تاریخ انتشار: 1402/03/24 19:00
کد خبر: 4453

دردهای عصبی چه علائمی دارند

بسیاری از مشکلات و بیماری‌های ما ریشه در وضعیت اعصاب و روان‌مان دارند.
دردهای عصبی چه علائمی دارند

بسیاری از مشکلات و بیماری‌های ما ریشه در وضعیت اعصاب و روان‌مان دارند. دردهای عصبی نیز در زمره این مشکلات قرار می‌گیرند. این بیماری مزمن می‌تواند به‌ دلایل مختلفی در فرد بروز پیدا کند که مهم‌ترین آن‌ها آسیب دیدن بدن یا عفونت کردن آن است.

شاید بخواهید بدانید علائم درد عصبی چیست و چه راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد. ما در این مطلب همه چیزهایی را که باید درباره این بیماری بدانید، باهم بررسی می‌کنیم. پس تا انتها همراهمان بمانید.

درد عصبی چیست؟

درد عصبی یا نوروپاتی بدون پیش ‌زمینه خاصی و در هر زمانی ممکن است رخ دهد. ما عموما دو نوع درد داریم: درد نوروپاتیک و درد غیر نوروپاتیک که تفاوت آن‌ها در نوع سیگنالی است که به مغز ارسال می‌کنند.

دلیل رخ دادن دردهای غیر نوروپاتیک، آسیب دیدن یا بیماری است. سیستم عصبی شما بعد از این اتفاق به مغز سیگنال درد را می‌فرستد. اما درد نوروپاتیک از این نظر فرق می‌کند که مغز سیگنال این دردهای عصبی را بدون هیچ اتفاق یا آسیبی و بدون خواست شما دریافت می‌کند.

در اثر این درد ممکن است احساس سوزش، بی‌حسی یا از دست دادن حس‌تان را تجربه کنید و این درد ممکن است ثابت یا متناوت باشد. امکان بدتر شدن درد نوروپاتیک (درد عصبی) به مرور زمان زیاد است

دلایل بروز دردهای عصبی

چهار عامل شایع برای درد عصبی وجود دارد که هر یک در ادامه کاملا توضیح می‌دهیم.

بیماری

یکی از عوامل زمینه‌ساز برای بروز این دردها، داشتن بیماری و بعضی شرایط فیزیکی خاص است. مولتیپل اسکلروزیس، مولتیپل میلوما و سایر انواع سرطان، از شایع‌ترین امراضی هستند که عامل این دردها به‌شمار می‌روند.

به گفته محققان کلینیک کلیولند آلمان، یکی از بیماری‌هایی که عامل بروز ۳۰ درصد از دردهای نوروپاتی محسوب می‌شود، دیابت مزمن است. به این دلیل که افراد مبتلا به این بیماری در ابتدا بی‌حسی را تجربه می‌کنند و به‌دنبال آن آن‌ها را درد، سوزش در اندام‌ها و انگشتانشان آزار خواهد داد.

همچنین مصرف بیش از حد و طولانی مدت مشروبات الکی می‌تواند به اعصاب فرد آسیب وارد کند و از عوارض آن می‌توان به دردهای مزمن نوروپاتیک اشاره کرد. اگر مبتلا به سرطان باشید، شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز بر سیستم عصبی تاثیر می‌گذارند. بنابراین در طی مراحل درمان نیز امکان دریافت سیگنال‌های غیرعادی درد توسط مغز وجود دارد.

آسیب دیدگی

آسیب دیدن بافت، ماهیچه‌ها یا مفاصل بدن دیگر عامل بروز دردهای عصبی در بدن فرد است. آسیب‌دیدگی کمر، ساق پا و لگن می‌تواند به بافت عصبی مغز آسیب دائمی وارد کند. بنابراین امکان دارد در این نواحی حتی تا سال‌ها بعد از بهبودی، احساس درد کنید.

عفونت

عفونت به‌ندرت می‌تواند علت بروز درد عصبی باشد. از عفونت‌های نادری که ریشه دردهای عصبی می‌تواند در آن‌ها باشد، می‌توانیم به نورالژی پس از تبخال عارضه زونا، عفونت سیفلیس و HIV اشاره کنیم.

از دست دادن اعضای بدن

یک شکل غیرمعمول از دردهای عصبی به نام سندرم عضو فانتوم یا خیالی وجود دارد که زمان قطع شدن دست یا پا ظاهر می‌شود. در چنین شرایطی مغز شما فکر می‌کند که از اعضای قطع شده سیگنال‌های درد را دریافت می‌کند.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که اعصاب نزدیک به ناحیه قطع عضو شده، عملکرد اشتباهی دارند و سیگنال‌های معیوب را ارسال می‌کنند. انگشتان دست یا پا، آلت تناسلی و گوش‌ها از دیگر اعضایی هستند که امکان دارد درد فانتوم را در آن‌ها احساس کنید.

سایر دلایل

از دیگر دلایل که می‌توانند عامل دردهای نوروپاتیک باشند، می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • کمبود ویتامین B
  • سندرم تونل کارپال
  • مشکلات تیروئید
  • مشکلات عصب صورت
  • آرتریت در ستون فقرات

علائم دردهای عصبی

علائم دردهای عصبی در هر فردی با دیگری متفاوت است اما موارد شایعی وجود دارد که در فهرست زیر نام بردیم:

  • احساس درد تیراندازی، سوزش یا چاقو
  • احساس سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی
  • درد ناگهانی و بدون محرک
  • درد عصبی صورت
  • درد برانگیخته یا ناشی از اتفاق‌های غیر دردناک مانند مالیده شدن به چیزی، قرارگیری در معرض دمای سرد یا برس موها
  • احساس مزمن ناخوشی و درد غیرطبیعی
  • مشکل در خواب یا استراحت
  • مشکلات عاطفی در نتیجه درد‌های مزمن، بی‌خوابی و مشکل در بیان احساسات خود

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2awkg3

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


 خروپف چرا ایجاد شده و چگونه درمان می‌شود؟