تاریخ انتشار: 1396/08/13 01:36
کد خبر: 175276

سود و زیان بلیط فروشی مستقیم برای پرسپولیس و استقلال

تا یک ماه پیش اگر بلیت‌فروشی ورزشگاه آزادی به عهده سازمان لیگ فوتبال بود، اکنون باشگاه استقلال و پرسپولیس از این طریق مستقیما درآمدزایی می‌کنند.
سود و زیان بلیط فروشی مستقیم برای پرسپولیس و استقلال

باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در حال حاضر به طور مستقیم ورزشگاه آزادی را از شرکت تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی اجاره می‌کنند و علاوه بر ارائه بلیت به تماشاگران، دریافت‌کننده بلیت‌های جلوی در استادیوم نیز هستند. بدین ترتیب، درآمد حاصل از بلیت‌فروشی بدون واسطه در اختیار سرخابی‌ها قرار می‌گیرد. جعفر کاشانی، رئیس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس درباره این موضوع به همشهری می‌گوید: «با تصمیم جدید فدراسیون فوتبال وضعیت برای ما مطمئنا بهتر می‌شود. از قبل باید این اتفاق می‌افتاد چرا که بخشی از خودکفایی باشگاه‌ها به همین مسائل مرتبط است. الان این امکان به وجود آمده که ما بتوانیم برای بازی‌هایی که میزبان هستیم، همان موقع به درآمدهای لازم از بلیت‌فروشی دست پیدا کنیم.»

باشگاه پرسپولیس در بازی با استقلال این فرصت را پیدا کرد که برای نخستین بار در داربی 85 بلیت‌فروشی کند و به درآمد قابل قبولی دست یابد. استقلال نیز در داربی 86می‌تواند از این امکان استفاده کند. سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقه‌های لیگ فوتبال در پاسخ به این پرسش که این اتفاق برای مسئولان فدراسیون خوشایند بوده؟ به همشهری می‌گوید: «حالا نمی‌خواهم به خوشایند بودن این قضیه اشاره کنم ولی در واقع این یک قانون است و باید اجرا می‌شد. الان اجرا شده و خودِ باشگاه‌ها می‌دانند که چگونه اجاره ورزشگاه را پرداخت کنند و چگونه خودشان از بلیت‌فروشی به سوددهی برسند.»

در هفته‌های گذشته مسئولان شرکت تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی که نسبت به پرداخت معوقه‎های باشگاه استقلال و پرسپولیس اعتراض کردند. مصطفی مدبر، مدیرعامل این شرکت خبر از بدهی سنگین سرخابی‌ها بابت پرداخت نکردن اجاره یک سال و نیم داده بود. موضوعی که کاشانی از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و ادامه می‌دهد: «طبیعی است که از این موضوع خبر نداشته باشم. چون در بیشتر این زمان‌ها باشگاه طرف حساب شرکت تجهیز و... نبوده و این مسائل به فدراسیون فوتبال مربوط است.»

رئیس کمیته مسابقات لیگ فوتبال نیز عنوان می‌کند: «ما به شرکت تجهیز و... بابت بلیت‌فروشی بدهکار نیستیم. الان هم قرارداد تازه‌ای بسته شده که خودِ باشگاه استقلال و پرسپولیس باید اجاره ورزشگاه را پرداخت کنند.»

 

مدیران زیر بار نمی‌رفتند

مجموعه ورزشی آزادی از اموال شرکت تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی به حساب می‌آید؛ یک شرکت دولتی که براساس قیمت‌گذاری کارشناسان دادگستری مبلغ اجاره استادیوم مشخص می‌شود. بدین ترتیب، امسال اجاره ورزشگاه‌ آزادی برای هر بازی 76میلیون تومان تعیین شده است. در حالی که 7سال پیش اجاره این استادیوم 40میلیون تومان بود. علی ترکاشوند، مدیرعامل سابق شرکت تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی به همشهری می‌گوید: «من سال 89 مدیرعامل این شرکت شدم. در آن زمان همه کارهای بازی توسط شرکت انجام می‌شد. مثلا درآمد حاصل از بلیت فروشی، تبلیغات محیطی طبق قوانین در اختیار سازمان لیگ فوتبال قرار می‌گرفت. سود آن نیز برابر آیین‌نامه بین تیم‌ها توزیع می‌شد. آن موقع بابت گرفتن حق پخش تلویزیون هم بحث‌های زیادی می‌شد و اینکه درآمد حق پخش هم به تیم‌ها تعلق بگیرد.» او ادامه می‌دهد: «همان موقع گاهی مطرح می‌شد که مسئولیت بلیت‌فروشی به عهده باشگاه‌ها باشد، اما هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاد.» جالب اینکه فتاحی نیز این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: «قرار بود باشگاه‌ استقلال و پرسپولیس چندین سال پیش مسئولیت بلیت‌فروشی را برای خود کنند، ولی مدیران این دو باشگاه زیر بار نمی‌رفتند.» اکنون گفته می‌شود سرخابی‌ها سود قابل توجهی از بلیت‌فروشی به دست می‌آورند. در حالی که یک منبع آگاه در شرکت تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی از ضرر ورزشگاه آزادی برای هر بازی خبر می‌دهد. این فرد می‌گوید: «استادیوم آزادی برای هر بازی نزدیک به 100میلیون تومان هزینه می‌کند. از هزینه آب و برق که بگذریم، هزینه تعمیر و نگهداری برخی موتورهای زمین چمن بسیار بالاست. مثلا دو سال پیش یکی از این موتورها ترکید و هزینه تعمیر آن 4میلیارد تومان شد. برای همین اجاره ورزشگاه آزادی بیشتر از اینکه به سود ما باشد، به سود باشگاه‌هاست.»


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/39xeb7

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


پول هست، اما نه برای تیم ملی فوتبال!