تاریخ انتشار: 1400/04/01 11:13
کد خبر: 37610

علی صفایی: ایرپاد اپل ما را نجات داد

علی صفایی داور بازی پرسپولیس - تراکتور درباره استفاده از ایرپاد توضیح جالبی را ارائه کرد.
علی صفایی: ایرپاد اپل ما را نجات داد

اولین قاب بسته از علی صفایی داور وسط بازی پرسپولیس - تراکتور، واقعیتی جالب و البته عجیب را آشکار کرد؛ استفاده از ایرپاد اپل به جای سیستم رادیویی که ارتباط بین داوران را برقرار می‌کرد.

این تصویر واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی به دنبال داشت و کاربران خوش ذوق توییتر در این باره نکات جالبی را نوشتند و به این موضوع پرداختند.

علی صفایی داور وسط بازی سوپرجام با اشاره به این سیستم رادیویی ابداعی، توضیحات جالبی را ارائه کرد و البته در ابتدا با اشاره به تقدیر از سه داور فوتبال ایران که به دلیل مشکلات جسمانی امکان قضاوت ندارند، برایشان آرزوی سلامتی کرد.

* سیستم رادیویی در دست تعمیر بود

او در ابتدای صحبت هایش ماجرا را به این توضیح داد: از زمانی که کمیته داوران جدید مستقر شده اینطور شده. سیستم رادیویی فرسوده بود و ما پنج سال بود استفاده می‌کردیم و این بزرگواران تصمیم گرفتند که سیستم قبلی جمع و تعمیر شود. ۱۰ دستگاه جدید هم خریداری شده که در گمرک است و امکان ترخیص آن وجود ندارد.

* ایرپاد اپل ما را نجات داد

داور بازی در این مورد افزود: ما یک روز قبل بازی سیستم های تعمیر شده را گرفتیم. گفتیم حتما درست است اما وقتی وارد زمین شدیم فهمیدیم دو تا سیستم قطع است و نمی‌توانیم ارتباط کامل برقرار کنیم. ما چون می‌دانستیم در لیگ های پایین‌تر اینطور با ایرپاد استفاده می‌شود، چنین تصمیمی گرفتیم. ما هم نیم ساعت مانده به بازی خودجوش چنین ابداعی را انجام دادیم و واقعا هم به کارمان آمد.

* تماشاگر نباشد، ایرپاد عالی است

صفایی با اشاره به کیفیت صدا عنوان کرد: از نظر صدا خوب بود اما اگر تماشاگر در ورزشگاه بود و به دلایل امنیتی خط قطع می‌شد، کار نامطلوب بود. ما درخواست دادیم که برای هر کدام یک ایرپاد و موبایل بدهند که این خیلی ارزان‌تر از سیستم رادیویی می‌شود اما با این توضیح متوجه شدیم که شاید چندان ممکن نباشد.

* تماس ما از طریق واتس اپ نبود

وی در مورد نوع ارتباط گفت: ببینید ارتباط ما از طریق سیستم اینترنت مثل واتس اپ و اینها نبود. ما یک تماس گروهی برقرار کردیم و کیفیت هم واقعا عالی بود. در چند صحنه هم به کارمان آمد. اما همان مشکل احتمال قطع شدن، کار را خراب کرد.

* سیستم رادیویی ۶۰ میلیون قیمت دارد

علی صفایی با اشاره به قیمت سیستم رادیویی گفت: الان سیستم های موجود در بازار ۵۰-۶۰ میلیون قیمتش است. باید ببینیم در هفته های اخیر چه اتفاقی رخ خواهد داد و میتوانیم استفاده کنیم یا خیر؟

* وی ای آر دو سال زمان می‌برد

از او درباره ورود وی ای آر به ایران پرسیدیم که گفت: چه مسئولان کمیته داوران فعلی و چه سابق، اگر سخت افزار وی ای آر هم باشد، حداقل یک فصل زمان می‌برد اپراتورها و داوران آموزش ببینند که آن هم پروتکل خاصی دارد. چون این یک سیستم پیچیده دارد و به این سادگی نیست.

این داور با سابقه در پایان افزود: از آن سمت قضیه هم مسئله دوربین و تجهیزات هست که ما به خاطر تحریم دچار مشکل هستیم و من فکر می‌کنم دو سال بعد وی ای آر آغاز به کار کند. نباید امید الکی داد. آن اوایل یک سری سیستم کره ای قرار بود خریداری شود، اما به خاطر تحریم نشد. وعده و وعید وجود دارد اما همان پروسه آموزشی خیلی طول می‌کشد. این ۳۲ دوربین می‌خواهد و تجهیز ورزشگاه ها خیلی کار سختی است. بعد باید یک اتاق اپراتور باشد که ال سی دی تاچ بگذارند. برای چک کردن یک صحنه حداکثر باید در یک دقیقه چک شود.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4je8we

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اختصاصی/ اولین جام ۱۴۰۰ پرسپولیس/ یاران خطیبی در آزادی زمین گیر شدند