تاریخ انتشار: 1396/01/31 15:33
کد خبر: 215784

جرج گراهام؛ شهرزاد قصه گو

۱۳۴ روز ۳۱ دقیقه از آخرین قهرمانی مرد اسکاتلندی توپچی ها در جام در جام اروپا می گذشت ، از آن قهرمانی در کپنهاگن دانمارک با گل دقیقه ۲۲ اسمیت که حاصل آن اولین جام اروپایی ارسنال به حساب می آمد.
جرج گراهام؛ شهرزاد قصه گو

به گزارش فرتاک ورزشی، گراهام و قدرت تدافعی اش که در ان سال ها استحکام مدافعین ارسنال بسیار عالی بود، و مدافعینی چون استیو بولد و دیکسون بهترین آن ها بودند که هر دو از دسته پایین تر یعنی استوک سیتی به ارسنال پیوستند، برای خیلی ها تعجب امیز بود و برای گراهام بزرگ افتخار به حساب می آمد. در سال ۱۹۹۴ بعد از قهرمانی در جام در جام و بالا بردن جام اتحادیه که حاصل آن پیروزی مقابل شفلید یونایتد در وقت های اضافی بود، آرسنال راهی جام در جام اروپا شد. 

در ان روز های بهاری گراهام تصورش را نمی کرد روزی اخراج بشود و کسی از دست داشتن او در نقل و انتقلات بویی ببرد و با ستارگانش به استقبال  قهرمان   آن سال های قبرس رفت.

ورزشگاه اس پی جی که بزرگترین تیمی که در خود دیده بود همان ارسنالی بود که هدایتش بر عهده جرج و ستارگانش چون ، رایت ، اسمیت، ادامز، مِرسون ، استفان شوارز و..... تشکیل می دادند.

در اولین دیدار ارسنال با درخشش مِرسون هافبک مهاجم خود و ستاره انگلیسی خودش که بعد از دوران فوتبالی اش مجسمه اش را در زادگاهش ( هارلزدن ) ساختند ، در ان بازی دو گل و  تک ستاره سیاه چهره خود ایان رایت سه بر یک به پیروزی رسیدند و کار خود را برای رسیدن به مرحله بعدی آسان تر و هموار تر کردند.

در بازی برگشت که استفان شوارز فرزند خواهر خودش را از دست داده بود ، اما در ترکیب اصلی جای داشت و گل دوم تیمش را به ثمر رساند و سرانجام با دو گل رایت و در پایان نتیجه سه برصفر حکم صعود مردان قرمز پوش لندنی به مرحله بعد صادر شده بود.

بعد از پیروزی دو بر یک مقابل ناتینگهام فارست در لیگ جزیره ، وقتش رسیده بود تا در مرحله بعدی جام در جام اروپا به مصاف تیمی دانمارکی بروندبی بروند. ارسنال همانند بازی مرحله گذشته این بار هم در دیدار رفت مهمان بود و داور سرشناس سوئیسی ورنر مولر قضاوت این بازی را بر عهده داشت.

توپچی ها با درخشش شماره هشت افسانه ای خود رایت که به مبلغ ۳ میلیون یورو در  سال ۱۹۹۱ خریداری کرده بودند، ستاره ای که هم در تیم ملی کامرون و هم در تیم ملی سه شیر ها بازی ملی انجام داده بود، با دو گلش نیمه اول را با برد دو برصفر به رختکن رفتند، که هر دو گل را رایت به ثمر رسانده بود. در نیمه دوم علی رغم گلزنی استرودال بازیکن دانمارکی فقط یکی از گل های خورده جبران شد و مردان گراهام با برتری به خانه بازگشتند. کار برای ارسنال در لیگ دشوار شده بود و در جام در جام همگان زمانی که تیم را در مرحله بعدی تصور می کردند ، تیم دانمارکی با هدایت میشل لاکارونی کار ارسنال را در هایبری دشوار کردند.

با گل هانسن پیش افتادند اما مرد نجات گراهام کار را به تساوی کشاند ، سِلی گل برتری را به ثمر رساند و خیال هواداران را راحت کرد و گل دقایق پایانی اِگن هم کارساز نبود و ارسنالی ها با مجموع ۴ بر ۳ به مرحله بعدی صعود کردند، که در این  مرحله خوش شانس هم بودند.

توپچی های هایبری و اوسر در آستانه ۹۰ سالگی

اوسر شهری فرانسوی که ستارگانی چون ( لورن بلان _ سیسه  و اریک کانتونا ) بزرگترین ستارگانی بودند که توسط این باشگاه به دنیای فوتبال معرفی شده بودند  کانتونا در شیاطین سرخ بازی می کرد و لورن بلان قلب تدافعی سنت اتین به حساب می آمد اگرچه بلان فقط نوجوانان خود را در اوسر سپری کرده بود و سیسه در ان سال ها در تیم جوانان اوسر به میدان می رفت.

یک هفته بود که از تولد ۹۰ سالگی اوسر می گذشت و توانسته بودند مارسی را در خانه با یک گل شکست بدهند و روز های خوبی را سپری می کردند؛ به لندن امدند ورزشگاه هایبری دیدار کردند ، در نیمه اول رایت چند فرصت گلزنی خوب را همراه با دیکسون ولز از دست دادند. اما در نیمه دوم رایت گل اول دیدار را به ثمر رساند. اما در حالی که توپچی ها در حال خوشگذرانی گل اول بودند، ۳ دقیقه بعد اوسر توسط فرلنک ورلات مدافع هلندی خود گل تساوی را به ثمر رساندند و دیگر توپی از خط دروازه های عبور نکرد.

در بازی برگشت در ورزشگاه ۲۴ هزار ۵۰۰ نفری دسچامپس تیم ارسنال مهمان اوسر اماده آن روز ها بود، در حالی که اوسر خیلی خوب بازی را شروع کرد اما گل دقیقه ۱۶ دومین گلزن تاریخ باشگاه ایان رایت تنها گل بازی بود و مدافعین بزرگ آرسنال به خصوص درخشش ادامز در ان بازی اجازه عبور توپ از خط دروازه را ندادند، و همان یک گل پیله شکست های اوسر را در خانه شکاند، زیرا ان ها ۵ روز بعد در خانه ۳ بر ۱ نتیجه را به رن واگذار کردند. ارسنال مدافع عنوان قهرمانی جام در جام اروپا بود ، برای دومین بار پیاپی به نیمه نهایی راه پیدا کرد ، اگرچه در فصل گذشته بهترین گلزن خود کوین کمپل با چهار گل به علت مصدومیت های زیاد در اختیار نداشتند اما ایان رایت بزرگ عملکرد فوق العاده ای را از خود به جا گذاشته بود و نزد طرفداران توپچی بسیار محبوب شده بود.

از لندن تا جنوآ ، دیدار رویایی گراهام با نسل طلایی سمپدوریا

شهرزاد  قصه گو داستان را چنین می گوید: در نیمه نهایی دو تیم انگلیسی که هردو از شهر لندن بودند، که یکی از ان تیم ها ارسنال گراهام بود و دیگری چلسی بود که با شکست ۴ بر ۰ مقابل منچستر در فینال جام حذفی از رفتند به لیگ قهرمانان اروپا محروم ماند و به جام در جام راه یافته بود. ساراگوسا به بهترین ستارگان تاریخ خود به این مرحله راه یافته بود، ستارگانی چون ( خوآن اسنایدر بازیکن اسبق رئال مادرید _ محمد علا عمار ستاره اسپانیایی که اصالتی مراکشی داشت که زهر خودش را در فینال به ارسنال وارد کرد ) بهترین های ساراگوسا بودند.

در سوی دیگر سمپدوریا دو فصل قبلش با درخشش ستارگان بزرگش چون( مانچینی _  جوگویچ_ میهایلوویچ _ زانگا_ لومباردو_ ) به فینال جام باشگاه های اروپا رسیده بودند که گلش دقایق پایانی رونالد کومن هلندی بارسا تیر خلاص بر تیم دوم شهر جنوآ سمپدوریا بود، حال با اضافه شدن سیدورف هلندی این تیم ایتالیایی بسیار قوت گرفته بود. در  دور  رفت نیمه نهایی جام در جام اروپا ، در بازی اول ساراگوسا یا همان زاراگوزا با سه گل چلسی را در هم کوباند و ارسنال به سختی مهمان ایتالیای خود را بدرقه کرد.

در دیدار حساس دو تیم در ورزشگاه هایبری که بیش از ۳۸ هزار نفر نظاره گر دیدار بودند و یک صدا گراهام و ستارگانش را تشویق می کردند، بازی با سوت داور هلندی اویلِنبرگ آغاز شد، اما کمتر کسی تصور می کرد که استیو بولد مدافع ارسنال مرد اول بازی باشد و با گل های خود در دقایق ۳۴ و ۳۶ آرسنال را در نیمه اول دو برصفر پیروز به رختکن هدایت بکند.

در آغاز نیمه دوم ،  تیم سمپدوریا روی حرکت زیبای مانچینی و پاس دقیقش به ولادمیر جگوویچ افسانه ای باعث شد گل اول بازی سمپدوریا وارد قفس توری ارسنالی ها راه پیدا کند. مردان گراهام ، باری دیگر بازی را در دست گرفتند و با گل رایت اسطوره توپچی ها در دقیقه ۶۹ گل سوم را وارد دروازه جای دادند. اما این پایان کار نبود، این بار حرکات فوق العاده ولادمیر هافبک بزرگ ان روز های کالچو  و بر هم زدن نظام دفاعی ارسنال باعث شد برای بار دوم دروازه توپچی ها باز بشود. سرانجام در یک دیدار بسیار جذاب و دیدنی در دقیقه ۹۵ بازی حساس دو تیم به پایان رسید و آرسنال با نتیجه سه بر دو به برتری سختی دست پیدا کرد.

گراهام و معجزه ای که میلان،  قهرمان اروپا از آن ناکام خارج شده بود. در استادیوم ماراسی شهر جنوا ، سمپدوریا میزبان ارسنال بود، میلان دو هفته گذشته اش در این ورزشگاه ۳ بر۱ بازنده خارج شده بود و قدرت نمایی سمپدوریا در خانه اش برای حریفان بسیار ترسناک بود. حال گراهام و ستارگان در این خانه وحشتناک سمپدوریا و ستارگان این تیم باید مقابله کنند. مانچینی ستاره سمپدوریا در دقیقه ۱۴ گل اول دیدار را به ثمر رساند و نیه اول با همین نتیجه به پایان رسید.

در نیمه دوم که بازی فوق العاده ای در جریان بود، رایت در دیدگاه  ۳۶ هزار تماشگر پُر شور سمپدوریا گل تساوی را به ثمر رساند. اما درخشش طوفانی بلوچی مهاجم ایتالیایی سمپدوریا در دقایق ۸۲ و ۸۵ بازی را سه بر یک به نفع ایل دوریا ایتالیا کرد. زمانی که همگام تصور می کردند ارسنال مدافع عنوان قهرمانی حذف شده است، این استفان شوارز بزرگ بود که با گل دقیقه ۸۸ همه چی را به تساوی کشاند و آب سردی برای طرفداران ( لا سمپدوریا ) ریخت.

هم ملال آور هم شگفت انگیز

کار به پنالتی کشیده شد، شهرزاد این گونه ادامه داد: سیشنا میهایلوویچ بهترین پا چپ های دنیا محسوب می شد، ضربه های کاشته اش بی نظیر بود اما پنالتی اول را خراب کرد.

دیکسون مدافع آرسنال پنالتی اول توپچی ها را به گل تبدیل کرد. ولادمیر هافبک بزرگ سمپدوریا پنالتی را او هم خراب کرد. دیوید سیمن فوق العاده در دو پنالتی فوق العاده کار کرد. ادی مک گولدریک مقابل زانگا بزرگ ناکام ماند و پنالتی اش خراب شد. ماسپرو بازیکن سمپدوریا پنالتی خود را گل کرد و امید طرفداران را زنده نگه داشت.

هارتسون مهاجم ولزی که در طول مسابقات گلی به ثمر نرسانده بود، خیلی عالی توپ را وارد دروازه زانگا کرد. مارنو مانینی دفاع چپ سمپدوریا توپ را به گل تبدیل کرد. ادامز بزرگ از ارسنال به شکل زیبایی او هم توپ را داخل دروازه جای داد . لومباردو ، تیر خلاص را به خودشان زد، پنالتی خراب شد و ارسنال برای دومین باری پیاپی به فینال جام در جام اروپا راه پیدا کرد.

نویسنده : ابوالفضل کریم آبادی ( صدر )

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2lxdx7

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


برابر شدن کاسیاس با رکورد مالدینی