تاریخ انتشار: 1402/03/23 11:00
کد خبر: 4517

حساسیت به لاتکس چیست؟ علائم آلرژی به لاتکس

پوست برخی از افراد با دست کردن دستکش­های لاتکس یا لمس و استفاده از سایر لوازم بهداشتی که با لاتکس تولید شده است مانندکاندوم، قرمز و ملتهب شده و علائم مختلف دیگری از خود نشان می­دهد.
حساسیت به لاتکس چیست؟ علائم آلرژی به لاتکس

پوست برخی از افراد با دست کردن دستکش­های لاتکس یا لمس و استفاده از سایر لوازم بهداشتی که با لاتکس تولید شده است مانندکاندوم، قرمز و ملتهب شده و علائم مختلف دیگری از خود نشان می­دهد. اگر می­پرسید که در چنین شرایطی قرمز شدن انگشتان دست نشانه چیست باید بگوییم به احتمال زیاد این افراد حساسیت به لاتکس دارند و باید آن را جدی بگیرند. برای درک بهتر این مشکل و سرعت بخشیدن به جریان بهبودی در این مقاله در مورد این نوع حساسیت، علائم و روش­های درمان آن بیشتر توضیح خواهیم داد:

علائم حساسیت به لاتکس چیست؟

در طول زندگی یک فرد ممکن است بدون هیچگونه حساسیت به ماده خوراکی یا سایر مواد زندگی کند؛ در مقابل برخی دیگر از افراد حساسیت­های مختلفی را تجربه می­کنند و از آن رنج می­برند. این حساسیت­ها مختلف هستند و گاهی یک فرد ممکن است حساسیت پوستی به آب نیز داشته باشد. یکی از این حساسیت­ها، حساسیت به لاتکس است.

حتما شما هم علایم حساسیت به لاتکس نی نی سایت و سایت­های دیگر را دیده­اید؛ چراکه در حال حاضر انواع حساسیت های پوستی با عکس در سایت­های مختلف اینترنتی وجود دارد. بنابراین شما با یک جستجوی ساده می­توانید علائم پوستی حساسیت به دستکش لاتکس را ببینید. علاوه بر دستکش­های لاتکس، لوازم دیگری مانند سر پستانک، دیافراگم­های مخصوص جلوگیری از بارداری و کاندوم نیز از لاتکس ساخته شده­اند.

بنابراین اگر زمینه حساسیت به این مواد وجود داشته باشد، این مشکلات ممکن است برای آلت تناسلی مردان و حتی زنان نیز پیش بیاید. علائم حساسیت به لاتکس کاندوم و دستکش تقریبا یکسان است و در اکثر مواقع افراد نشانه­های زیر را از خود بروز می­دهند:

  • تحریک پوست : در این موارد خارش، التهاب، قرمزی و تورم پوست معمولا پس از تماس با لاتکس ایجاد می­شود. این مربوط به پوست همه جای بدن از جمله دست­ها، لب­ها و پوست آلت تناسلی مردان و زنان می­شود.
  • راش پوستی : در این موارد ممکن است دانه ها و بثورات قرمز رنگ که خارش شدید دارند در ناحیه­ای از پوست که با لاتکس تماس داشته است ایجاد شود. این بثورات تا یک روز پس از تماس ایجاد شده و با تماس با ناحیه­های مختلفی از بدن شما ممکن است منتشر شوند.
  • کهیر، آبریزش بینی و عطسه : این موارد معمولا همراه با خارش پوست دور لب و دهان، خارش چشم و آبریزش آن همراه است. همچنین در چنین شرایطی چشم ممکن است قرمز شود.
  • مشکلات تنفسی : افرادی که واکنش آلرژیک دارند ممکن است خس خس سینه یا مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس را تجربه کنند.

حساسیت به لاتکس باعث بروز چه مشکلات و بیماری­هایی می­شود؟

علاوه بر بروز آلرژی سریع به استفاده از لاتکس و التهاب، قرمزی خارش و سوزش پوست، برخی از مواقع نیز مشکلات بزرگتری برای فرد به وجود می­آید که ممکن است شرایط را برای آن­ها وخیم کند؛ به­طوری که باید حتما به پزشک یا دکتر آلرژی مراجعه کنند. این مشکلات عبارتند از:

  • بروز بیماری آنافیلاکسی (Anaphylaxis ) بیشتر در افراد حساس به پروتئین لاتکس اتفاق می­افتد. از علائم آن افت شدید فشار خون و مشکلات اساسی در تنفس است.
  • درماتیت تحریکی (Irritant dermatitis ) نیز یکی دیگر از واکنش­ها به موادی است که با لاتکس ساخته شده­اند. این واکنش یک واکنش آلرژیک نیست بلکه جذب مواد لاتکس از طریق پوست آسیب دیده باعث بروز آن می­شود.
  • درماتیت آلرژیک تماسی (Contact allergic dermatitis ) نوعی اگزماست که رایج­ترین واکنش سیستم ایمنی هنگام بروز حساسیت به لاتکس است. علائم این بیماری ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از تماس با لاتکس ایجاد می­شود.
  • رینیت آلرژیک یا تب ینجه در برخی از افراد هنگام تنفس مواد لاتکس به وجود می­آید و علائمی مانند آسم را به همراه دارد.

علت حساسیت به لاتکس چیست؟

لاتکس ( Latex ) یا پلاستیک طبیعی از پروتئین موجود در شیره درختی به نام Hevea brasiliensis ساخته می­شود. در طول تولید آن نیز انواع مواد شیمیایی به آن آغشته می­شود تا بتواند انعطاف پذیر، نرم و مقاوم شود. حساسیتی که افراد به لاتکس دارند ممکن است به مواد شیمیایی که به آن اضافه می­شود باشد و یا به­طور مستقیم به پروتئین لاتکس حساسیت داشته باشند. در چنین شرایطی سیستم ایمنی بدن فرد این مواد را تهدیدی برای سلامت فرد به حساب می­آورد و شروع به تلاش برای از بین بردن آن می­کند.

چه افرادی بیشتر در معرض بروز این حساسیت هستند؟

هرکسی ممکن است به حساسیت به لاتکس مبتلا شود؛ اما معمولا گروه­هایی که در زیر به آن­ها اشاره می­کنیم بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند:

  • کارکنان مراکز بهداشتی و پزشکان که به میزان زیادی با دستکش­های لاتکس سروکار دارند.
  • کارگران صنعت لاستیک به دلیل تماس زیاد با لاتکس
  • مبتلایان به مهره شکاف (Spina bifida ) به دلیل اینکه به مدت بسیار زیاد و خیلی زود در معرض درمان قرار گرفته و با دستکش لاتکس پزشکان تماس داشته اند.
  • افرادی که به صورت ارثی سابقه آلرژی دارند نیز بیشتر شانس حساسیت به لاتکس را دارند.

روش‌­های تشخیص و درمان حساسیت به لاتکس

در صورت تشدید بیمای و بروز علائم بیماری اگزمای پوستی یا مشکلات تنفسی و فشار خود حتما باید به سرعت به پزشک یا مشاوره پوست و مو مراجعه کنید. اگر به دنبال بهترین پزشک هستید می­توانید در سایت پذیرش۲۴ جستجو کنید. از طریق این سایت می­توانید با بهترین پزشکان سراسر کشور که تخصص­های مختلف دارند آشنا شده و بهترین آن­ها را بر اساس تجربیات مختلف در درمان انتخاب کنید. همچنین از این طریق می­توانید علاوه بر رزرو نوبت حضوری، نوبت مشاوره آنلاین نیز بگیرید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3qwm93

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


 داغی گوش و علت و راه‌های درمان آن