تاریخ انتشار: 1402/05/05 12:00
کد خبر: 1997

عوامل موثر در ایجاد رسوب کلیه

تجمع مقادیر زیادی از مواد معدنی و املاح در ادرار موجب به‌وجود آمدن سنگ کلیه می‌شود.
عوامل موثر در ایجاد رسوب کلیه

تجمع مقادیر زیادی از مواد معدنی و املاح در ادرار موجب به‌وجود آمدن سنگ کلیه می‌شود. این امر ممکن است از ننوشیدن آب و مایعات کافی یا اصطلاحا دهیدراته شدن بدن ناشی شود. در این صورت، ادرار شما غلظت بیش‌تری یافته و حجم مواد معدنی و املاح آن در مقایسه با حالت نرمال افزایش می‌یابد. این موضوع، احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. موارد زیر از عمده‌ترین دلایل ایجاد رسوب کلیه به حساب می‌آیند:

کاهش حجم ادرار

چنان که پیش‌تر هم گفته شد، کاهش حجم ادرار یکی از اصلی‌ترین دلایل رسوب کلیه است. این امر، معمولا از عدم مصرف آب و مایعات کافی ناشی می‌شود. افزایش میزان املاح در ادرار با تغییر رنگ و غلظت آن همراه است. به طور معمول، زندگی و فعالیت در آب‌وهوای گرم و ننوشیدن آب و مایعات کافی این عارضه را به‌دنبال دارد. بزرگسالان در شرایط عادی باید روزانه چیزی در حدود ۲.۵ لیتر ادرار دفع کنند. یعنی، لازم است هر روز تقریبا ۳ لیتر آب و مایعات را وارد بدن خود کنند.

تغذیه

نوع تغذیه هم می‌توان از عوامل موثر در رسوب کلیه باشد. این امر خصوصا در مورد رسوب کلسیم در کلیه مصداق پیدا می‌کند. توجه داشته باشید، رسوب کلسیم در کلیه ممکن است با میزان کلسیم دریافتی بدن ارتباطی نداشته و از مشکلات دیگری ناشی شود. با این حال، اغلب متخصصان، کاهش خوراکی‌های حاوی کلسیم را مناسب‌ترین راه درمان رسوب کلسیم در کلیه می‌دانند. دقت کنید، عدم دریافت کلسیم کافی ممکن است، مشکلات متعددی را برای بدن به‌دنبال داشته باشد. بنابراین، برای متعادل کردن میزان آن لازم است حتما به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید.

  • بیشتر بخوانید:
علت جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل چیست؟
مهم‌ترین دلایل مرگ جراحی بینی چیست؟
راینوپلاستی و تغییر چهره بعد عمل بینی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/366rj3

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


نحوه رفتار با پسران در سن بلوغ