تاریخ انتشار: 1402/10/15 08:26
کد خبر: 1265542

آزمون و حاج‌صفی در بین برگزیدگان جام ملت‌های آسیا

سایت ای‌اف‌سی در گزارشی از منظر آمار به ترکیب تیم‌ها برای حضور در جام ملت‌های آسیا پرداخت.
آزمون و حاج‌صفی در بین برگزیدگان جام ملت‌های آسیا

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در آستانه جام ملت‌های قاره کهن در گزارشی آماری به ترین‌های این رقابت‌ها نگاهی انداخته است:

بیشترین بازی

حسن الهیدوس ۱۷۵ بازی برای تیم قطر انجام داده که او را به بازیکنی با بیشترین بازی ملی در این مسابقات تبدیل کرده است. مهاجم ۳۴ساله السد که کاپیتان تیمش در جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ هم بود، چهارمین حضورش را در این رقابت‌ها تجربه خواهد کرد. او در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ نیز در جام ملت‌ها حضور داشت. سونیل چتری با ۱۴۵ بازی برای هند در رده دوم قرار دارد و احسان حاجی‌صفی از ایران هم با ۱۳۲ بازی ملی از جمله رکودداران به شمار می‌آید.

مسن‌ترین

از میان ۶۲۴ بازیکن این رقابت‌ها، سیواراک تدسونگنوئن از تایلند، مسن‌ترین بازیکن این مسابقات است. دروازه‌بان بوریرام‌یونایتد که ۲۰ آوریل ۱۹۸۴ متولد شده است، با شروع مسابقات در ۱۲ ژانویه به تولد ۴۰ سالگی‌اش نزدیک می‌شود. سونیل چتری هندی که تنها چهار ماه از او کوچک‌تر است در رده دوم و همچنین سیدجعفر بحرینی که ۳۸ ساله خواهد شد، سومین بازیکن مسن جام‌اند.

ستاره‌های جوان

استعدادهای جوان آینده‌دار قرار است در این رقابت‌ها به میدان بروند. در میان ستارگان نوظهور بکناز آلمازبکُف از قرقیزستان با ۱۸ سال و شش ماه جوان‌ترین بازیکن است. منتظر ماجد عراقی که دو ماه کوچک‌تر است در کنار مارسلینو فردینان از اندونزی دیگر بازیکنان جوان این دوره‌اند.

حضور پررنگ جوهور دارالتعظیم

جوهور دارالتعظیم، قهرمان مالزی با ۱۵ بازیکن ثبت نام شده - ۱۳ بازیکن برای مالزی، جوردی آمات از اندونزی و  جلیل الیاس از سوریه، در بین باشگاه‌ها بیشترین نماینده را در این رقابت‌ها دارد. سه باشگاه به طور مشترک هر کدام با ۱۰ بازیکن در رده بعدی‌اند که الاحد لبنان، السد قطر و استقلال تاجیکستان هستند.

بدون لژیونرها

هند، قطر، عربستان، امارات و ویتنام تیم‌هایی‌اند که تمام بازیکنانشان در لیگ‌های داخلی این کشورها حضور دارند و هیچ لژیونری در این رقابت‌ها ندارند.

قدبلندترین

هری سوتار استرالیایی با دو متر بلندقامت‌ترین بازیکن جام ملت‌های قطر ۲۰۲۳ خواهد بود. مدافع میانی لسترسیتی (چمپیونشیپ انگلیس) در بازی‌های اخیر کشورش در گلزنی هم موفق بوده و ضربات سر خوبی می‌زند. همام احمد از قطر (۱۹۹ سانتیمتر) و گورپریت سینگ از هند (۱۹۷ سانتیمتر) دو بازیکن قد بلند بعدی مسابقات‌اند.

گلزن‌ترین‌ها

سونیل چتری از هند با ۹۳ گل در صدر گلزن‌ترین بازیکنان جام است. علی مبخوت، مهره کلیدی امارات با ۸۵ گل دوم است و سردار آزمون از تیم ملی ایران ۴۹ گل به ثمر رسانده و سومین گلزن برتر حاضر در جام ملت‌هاست.

بیشترین بازی در جام

رکورد یوتو ناگاتومو با ۱۶ بازی در جام ملت‌های آسیا با حضور سون هیونگ مین از کره و علی مبخوت از امارات که هر دو در این رقابت‌ها ۱۲ بازی کرده‌اند، در معرض تهدید قرار گرفته است. مت رایان (استرالیا)، ژانگ لینپنگ (چین) و احسان حاجی‌صفی (ایران) نیز یازده بازی دارند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/rel5b6

آخرین اخبار