تاریخ انتشار: 1395/05/27 11:21
کد خبر: 267272

گریه‌های «بنا» ، فریاد «بهداد»، دلنوشته عذرخواهی سوریان

یازدهمین روز از رقابتهای المپیک برزیل در حالی با کسب تنها یک برنز برای ایران دنبال شد که در عین ناباوری امیدهای طلا در کشتی و وزنه برداری حذف شدند تا شب عجیبی برای کاروان ایران به ثبت برسد.
گریه‌های «بنا» ، فریاد «بهداد»، دلنوشته عذرخواهی سوریان

به گزارش فرتاک ورزشی، یازدهمین روز از رقابتهای سی و یکمین دوره بازیهای المپیک در دو رشته کشتی فرنگی و در اوزان ۶۶ و ۹۸ کیلوگرم و وزنه برداری دسته ۱۰۵ + کیلوگرم با حضور بهداد سلیمی برای ایران پیگیری شد که حاصل تلاش ایران تنها یک نشان برنز در کشتی فرنگی بود. 

شکستن دیوارهای طلایی کشتی

در روز سه شنبه شاهد به روی تشک رفتن دو دارنده مدال طلای رقابتهای المپیک لندن و شانس های اصلی کسب مدال طلای کاروان ایران در ریو بودیم. نوروزی کشتی گیر ایران در وزن ۶۶ کیلوگرم در دور اول با قرعه استراحت روبرو شد و در دور دوم «ریواس اسپینوزا» از ونزوئلا را با نتیجه ۲ بر یک مغلوب کرد. او در دومین کشتی خود برابر«شاماگی بولکوادزه» از گرجستان قرار گرفت و با نتیجه  ۲ بر صفر شکست خورد. در ادامه رقابتها با عدم راهیابی حریف گرجستانی به فینال، امید نوروزی هم شانس کسب مدال برنز را از دست داد و از گردونه مسابقات حذف شد تا شوک بزرگی به کاروان ایران وارد شود. 

امید نوروزی در خصوص رقابتهای این روز اظهار داشت: «الان هر حرفی بزنم، شاید عده ای فکر کنند بهانه می آورم اما واقعیت این است که کشتی دوم را داور از دستم در آورد.طبیعی است که این کار انجام شود چون من در کشتی بعد به صربستان می خوردم و رئیس فدراسیون جهانی نمی خواست من با کشتی گیر صرب مبارزه داشته باشم! به همین خاطر کاری کردند که من در همین کشتی شکست بخورم.»

قاسم رضایی آخرین امید تیم ملی کشتی فرنگی برای کسب مدال طلا در المپیک بود . فرنگی کار وزن ۹۸ کیلوگرم در دور دوم به مصاف «لویلیس خوزه پرز مورا» از ونزوئلا  رفت واین دیدار را با نتیجه ۸ بر صفر با پیروزی پشت سر گذاشت اما در مسابقه بعدی خود در برابر نماینده کشور کوبا  «دانیل یاسمانی» رفت و با نتیجه ۴ بر صفر باخت. رضایی به عنوان مرد طلایی المپیک لندن یکی از امیدهای اصلی محمد بنا برای تکرار قهرمانی در المپیک محسوب می شد که بدین ترتیب دستش از طلا کوتاه ماند.

کشتی گیر ایران با حضور در رقابتهای گروه شانس مجدد کشتی فرنگی بازیهای المپیک به مصاف «دی ژیائو» از چین رفت و با نتیجه  ۷ بر صفر به پیروزی رسید.  او با کسب این پیروزی به دیدار رده بندی وزن ۹۸ کیلوگرم راه یافت و برای کسب مدال برنز به مصاف «استفان شوئن» از سوئد رفت.  قاسم رضایی در دیدار رده بندی رقابتهای کشتی فرنگی بازیهای المپیک ریو به مصاف «استفان شوئن» از سوئد رفت که با نتیجه ۴ بر ۴ پیروز شد به مدال برنز رسید.

رضایی پس از کسب مدال برنز المپیک عنوان کرد: «برخی کشورها نمی خواهند ما مدال بگیریم، تمام تیم تلاش کردند اما مسایلی که در کشتی دنیا وجود دارد نمی خواهند موفقیت کشتی ایران را ببینند و نمی‌خواهند ما مدال بگیریم.»

از اشک بنا تا دلنوشته عذرخواهی سوریان

در حاشیه این رقابتها و بعد از شکست رضایی و پیش از آن نوروزی در دومین مسابقه خود، محمد بنا در حالیکه رو به دیوار سالن مسابقات نشسته بود، به شدت گریه می کرد و اشک می‌ریخت. وی فقط طی صحبتی کوتاه گفت: « شکست تلخ است، من حرفی برای گفتن ندارم.»

محمد بنا پس از کسب مدال برنز قاسم رضایی سکوت چند ساعته خود را شکست و اظهار کرد: «این مدال تحفه درویشی بود برای مردم، قاسم غیرت کرد تا بیشتر از این شرمنده مردم نشویم. فکرمان بیشتر از دو مدال بود اما شرمنده مردم شدم. لندن برای من شیرین تمام شد و ریو بسیار تلخ اگر چه همین دو مدال برنز برای کشتی فرنگی ایران بسیار خوب است اما به هر حال من شرمنده ام.»

BNfMmED0nCdJ

حمید سوریان نابغه کشتی فرنگی ایران و دارنده هفت مدال طلای جهان و المپیک نیز با انتشار دلنوشته‌ای اعلام کرد: «خطاب به مردم پرمهر کشورم می گویم که با تمام وجود خواستم که دلهایتان را شاد کنم اما نشد که نشد!  در شادی هایم مشت هایتان را گره کردید و عشقتان را به سمت و سویم روانه. و حالا که ناخواسته مسبب تلخکامی تان شده ام بر خود می دانم که وظیفه ام را در حقتان ادا کنم و خواستار آن باشم که عذرم را پذیرا باشید.»

​پرونده کشتی فرنگی بسته شد

با برگزاری رقابتهای دو وزن ۶۶ و ۹۸ کیلوگرم پرونده کشتی فرنگی در روز سه شنبه با شناخت قهرمانان بسته شد. تیم ملی کشتی فرنگی ایران با دو مدال برنز سعید عبدولی و قاسم رضایی در اوزان ۷۵ و ۹۸ کیلوگرم و همچنین ناکامی حمید سوریان،‌ امید نوروزی، حبیب الله اخلاقی و بشیر باباجانزاده در اوزان ۵۹،‌ ۶۶ ، ۸۵ و ۱۳۰ کیلوگرم به کار خود خاتمه داد تا محمد بنا با شکستی سنگین نسبت به المپیک لندن مواجه شود.   این در حالی بود که کاروان ایران در دوره قبل بازیهای المپیک توسط نوروزی، سوریان و رضایی صاحب مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن شده بود. 

جلادی که سر وزنه برداری را برید

مسابقات وزنه برداری دسته فوق سنگین سی و یکمین دوره بازیهای المپیک بامداد امروز به وقت تهران با حضور ۱۱ وزنه بردار آغاز شد که بهداد سلیمی نماینده ایران در این وزن بود. سلیمی در حرکت اول خود وزنه ۲۰۶ کیلوگرمی را بالای سر برد و در حرکت دوم نیز وزنه ۲۱۱ کیلوگرمی را مهار کرد ، وی برای حرکت سوم وزنه ۲۱۶ کیلوگرمی را انتخاب کرد که موفق به مهار این وزنه شد تا رکورد المپیک و جهان را که متعلق به خودش بود را جابجا کند. 

بهداد سلیمی که چند ماهی است زانویش را جراحی کرده و آمادگی کاملی برای زدن حرکت دو ضرب نداشت، در حرکت اول خود وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی را نتوانست مهار کند و از داوران دو چراغی قرمز دریافت کرد. درحالی که سلیمی در حرکت دوم این وزنه را مهار کرد و از داوران سه چراغ سفید دریافت کرد، هیات ژوری این وزنه را از وزنه بردار ایران قبول نکرد تا کار به حرکت سوم کشیده شود. وی در سومین حرکت دو ضربه خود هم مقابل وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی قرار گرفت اما نتوانست این وزنه را مهار کند .

و به این ترتیب در مجموع وزنه‌بردار دسته فوق سنگین ایران که در حرکت یکضرب رکورد المپیک و جهان را شکسته بود در حرکت دو ضرب نتوانست در سه حرکت وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی را بالای سر ببرد و از دور این مسابقه کنار رفت تا شب سیاه و تلخ کاروان ایران کامل تر شود! 

 

lTkdLgJOyY3h

بهداد سلیمی پس از رقم خوردن این اتفاق در حالیکه گریه می کرد، گفت:  «همه دیدند به راحتی حق من را خوردند. اعتراض کردیم اما آیان می گفت می دانم، حق با شماست اما کاری از دستم بر نمی آید، آخه چرا؟  اینها به خاطر دشمنی است که دبیر فدراسیون جهانی که با همسرش پشت میز هیات ژوری نشسته بود، با مرادی دارند. او نخواست من مدال بگیرم. من در تمرینات تا ٢٥٥ کیلو هم زدم، اگر اجازه می دادند رقابت کنم، رقابت کثیفی بود که آن جلاد سر من را برید!»

از دسیسه تا اعتراض ایران به IOC 

در پایان رقابت بهداد سلیمی ایرانی های حاضر در سالن و حتی خبرنگاران نیز نسبت به این نتیجه اعتراض می کردند. اصغر رحیمی سرپرست کاروان ایران در پایان اعتراض ایرانی ها با تاکید بر اینکه کمیته بین المللی المپیک بازی جوانمردانه را باخت، گفت: " اعتراض رسمی خود را به این کمیته اعلام خواهیم کرد." 

رئیس فدراسیون وزنه برداری ایران نیز تصریح کرد: «جای تاسف دارد که اینگونه روح المپیک را خدشه دار می کنند و ورزش جهان را زیر سئوال می برند.»

سجاد انوشیروانی مربی تیم ملی هم با بیان اینکه درخواست بازنگری فیلم حرکت دوم بهداد سلیمی را دادیم اما قبول نکردند، گفت: «علنا دسیسه کردند تا ایران نتواند سومین مدال طلا را در المپیک ریو بگیرد.»

در حالیکه مراسم توزیع مدال های وزنه برداری دسته فوق سنگین آغاز شده بود همچنان اعتراض ایرانی ها به حذف ناعادلانه بهداد سلیمی ادامه داشت. حتی سجاد انوشیروانی سرمربی تیم ملی کنار میز داوران حضور داشت و همچنان در حال اعتراض بود. در این میان برخی خبرنگاران ایرانی اعتراض خود را به تاماش آیان اعلام کردند که وی در واکنش به این اعتراضات فقط گفت: "خداحافظ!" 

تاماش آیان درحالی حاضر به پاسخگویی در این مورد نشد که هنگام وزنه زدن بهداد سلیمی بالای سر اعضای هیات ژوری ایستاده بود!

منبع: افکار نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/45eoqo

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


حبیب الله اخلاقی هم به ریو می رود
11 روز تا برگزاری المپیک ریودوژانیرو؛