفاوتی دارد، گروهی از تیم های از این تعطیلات به عنوان فرصت یاده کرده و گروهی دیگر آن را عاملی برای دور شدن از شرایط آرمانی خود می دانند.
آقای سرمربی! تعطیلات اجباری لیگ، برای هر شانزده تیم است نه فقط تیم شما!

به گزارش سرویس لیگ برتر فرتاک ورزشی، از لیگ برتر شانزدهم هفت هفته سپری شده و در این فاصله شاهد دو تعطیلی تقریبا یک ماهه در بازیها بودهایم که هم اینک در دومین تعطیلات یاد شده قرار داریم. حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در مسابقات حساس مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه، دلیل تعطیلی طولانی مدت و پر تعداد بازی های لیگ برتر میباشد و در طی سالهای اخیر هنوز راه حل مناسب و منطقی برای این موضوع اتخاذ نشده است.

بدون شک این حجم از وقفه بین بازی های لیگ در هیچ کجای دنیا جز ایران دیده نمیشود و در حالت کلی می توان این موضوع را در عرف بینالملل یک امر غیر عادی دانست اما از آنجایی که در فوتبال ما شرایطی حکمفرماست که قوانین رایج چندان کاربردی ندارد و قوانین مخصوص هستند که تعیین کننده میباشند به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا به موضوع تعطیلی اجباری بازیهای لیگ برتر از دیدی متفاوت نگاه کنیم.

پیش از تعطیلات، در حین آن و پس از اتمامش شاهد اظهار نظرات ضد و نقیض از سوی سرمربیان و بازیکنان تیمهای لیگ برتری هستیم که هر یک با دیدی متفاوت به این موضوع نگاه کرده و رویکردهای مثبت و منفی را در رابطه با تعطیلات یاد شده ارائه میدهند. گروهی به این تعطیلات از نگاه مثبت نگاه کرده و آن را یک فرصت میدانند و گروهی از باب منفی وارد شده و تعطیلی طولانی مدت بازیهای لیگ را یک عامل مخرب برای آمادگی تیم شان میدانند.

حال سوال اینجاست که واقعا حق با کدام گروه است و آیا واقعا تعطیلات را میتوان یک فرصت برای تیمها دانست یا این اتفاق موجب متضرر شدن تیمهای میباشد؟ بیایید از یک منظر دیگر به موضوع نگاه کنیم و صحبت های دکتر سعید نیکوخصلت، عضو هیئت علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز با تخصص فیزیولوژی ورزشی و علم تمرین را بشنویم:

دکتر نیکوخصلت با برابر دانستن شرایط موجود برای هر شانزده تیم حاضر در لیگ برتر، تاثیر آن را روی تمامی تیمها یکسان دانسته و تاکید کرد: در مورد تعطیلات اجباری لیگ برتر که مدت آن نیز طولانی بوده و چند هفته تیمها را از شرایط بازی دور میسازد باید این نکته را در نظر بگیریم که اتفاق یاد شده برای تمامی تیمها رخ میدهد و هیچ تیمی از این قاعده مثتثنی نیست و در نتیجه تیمی موفق است که در این برهه بهترین و حرفه ای ترین برنامهریزی را برای خود داشته باشد. سرمربی که تعطیلات را به ضرر تیم خود میداند باید به این نکته نیز توجه کند که این موضوع همه تیمهای حاضر در لیگ را شامل میشود و این وظیفه وی و کادر اوست که با ارائه بهترین برنامهها بازیکنانش را در بالاترین کیفیت حفظ کرده و به بازیها بازگرداند.

وی ادامه داد: همان گونه که تیمها هر هفته در کوران مسابقات و در داخل زمین با یکدیگر رقابت میکنند، تعطیلات نیز یک رقابت است؛ رقابتی که در آن تیمی برنده میشود که در مقایسه با سایر تیمها برنامه بهتری داشته باشد. این برنامه شامل بدنسازی به موقع، برپایی جلسات تمرینی مناسب و به جا و برگزاری بازیهای دوستانه در بهترین زمان های ممکن است که همگی آنها در قالب برنامهای میگنجد که از هر کادر فنی انتظار میرود پیش از فرا رسیدن تعطیلات آن را تدوین و در حین تعطیلات آن را اجرایی نماید.

با کمی تمرکز روی اظهارات بالا که میتوان آن را یک دید مثبت از یک اتفاق غیر مترقبه و ناخواسته دانست می توانیم به این مساله پی ببریم که اگر تیمی برنامه مناسبی برای هر روز و هر مقطع خود داشته باشد، هیچ عاملی، حتی تعطیلات پر تعداد و طولانی نیز نمیتواند آمادگی بازیکنانش را تهدید کند.

البته دیدگاههای دیگری هم وجود دارد و آن اینکه در صورتی که تیمی جایگاه نامناسبی در جدول دارد می تواند از فرصت رخ داده استفاده کند و با برگزاری دیدارهای غیر رسمی یا حذفی با تیمهای نسبتا ضعیف و با احتمال برد زیاد روحیه کار تیمی را در بین بازیکنان خود افزایش دهد.مصداق این موضوع را میتوان در برد پر گل بازی ماشینسازی در جام حذفی دانست که میتواند با بالا بردن روحیه بازیکنان این تیم یک پوئن مثبت برای این تیم در تعطیلات به حساب بیاید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3nogbr

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ترافیک شدید در خط هافبک تیم ملی/ نظر کی روش چیست؟