تاریخ انتشار: 1395/05/27 12:21
المپیک ۲۰۱۶ – ریو
کد خبر: 267260

بازتاب واکنش وزنه برداری ایران به ناداوری در المپیک در رسانه های بین المللی

واکنش خشمگیانه بهداد سلیمی وزنه بردار فوق سنگین ایران و مربی وی و هواداران ایرانی به ناداوری در حق نماینده ایران بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشته است.
بازتاب واکنش وزنه برداری ایران به ناداوری در المپیک در رسانه های بین المللی

به گزارش سرویس المپیک فرتاک ورزشی، حرکات دو ضرب بهداد سلیمی وزنه بردار دسته به علاوه 105 کیلوگرم ایران در رقابت های وزنه برداری المپیک 2016 ریو از نظر داوران و هیات ژوری خطا تشخیص داده شد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از آخرین شب رقابت های وزنه برداری المپیک ریو نوشت: به دنبال واکنش خشم آلود مربیان ایرانی و در حالی که «لاشا تالاخادزه» وزنه بردار گرجستانی با ثبت رکورد جهانی «بهداد سلیمی» را شکست داد، نیروهای امنیتی به سالن مسابقات وزنه برداری المپیک فراخوانده شدند.

در جریان این مسابقه، دومین حرکت دو ضرب 245 کیلوگرمی سلیمی مورد تایید دو تن از سه داور وزنه برداری قرار گرفت، اما هیات ژوری به علت اینکه بازوی چپ سلیمی هنگام بالا بردن وزنه از نظر آنها صاف نبوده است، این تصمیم را رد کرد که در پی آن تنش در سالن ریوسنتر بالا گرفت.

سلیمی و سجاد انوشیروانی سرمربی تیم ایران ادعا کردند توطئه ای توسط عضو عراقی هیات ژوری شده است و آنها با خشم به سراغ هیات ژوری آمدند که خلاف مقررات است.

«سم کوفا» رئیس کمیته فنی فدراسیون بین المللی وزنه برداری گفت: ما از مدیر مسابقات خواستیم نیروهای امنیتی را به علت رفتار مسئولان ایرانی فرابخواند.

تیم ایران به علت رفتارشان با مجازات هایی روبرو خواهند شد.

کوفا گفت: پایان تاسف باری برای بازی ها بود.

رویترز در گزارش خود نوشت: سلیمی در نخستین حرکت دو ضرب بازوی چپ خود را به حد کافی صاف نکرد و در سومین حرکت هم موفق نبود که پایان نومید کننده ای بعد از ثبت رکورد جهانی 216 کیلوگرم در حرکت یک ضرب بود.

«تالاخادزه» با مجموع 473 کیلوگرم صاحب مدال طلای المپیک شد و رکورد 16 سال پیش «حسین رضازاده» را در بازی های المپیک سیدنی با رکورد مجموع 472 کلیوگرم جابجا کرد.

براساس این گزارش، بیش از پنج هزار هوادار ایرانی حاضر در سالن، وزنه بردار گرجی و آخرین مدال آور طلای بازی های ریو را هو کردند.

«گور میناسیان» از ارمنستان با اختلاف 22 کیلوگرم کمتر از «تالاخادزه» دوم شد و «اراکیل تورمانیدزه» گرجی هم با مجموع 448 کیلوگرم سوم شد.

«تالاخادزه» همان گونه که در رقابت های اروپا در ماه آوریل به قهرمانی دست یافت، در بازی های ریو شش حرکت خوب انجام داد. او سال گذشته بعد از پایان محرومیت دو سال دوپینگ خود به رقابت های قهرمانی جهان بازگشت. او در این رقابت ها بعد از الکسی لوچف روس دوم شد، اما بعد از اعلام دوپینگ وزنه بردار روس مقام نخست به او رسید.

تالاخادزه با بالا بردن وزنه 215 کیلوگرمی رکورد حرکت یک ضرب سلیمی را نیز جابجا کرد.

اما سلیمی هم با مهار وزنه 216 کیلوگرمی بار دیگر رکورد جهانی را از آن خود کرد و تا قبل از حرکت دو ضرب، بخت قهرمانی بود.

تالاخادزه در آخرین حرکت خود وزنه 258 کیلوگرمی را که 11 کیلوگرم بیشتر از حرکت دوم وی بود، بالای سر برد و رکورد جهانی را به نام خود ثبت کرد.

این وزنه بردار گرجی گفت: ایرانی ها گریه می کردند و فریاد می زنند و شاید همین به من قدرت بیشتری داد تا قهرمان شوم.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشت: ایرانی های خشمگین توطئه وزنه برداری را محکوم کرد.

سجاد انوشیروانی سرمربی خشمگین ایران به خبرنگاران گفت: این توطئه است. دشمنان ما در هیات ژوری بودند. اشاره او ظاهرا به یک داور عراقی در هیات ژوری بود.

وی گفت: روشن است که آنها مدال سلیمی را گرفتند. هیات ژوری برای این کار انتخاب شد.

انوشیروانی گفت: او دارنده مدال طلای لندن است و رکورد جهانی را اینجا جابجا کرد. آنها بهتر است سیستم خود را به سطل آشغل بیاندازند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: داوران حرکت دوم سلیمی را درست دانستند، در حالی که هیات ژوری ناگهان این تصمیم را رد کرد.

سلیمی که به هرکول ایرانی معروف است، عقیده داشت که با موفقیت وزنه 245 کیلوگرمی را مهار کرده است، اما ژوری رای داد که بازوی چپ او صاف نبوده است.

او در سومین تلاش ناکام ماند و با انوشیروانی در حالی که با خشم به داوران اشاره می کردند، تخته را ترک کردند. هنگامی که مسابقه ادامه داشت، این دو برای اعتراض به سالن بازگشتند.

سلیمی انگشت خود را تکان می داد و بر سر اعضای هیات ژوری فریاد می زد، در حالی که مربی او نیز با تاماش آیان رئیس فدراسیون وزنه برداری به مشاجره پرداخت.

هواداران خشمگین ایرانی بعد از آن هر حرکت وزنه برداران در بالا بردن وزنه، از جمله تالاخادزه و تورمانیدزه گرجی را هو کردند.

سلیمی 170 کیلویی به خبرنگاران گفت: چرا آنها باید به این راحتی مدال را از ما بگیرند؟

وی با گریه با انتقاد از سوء عملکردی که در این سیستم وجود دارد، گفت: مردم دیدند چه اتفاقی افتاد.

تالاخادزه در حالی که غوغا در اطراف او جریان داشت، خونسردی خود را حفظ کرد و با مجموع 473 کیلوگرم رکورد جهانی را جابجا کرد و میناسیان ارمنستانی را با اختلاف 22 کیلوگرم شکست داد.

تالاخادزه که به علت دوپینگ دو سال محروم بوده است، گفت: در سالن خشم حاکم بود. اما ارتباطی به من نداشت. من فقط کاری را که قرار بود انجام دهم، انجام دادم.

وی گفت: وزنه بردار ایرانی قهرمان جهان بود. او اشتباهاتی داشت و در مهار وزنه ناکام بود. در تمام دوران حرفه ای ام تلاش کردم قهرمان جهان شوم و حالا هستم.

این وزنه برداری گرجی افزود: هنگام مسابقه من، جمعیت تماشاگران هو می کردند. آنها فریاد می زدند. شاید همین به من نیرو و قدرت بیشتری برای کسب قهرمانی داد.

میناسیان ارمنستانی گفت: هواداران بعد از پایان مسابقه به هو کردن و تمسخر ادامه دادند که باعث شد پلیس ضدشورش وارد سالن شود.

میناسیان نیز که قبلا به علت آزمایش مثبت دوپینگ دو سال محروم بوده است، گفت: این رفتار ورزشی بدی از طرف تماشاگران بود.

با بالا گرفتن خطر تنش، نیروهای ضد شورش که کاملا مسلح بودند، وارد سالن شدند و آرامش به سالن بازگشت.

مدیر رسانه ای این سالن گفت: این کار به منظور احتیاط انجام شد، اما اقدامی صورت نگرفت.

کوفا رئیس کمیته فنی فدراسیون بین المللی وزنه برداری بعد از آن با دفاع از تصمیم داوری علیه سلیمی گفت که تیم ایران احتمالا با اقدام انضباطی روبرو می شود.

مدال تالاخادزه پانزدهمین و آخرین مدال طلای وزنه برداری در بازی های ریو بود. چین با هفت مدال شامل پنج طلا در صدر جدول مدال های وزنه برداری ایستاد.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2lblge

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اشک‌های سلیمی و حضور آیان پشت میز هیأت ژوری + عکس

وزنه بردار فوق سنگین روسیه هم دوپینگی بود!
9 روز تا برگزاری المپیک ریودوژانیرو؛