تاریخ انتشار: 1402/04/27 14:00
کد خبر: 2484

انواع توهم در افراد معتاد

دسته‌بندی انواع توهم در حالت عادی و به‌عنوان یک اختلال یا بیماری به مراتب راحت‌تر و قابل انجام‌تر است اما زمانی که بخواهیم این دسته‌بندی را برای افراد معتاد و انواع توهماتی که برای آن‌ها به وجود می‌آید انجام دهیم، کار چندان آسانی به نظر نمی‌رسد.
انواع توهم در افراد معتاد

به‌طور کلی دسته‌بندی دقیقی از انواع توهمات افراد معتاد وجود ندارد. در حقیقت نوع توهمی که یک فرد پس از مصرف مواد مخدر توهم‌زا به آن دچار می‌شود، بیشتر به افکار و روان او برمی‌گردد.

از آن‌جایی که توهم هم یک اختلال و بیماری درونی و روانی است و وقتی یک فرد معتاد دچار آن می‌شود تنها دلیلش مصرف مواد مخدر توهم‌زاست نه دلایل دیگر، پس نوع توهمی هم که به آن دچار می‌شود کاملا به خود فرد بستگی دارد.

برای بررسی این موضوع لازم است علت روی آوردن آن فرد به مصرف مواد مخدر، مشکلات خانوادگی، مشکلات و اختلالات روانی، کودکی و خاطرات شخص، اطرافیان و هر چیزی که در ساختن احوالات کنونی فرد تاثیر داشته را بررسی کرد.

زمانی که یک شخص به یک دلیل خاص یا برای فرار از یک مشکل خاصی به مصرف این نوع از مواد مخدر روی می‌آورد، معمولا به توهمات مخصوص به همان احوالاتش هم دچار می‌شود.

برای مثال اگر شخصی به همسر خود شک دارد و فکر می‌کند همسرش درحال خیانت کردن به اوست، پس از مصرف مواد توهم‌زا هر حرکت و هر رفتاری از همسرش را منظوردار تلقی کرده و به افکارش میدان بیشتری می‌دهد. تا جایی که دچار توهم نسبت به این موضوع می‌شود.

یا اگر شخصی به دلیل مشکلات خانوادگی، عاطفی، فشارهای روانی و… خودش را غرق مصرف این مواد می‌کند، پس از مصرف توهماتش در حیطه مشکلات و حالت و افکاری ایجاد می‌شود که قبل از مصرف مواد مخدر داشته.

اگر دقت کرده باشید، دایره توهمات افراد معتاد بسیار گسترده بوده و هر شخصی نوع و شدت توهمش با سایر اشخاص فرق دارد که همین موضوع هم گواه این است که توهمات در افراد معتاد کاملا بستگی به روح و روان و احوالات خودشان دارد.

گاهی هم ممکن است فرد با مصرف موادی مانند شیشه به‌طور کلی بدبین و پرخاشگر شود و هر رفتاری که از سوی دیگران می‌بیند تصور کند می‌خواهد آن افراد به اون آسیب زده یا درحال توطئه‌چینی پشت سر او هستند.

گاهی اوقات هم ممکن است فرد توهم بزند قابلیت پرواز دارد و خودش را از ارتفاع پایین بیندازد، تصور کند نامرئی شده و از وسط خیابان حرکت کند، درباره سن‌وسال یا جنسیتش دچار توهم شود یا توهم بزند بیماری خاصی دارد.

موضوعی که درباره توهم افراد معتاد وجود دارد این است که معمولا این افراد بعد از این که آثار مواد مخدر ازبین برود، معمولا هیچ‌کدام از رفتارها، صحبت‌ها، تفکرات و هیچ‌چیزی از آن زمانی که مواد توهم‌زا مصرف کرده بودند را به یاد نمی‌آورند.

  • بیشتر بخوانید:
علت جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل چیست؟
مهم‌ترین دلایل مرگ جراحی بینی چیست؟
راینوپلاستی و تغییر چهره بعد عمل بینی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2lrl62

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


مشکلات ارگاسم در مردان چیست؟