تاریخ انتشار: 1395/12/09 13:59
کد خبر: 226416

شیوه و سبک دفاع سوئیسی چگونه سبکی در فوتبال بود؟

شیوه وسبک دفاعی سویسی ،به روشی گفته می شد، که مانند، شیوه و روش دیوار بتنی ایتالیا، از روش WM چپمن انگلیسی نشات ومتاثر گرفت ومتاثربود وپیش زمینه اش را ازآن مدل بازی گرفت.
شیوه و سبک دفاع سوئیسی چگونه سبکی در فوتبال بود؟

به گزارش فرتاک ورزشی، شیوه وروش، دفاع سویسی درفوتبال، جمع تر و کار دفاعی بصورت گروهی تر از شیوه دیوار بتنی اجرا وپیاده میشد .اساسا، هافبک های عقب زمین، مسئولیت مهار مهاجمین کناری حریف را ،بر عهده می گرفتند و بدین شکل به مدافعین کناری،این اجازه را می دادند که از وسط ومیانه زمین بخوبی ،استفاده کنند . هافبک های عقب زمین با انجام یارگیری روی مهاجمان کناری حریف،باعث میشدند که، یکی از مدافعین میانی خودی را، که در عقب زمین بکار  دفاعی می پرداخت ، رها و آزاد می گذاشتند،تا او، ازمنطقه مهم وحیاتی و حساس خود در پست مدافع میانی ، تیم را هدایت وسازماندهی کند. اگر او مسئولیت محافظت و مراقبت از بازیکن حریف را بعهده نداشته باشد می تواند از خط طولی میانه زمین، بطرف جلو،حرکت و نفوذ کند. برگشت هافبک های عقب نیز، یکی از بازیکنان جلو را مجبور می کرد که به عقب بیاید ، اما به محض اینکه تیم حرکت تهاجمی را شروع کند ، او،سریعا به جای اصلی خود بر می گشت .

کارایی این شیوه و روش تا اندازه زیادی به سرعت مهاجم جلویی بستگی داشت، که باید دائما درحال، رفت و برگشت باشد . بدون او، و هافبک های عقب، دیگر بازیکنان خط جلویی،بدون حمایت می ماندند، و تنها می شدند.به همراه او ،و با پیشروی هافبک های عقب است که توپها بشکل تدریجی به طرف جلو هدایت شده و حرکت جمعی و گروهی تیم تکمیل می شد . اینگونه سبک و شیوه دفاعی به آمادگی بالای جسمانی و بدنی زیادی، نیاز داشت . 

تفاوت این شیوه بازی دفاعی با روش دفاع دیوار بتنی ایتالیایی در این است که مدافع آخر، یارگیری منطقه ای انجام می داد .درصورتی که در روش دیوار بتنی مدافع آخر فقط دفاع فردی را انجام می داد. ایراد این شیوه و روش بازی، معلوم ومشخص است، اگر تیمی بخواهد، نتیجه بازی را حفظ کند ونگه دارد ، این روشی نسبتا متراکم و فشرده بشمار می رود ،زیرا همیشه دو مدافع میانی درتیم وجود دارند که مدافع آخر،بین توپ و دروازه خودی انجام وظیفه می کرد، بنابراین بر خلاف فوتبالی روان و وتهاجمی و تاثیرگذار،فوتبالی ساکن و بدون تحرک وصرفا دفاعی ارائه می شد . 

شیوه وسبک دفاع سویسی، همانند شیوه و روش دیوار بتنی ،باعث تسلط حریف برمیدان و بازی می شد . چنانچه این شیوه  آگاهانه اجرا شود ، می توان برای تیم خود ،فضا ایجاد کرد، اما اگر از آن ضرورتا برای مقاومت در مقابل حریف استفاده شود ، در این صورت درصد موقعیت تیم نسبتا ناپایدار ومتزلزل ،جلوه می کرد.به چنین شیوه دفاعی که در دهه ۴۰میلادی اجرا وپیاده می شد ،شیوه دفاعی سویسی درتاریخ فوتبال جهان،گفته میشود.که با پیدایش سیستم نوینی که مجارها در جهان فوتبال ابداع کردند، این شیوه دفاعی ،ازصفحه فوتبال جهان محو گردید.شاد وسربلند باشید.

مصاحبه: "امین یزدانی"

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4pop9r

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ژیرو: گل من بهتر از مخیتاریان بود!

سعید زارع: مصدوم هستم و شرایط بازی را ندارم
اختصاصی| هافبک فجرسپاسی مطرح کرد؛