تاریخ انتشار: 1402/12/24 10:29
کد خبر: 1269160

نکونام و تکرار رفتار جنجالی در دربی: منتقدان و مدافعان چه می‌گویند؟

جواد نکونام نشان داد که به حرکات روانی لب خط بیشتر از تاثیر فنی اعتقاد دارد.
نکونام و تکرار رفتار جنجالی در دربی: منتقدان و مدافعان چه می‌گویند؟

کم نیستند کسانی که منتقد رفتار سرمربی استقلال در دربی رفت بودند. آن‌روز و آن‌جا جواد نکونام از همان دقیقه سوم بازی با حرکات و هیجانات لب خط سعی در تاثیرگذاری مستقیم روی قضاوت داور داشت. بزرگان فوتبال در خلوت نصیحت می‌کردند که یک مربی باید شأن و جایگاه خود را حفظ کند؛ نام خود نکونام به اندازه کافی در این فوتبال بزرگ هست، وقتی روی نیمکت تیم بزرگی چون استقلال می‌نشیند اهمیت این مراقبت از رفتار دو برابر می‌شود.

کارشناسانی هم که فوتبال را به شکل علمی دنبال می‌کنند از زاویه دیگر  این حرکات را نقد کردند؛ این‌که یک مربی باید در تمرینات و در رختکن تاثیر لازم را روی شاگردان خود بگذارد و لب خط متمرکز روی تماشای بازی باشد و ایرادات را ببیند تا از نیمه مربیان به خوبی استفاده کند.

از جنبه اخلاقی هم که کل بینندگان تلویزیونی رفتار سرمربی استقلال را می‌دیدند و خیلی‌ها با آن موافق نبودند؛ این‌که چرا یک مربی باید روی داوری زوم کند و به تک‌تک سوت‌های داور اعتراض کند!

اما واقعیت این است که جواد نکونام در دربی رفت به خواسته خود رسید. تیم او در کل مسابقه از پرسپولیس سطح پایین‌تری داشت و بالاخره با آن پنالتی لحظات آخر از شکست فرار کرد.

نکونام از ابتدای فصل نسبت به بضاعت فنی بازیکنانش گلایه داشت و خریدهای زیادی را اعلام کرد که هیچ‌کدام انجام نشدند. شاید از این دیدگاه باید به نکونام حق داد، این‌که او از کیفیت فنی بازیکنانش راضی نیست ولی چون دستش به جایی بند نمی‌شود، مجبور است کمبودهای فنی نفراتش درون زمین را با رفتارهای بیرون زمین جبران کند.

این دقیقا همان نکته‌ای بود که مهدی هاشمی‌نسب در کنفرانس قبل از دربی به زبان آورد. او به صراحت گفت که از کجا معلوم صدرنشینی و موفقیت تیم ما مربوط به همین حاشیه‌سازی‌ها نباشد! اما توضیح این رفتار هرچه که باشد، تاثیری در بار منفی روانی آن نخواهد داشت.

رفتار جواد نکونام نه مورد تایید پیشکسوتان و بزرگان است نه مورد تایید کارشناسان و اهل دانشگاه و نه تماشاگران عادی اما همان نتیجه گرفتن باعث شد او در دربی برگشت نیز همان کار را با شدت و حدت بیشتر در دستور خود قرار دهد.

این بار نکونام دوباره از همان شروع بازی شروع کرد اما با هیجان بیشتر! فقط این‌که معلوم نیست اگر داور برای تیمش پنالتی می‌گرفت در غیاب یامگا چه کسی باید برای استقلال گل می‌زد! دیدیم که در برابر مس رفسنجان پنالتی استقلال هدر رفت و باز هاشمی‌نسب در کنفرانس قبل بازی گفته بود که چون پنالتی‌زن نداریم بهتر است داور پنالتی نگیرد…

استقلال این بار هم از شکست فرار کرد و شاید آن‌ها که اعتقاد دارند هدف وسیله را توجیه می‌کند، کماکان نکونام را تشویق به ادامه این رفتار کنند اما اگر کسی خیر و صلاح او را بخواهد، به سرمربی آینده تیم ملی نصیحت خواهد کرد که این ره به ترکستان است و با این روش در عرصه بین‌المللی کاری از پیش نخواهی برد!


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/lybbjk

آخرین اخبار