تاریخ انتشار: 1396/01/23 21:12
کد خبر: 217541

مردی که در نایب قهرمانی اروپا هت تریک کرد

روز 12 آوریل 1948 سالروز تولد مارچلو لیپی مربی بزرگ فوتبال ایتالیاست.
 مردی که در نایب قهرمانی اروپا هت تریک کرد

لیپی در سامپدوریا خاطرات بسیار زیادی دارد. ساکپدوریا تیمی بود که او طی سالهای 1969 تا 1979 در 274 بازی برای این تیم به میدان رفت و  گل نیز به ثمر رساند؛ آماری کم برای یک هافبک. اما با مربیگری در تیم جوانان سامپدوریا طی سالهای 1982 تا 1985 بود که لیپی دوران طولانی مربیگری خود را آغاز کرد و طی یک دهه بعد بدل به مربی قهرمان اروپا شد.

اولین فینال لیپی در فصل 96-95 بود. در این مسابقات یوونتوس پس از صعود از مرحله گروهی در روز 6 مارس 1996 در استادیوم سانتیاگو برنابئو با تک گل دقیقه 20 رائول از رئال مادرید باخت اما دو هفته بعد در برابر 69041 تماشاگر استادیوم دل آلپی تورین شرایط متفاوت بود. ابتدا دل پیرو در دقیقه 17 یوونتوس را پیش انداخت و آن گاه میشله پادووانو در دقیقه 54 صعود یوونتوس را به نیمه نهایی مسجل ساخت. در نیمه نهایی هم اتفاقی مشابه رخ داد. یووه در روز 3 آوریل با گلهای جان لوکا ویالی( 49) و ولادیمیر یوگوویچ(66) نانت فرانسه را از پیش رو برداشت تا دو هفته بعد با وجود باخت 2 بر 3 مقابل این تیم از این مرحله نیز صعود کند. در این بازی ویالی(17) و سوسا(50) دو گل شاگردان لیپی را به ثمر رساندند.

به این ترتیب اولین فینال لیپی در 22 می 96 رقم خورد. گل دقیقه 13 فابریتسیو راوانلی توسط آژاکسی ها پاسخ داده شد و یووه در ضربات پنالتی با چهار ضربه فرارا،  پسوتو، پادووانو، یوگوویچ مقابل مدافع عنوان قهرمانی 4 بر 2 پیروز شد. لیپی هرگز این افتخار را دوباره به دست نیاورد

یک سال بعد یووه مقتدرتر به فینال رسید و در طول تورنمنت صاحب 8 برد و 2 تساوی شد. از بد حادثه یوونتوس فینال را در آلمان مقابل دورتموند برگزار کرد و سرانجام 3 بر یک مسابقه را واگذار کرد تا لیپی از تکرار قهرمانی بازماند.

یک سال بعد شاگردان لیپی دوباره فینالیست شدند. در این مسابقات آنها در مسیر دیدار نهایی صاحب 6 برد، یک مساوی و 3 شکست شدند، 23 گل زدند و 15 بار دروازه شان گشوده شد. گورخرها باز هم فینال را واگذار کردند و این بار رئال مادرید آنها را با یک گل شکست داد.

در سال 2003 فینال از این هم فشرده تر بود و کار دو تیم میلان و یوونتوس پس از تساوی بدون گل به ضربات پنالتی کشیده شد. یووه پس از دو تساوی یک بر یک، سرانجام با زدن گل دوم در نیوکمپ بارسلونا را حذف کرد و آن گاه نوبت به حذف رئال مادرید رسید ولی لیپی در فینال از وجود پاول ندود تاثیرگذارترین چهره خود بی بهره بود و یوونتوس تنها موفق شد در برابر میلان کار را به تساوی کشاند. یک باخت دیگر این بار در ضربات پنالتی و پس از آن لیپی هرگز طعم فینال لیگ قهرمانان اروپا را نچشید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3qzjr9

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


پور علی گنجی مطمئن ترین مهره تدافعی ایران