تاریخ انتشار: 1395/09/29 00:43
دبیر انجمن وودبال در گفت و گو با فرتاک ورزشی:
کد خبر: 242014

جمشیدی: وودبال توان کسب مدالهای بین المللی فراوانی دارد

ورزش وودبال روند رو به رشد خود را به سرعت طی می کند و با این که مدت زمان کوتاهی از عمر آن در ایران نمی گذرد، توانسته به نتایج در خور شایانی دست یابد.
جمشیدی: وودبال توان کسب مدالهای بین المللی فراوانی دارد

ورزش وودبال زیبایی های خاص خود را دارد و به تازگی توانسته است در ایران هم برای خود طرفداران خوبی پیدا نماید. یکی از فعالان این رشته ورزشی که در گلف هم دستی بر آتش دارد، آقای مهرداد جمشیدی می باشد که از سن 15 سالگی تا کنون به ورزش گلف و در ادامه به وودبال پرداخته است.

وی  مدیر تیم های ملی، مدیر فنی، مدرس داوری و مربیگری در ورزش وودبال را در کارنامه ورزشی خود دارد و در حال حاضر نیز دبیر انجن وودبال کشور می باشد که به همین منظور خبرنگار فرتاک ورزشی گفت و گویی را با دبیر انجمن وودبال ایران انجام داده است که ماحصل آن را با هم می خوانیم.

 

فرتاک ورزشی: جناب آقای جمشیدی اگر ممکن است توضیح دهید که ورزش وودبال از چه زمانی و در کدام کشور  آغاز شده و در ایران از چه تاریخی به این ورزش توجه شده است؟

 

وودبال در دنیا از سال ۱۹۹۰ توسط مینگ هوئی ونگ ابداع شد واز سال ۱۹۹۵ فدراسیون جهانی آن در تایوان توسط مبتکر آن راه اندازی شد.

این رشته زیبا و مفرح از سال ۱۳۸۸ با برگزاری یک دوره کارگاه با حضور مدرس بین المللی  این رشته از فدراسیون جهانی در ایران پایه گذاری شد و تا کنون پیشرفت های چشمگیری در ایران از این رشته شاهد بوده ایم.

 

فرتاک ورزشی: در حال حاضر در ایران چند استان به این ورزش می پردازند که دارای امکانات می باشند؟

در حال حاضر ۱۲ استان در ایران فعالیت خود را  در ورزش وودبال  آغاز نموده اند که شامل: آذربایجانشرقی-گیلان-گلستان-کرمان-کرمانشاه-فارس-سمنان-خراسان جنوبی-تهران-قم-همدانوچهارمحال بختیاری می باشند  و بانوان و آقایانی از استانهایی مانند: فارس و گیلان و گلستان  سمنان تیم ملی این رشته رو تشکیل می دهند.

همچنین استانهایی مانند فارس و کرمان موفق به ساخت ادوات و تجهیزات استاندارداین رشته شده اند .

C7BMTFpmPUdT

فرتاک ورزشی: برگزاری مسابقات داخلی به چه صورتی است؟ آیا مسابقات باشگاهی  برگزار و دارای لیگ هستید یا این که به صورت استانی برگزار می شود؟

در حال حاضر مسابقات داخلی در سطح قهرمانی کشور و به صورت استانی برگزار می شود و امیدواریم در سال آینده بتوانیم لیگ باشگاههای کشوری این رشته رو در سطح آقایان و بانوان راه اندازی کنیم.

 

فرتاک ورزشی: اگر بخواهید نسبت فعالیت و حضور آقایان و بانوان را با هم بسنجیم، چند درصد از فعالان این رشته را بانوان تشکیل می دهند و آیا قابلیت  در این ورزش به صورت همگانی وجود دارد؟

جالب هست بدانید جامعه آماری این رشته در بخش بانوان بیشتر مورد اقبال قرار گرفته و تقریبا نسبت بانوان به آقایان فعال این رشته ۶۰ به ۴۰ می باشد.

این رشته قابلیت همگانی بسیاری دارد و می تواند به سرعت در میان خانواده های ایرانی رشد پیدا کند چرا که انجام آن در سطح مقدماتی و عمومی بسیار راحت و آسان می باشد.

همچنین ادوات آن سبک و راحت و قابل حمل بوده و در یک زمین چمن محدود قابل اجراست.

 

فرتاک ورزشی: چه شباهات هایی بین این ورزش و گلف وجو دارد؟

شباهت های بسیاری بین گلف و وودبال وجود دارد و تقریبا می شود گفت بخش زیادی از قوانین گلف،ادبیات مشترک این دو رشته هست.اما تفاوت آن بیشتر در سادگی ابزار و محدودیت زمین نسبت به ورزش گلف است چرا که در گلف شما یک کیف همراه با ۱۴ عدد کلاب و یک سری ادوات مربوطه را نیاز دارید و برای یک بازی استاندارد نیاز به حدود ۴۰ تا۵۰ هکتار زمین چمن خواهید داشت اما در وودبال تنها با یک چوب به نام مالت و ۷ تا ۸ هزار متر زمین میتوانید یک بازی کاملا استاندارد رو انجام بدید که این خصوصیت باعث استقبال بیشتر علاقه مندان به این رشته شده است.
 

 فرتاک ورزشی: امکانات لازم برای این ورزش چی هست؟

یک زمین چمن با طول ۱۰۰ متر و عرض حدود ۷۰ متر که ۱۲ میدان به وسیله طناب با ابعاد و اشکال مختلف در آن ایجاد می شود. یک عدد توپ چوبی ۴۰۰ گرمی با قطر ۹ سانتی متر یک عدد دروازه وودبال که یک پاندول گردان در وسط آن به صورت قابل حرکت تعبیه شده است. یک عدد مالت یا همان چوب ضربه زننده در بازی و یک عدد کیف جهت حمل این ادوات.

 

 فرتاک ورزشی: در حال حاضر شرایط ایران در مسابقات آسیایی و جهانی چگونه می باشد؟

خوشبختانه ایران علیرغم نو پا بودن در این رشته پیشرفت های چشمگیری رو در این رشته داشته به نحوی که تا سال گذشته کرسی نایب رئیسی فدراسیون آسیایی این رشته و همچنین مسئولیت توسعه این رشته در خاور میانه به عهده ایران بوده است.

از نظر رنکینگ هم ایران دو مرتبه مدال طلای فنی ترین بازیکنان را یک بار در مسابقات آسیایی ۲۰۱۲ مالزی توسط آقای داود آشتیانی و یک مرتبه هم سال گذشته توسط خانم بهناز قدس در مسابقات جهانی کره جنوبی به گردن اویخته است. همچنین مدال برنز مسابقات اپن بین المللی تایوان توسط اینجانب در سال ۲۰۱۳ و در سال گذشته نیز توسط تیم دبل بانوان متشکل از خانم سرکوبی شیرازی از استان فارس و خانم قدس از سمنان در مسابقات اپن کره جنوبی به گردن آویخته شد و تیم آقایان متشکل از آقای شهرام عسکری از استان گلستان و آقای رضا پور حسینی از تهران موفق به دریافت جایگاه پنجمی مسابقات جهانی این رشته از بین ۲۰ کشور شرکت کننده و البته مطرح این رشته شدند.

z1NjT1UlTCHr

فرتاک ورزشی: دورنمای این ورزش را چگونه می بینید؟

با توجه به قابلیت های مدال آوری این رشته  در ۱۶ دسته بندی مختلف مسابقات آسیایی  و اینکه این ورزش عضو بازیهای رسمی ساحلی آسیاست مشروط بر حمایت بیشتر وزارت محترم ورزش و جوانان و همچنین دست اندر کاران محترم کمیته ملی المپیک از نظر مساعدت های مالی و زیر ساختی، این رشته قابلیت آن را داره که مدال های رنگارنگی را برای کشور به ارمغان بیاورد.همچنین امیدواریم با توجه به رشد روز افزون علاقه مندان این رشته چشم اندازی بسیار زیبا را برای این رشته زیبا و مفرح در آینده ای نزدیک شاهد باشیم .

این رشته با توجه به عمر کوتاهی که در ایران داشته فعالیتهای چشمگیری رو انجام داده واما جا برای کار و پیشرفت در این ورزش بسیار زیاد هست.

 

فرتاک ورزشی: جناب جمشیدی در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

امیدوارم روند رو به رشد این ورزش که به سرعت در ایران در حال طی شدن است ادامه داشته باشد و در این راستا توقع داریم شهرداری ها با توجه به فضاهایی که در پارک ها در اختیار دارند می توانند با تعامل نزدیک با مجموعه انجمن وودبال و فدراسیون گلف در ابعاد همگانی و معرفی آن به خانواده ها نقش بسزایی داشته باشند که البته در سالجاری  با توجه به تشکیل انجمن گلف در سازمان ورزش شهرداری تهران، قدم های خوبی در این مسیر برداشته شده و امیدواریم در سالهای آتی شاهد سایت های متعدد زمین این بازی در پارک های مختلف شهر تهران و شهرستانهای دیگر باشیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3nd8pv

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


مهردادجمشیدی: گلف شهرداری تهران چشم انداز در خشانی خواهد داشت

برگزاری نشست تخصصی زن، ورزش، رسانه در فدراسیون گلف
باحضور نایب رییس بانوان و رییس روابط عمومی فدراسیون گلف؛

عیوض زاده: توسعه ورزش همگانی جزو سیاست‌های شهرداری تهران است
رئیس اداره ورزش منطقه 22 تهران:گلف در برخورداری از امکانات و فضای لازم با محدودیت‌های فراوان مواجه است