تاریخ انتشار: 1402/03/23 12:00
کد خبر: 4516

علت خواب رفتن دست و پا در بارداری چیست؟

دوران بارداری برای خانم‌ها یکی از سخت‌ترین دوران زندگی است که با تغییرات زیادی در بدن آن‌ها همراه است.
 علت خواب رفتن دست و پا در بارداری چیست؟

دوران بارداری برای خانم‌ها یکی از سخت‌ترین دوران زندگی است که با تغییرات زیادی در بدن آن‌ها همراه است. معمولا مشکلات و تغییرات زیادی در این دوران برای آن‌ها به وجود می‌آید که یکی از مهمترین و شایع‌ترین آن تغییرات، خواب رفتن دست و پای خانم باردار است.

علاوه‌بر خواب رفتن دست و پا، گزگز کردن دست و پا یا احساس سوزن سوزن شدن در سایر قسمت‌های بدن نیز در بسیاری از خانم‌های باردار دیده می‌شود و معمولا در سه ماه آخر بارداری این علائم شدت هم می‌یابند.

در اکثر اوقات ظاهر شدن چنین علائمی در دوران بارداری کاملا طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی ندارد اما اگر با علائم و نشانه‌های دیگری همراه باشد بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.

از آنجایی که خانم‌های باردار در این دوران بسیار حساس می‌شوند و برای سلامتی جنین‌شان نگرانی زیادی دارند و هرگونه علائم و تغییرات در بدنشان برای آن‌ها مهم و سوال برانگیز است، تصمیم داریم تا در این مقاله کاملا درباره علت خواب رفتن دست و پا در بارداری و مسائل مربوط به آن صحبت کنیم.

پس اگر شما باردار هستید، تصمیم به بارداری دارید، کسی از اطرافیان‌تان باردار است یا به عنوان یک خانم امروزی دوست دارید درباره مسائل مربوط به بارداری و تغییرات این دوران اطلاعات بیشتری داشته باشید، این مقاله مخصوص شماست.

دلیل خواب رفتن دست و پا در بارداری چیست؟

معمولا خواب رفتن دست و پا در سه ماه آخر بارداری بیشتر دیده می‌شود. علتش هم این است که در اواخر دوران بارداری میزان هورمون‌ها به حداکثر خود می‌رسند و افزایش برخی هورمون‌ها مانند هورمون ریلکسین که به باز شدن دهانه رحم و لگن کمک می‌کند، باعث می‌شود وزن بدن به مفاصل فشار بیشتری وارد کرده باعث بی‌حسی در بدن می‌شود.

سندرم تونل کارپ

یکی از مهمترین دلایل بی‌حسی یا خواب رفتن دست و پا در بارداری تجمع زیاد آب در بدن است. در این دوران بدن آب بیشتری را در بافت‌های خود ذخیره می‌کند که به سندرم تونل کارپ یا نشانگان مچ دستی منجر می‌شود.

در این سندرم به دلیل ذخیره زیاد آب و مایعات در بافت‌ها به جهت حفاظت از جنین، فشار بیشتری به اعصاب بدن وارد شده و در ابتدا باعث ایجاد حس درد در بازوها و دست شده و درنهایت به بی‌حسی و خواب رفتن دست و پا منجر می‌گردد.

همچنین افزایش وزنی که در بارداری اتفاق می‌افتد نیز می‌تواند از دیگر دلایل ابتلا به این سندرم باشد. گاهی اوقات سندرم تونل کارپ ممکن است باعث گزگز کردن دست و پا یا احساس سوزن سوزن شدن در آن‌ها را برای فرد ایجاد کند.

این بیماری یک سندرم شایع است که جای نگرانی ندارد و بعد از پایان یافتن دوران بارداری و بازگشت بدن به حالت عادی ازبین خواهد رفت.

کم‌خونی

خانم‌ باردار ممکن است به دلایلی مثل کمبود تعداد گلوبول‌های قرمز، فقر آهن یا عوامل ژنتیکی دچار کم‌خونی بشود و کم‌خونی در بدن مادر خود را با علائمی مانند سرگیجه، بی‌حالی، خواب رفتن دست و پا و… نمایان کند.

سیاتیک

اگر مادر مبتلا به سیاتیک باشد، درد و خواب‌رفتگی زیادی را در این دوران تجربه خواهد کرد. این علائم به‌خصوص از سه ماهه دوم بارداری به بعد به دلیل بزرگ شدن جنین و فشاری که به رگ سیاتیک وارد می‌کند بیشتر هم خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4pwl62

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


 سیاهی زیر چشم در بارداری نشانه چیست؟